Stel je persoonlijke vraag #53

Oneens maar ik snap waar je vandaan komt.

1 like

Top, kunnen we door met ons leven.

3 likes

Hoop dat ze dan maar de ouderwetse tyfus krijgen, is een gezelligere optie :clap:t3:

8 likes

Kijk jij programma’s met echte kinderen erin, die een centrale rol hebben? Bijvoorbeeld een huis vol, 100 dagen op de jeugdzorg, waar doen ze het van etc.

• Ja veel van dat soort programma’s
  • Een paar
  • Eentje
  • Nee

0 stemmers

Wat vind je daarvan? Ik vind een huis vol bijvoorbeeld wel fijn wegkijken maar ik vind het ook raar dat ik echte kinderen zo vaak heb gezien en hun namen (deels) weet etc. Zapte laatst langs jeugdzorg en daar was een kind in een heel kwetsbare situatie boos aan het doen en dat voelde echt smerig voor mij, dat ik dat zag.

• Ik kijk het en vind dat prima
  • Ik kijk het maar vind het wel stom van mezelf
  • Ik kijk het soms maar ik twijfel
  • Ik kijk het dus niet

0 stemmers

3 likes

Bij Waar doen ze het van zijn de kinderen niet echt het belangrijkste en vaak zijn ze niet kwetsbaar.
Programma’s over jeugdzorg vind ik een ander verhaal

2 likes

Ik heb die serie daardoor niet afgekeken (100 dagen in de jeugdzorg). Achteraf had ik na de preview die keuze al willen maken maar goed, niet gebeurd.

2 likes

In het eerste seizoen liepen er 3 kinderen in een gezin dat moest rondkomen van tientjes per maand, eentje’s haar werd heel lelijk kaalgeschoren op camera omdat ie luizen had, de andere twee liepen er ook onverzorgd en in slechte kleding bij. Hadden we imo ook niet hoeven zien.

2 likes

Oh ja, dat was ik vergeten. Helemaal mee eens

1 like

vind ā€˜100 dagen in de jeugdzorg’ extra onethisch nu er zoveel misstanden aan het licht zijn gekomen en nog steeds zijn. het lijkt me heel makkelijk voor jeugdzorgmedewerkers om dat beeld te beĆÆnvloeden via zo’n programma waarin zij sowieso een machtspositie hebben tov de jongeren.
terwijl een kwetsbaar en 9/10 keer getraumatiseerd kind van onder de 18 juist voor de media en de meningen van tout nederland zonder kennis van psychologie/pedagogie beschermd zou moeten worden (en JUIST door de mensen in de jeugdZORG? echt wat de hel hoor)
zeker omdat kinderen/mensen in zo’n situatie bepaald gedrag vertonen dat heel makkelijk te veroordelen is maar heel logisch is in de context van hun problematiek en ze juist begrip en zorg nodig hebben, maar die zorg & begrip geven is binnen de jeugdzorg (& gezin in den beginne) vaak al een probleem. dat is voor kinderen vaak extra traumatiserend, laat staan als het gefilmd en uitgezonden wordt?
lees nu ff snel wat over het programma en zie dat er in de eerste aflevering al direct op aanraden van jeugdzorg een kind wordt gestraft voor ā€˜ongewenst gedrag’ door hem in een kamer op te sluiten in zn eentje?? nouja bewijst precies wat ik wil zeggen. lijkt me echt fijn voor dat kind om later te beseffen dat zijn jeugdtrauma’s met toedoen van een zorginstelling die niet ontvankelijk is voor kritiek voor heel nederland te zien zijn geweest.

7 likes

Ik kijk naar een huis vol. Vind het leuk om te zien hoe verschillend al die gezinnen van elkaar functioneren. Maar ik ben heel slecht in namen dus heb geen idee hoe ze allemaal heten. :grimacing:
Ik heb het programma Pubers geprobeerd te kijken. Maar ik irriteerde me daarbij ontzettend aan de ouders van een paar van die kinderen. Zaten maar twee leuke bij.

1 like

Ik kijk een huis vol. Maar vind dat een vrij ā€˜onschuldig’ programma. Al zag ik pas een kind van een influencer en dat vond ik toch raar. Kind onderweg naar gym met de klas en ik weet van alles. Heel raar.

2 likes

Ik kijk een huis vol en merk dat ik daar ook echt een mening vorm over die kinderen. Wat ook eigenlijk heel raar is. En ook dat die kinderen gefilmd worden als ze bijv. voorgelezen worden in bed. Dat moet toch gewoon een veilig moment zijn voor die kinderen, niet met camera’s erbij. Dus wel echt apart als je daarover nadenkt inderdaad

5 likes

Heb je het programma gezien? Want ik vind de jeugdzorg er echt niet heel positief uit komen. Als het het idee was het beeld te beĆÆnvloeden (wat ik gewoon niet geloof, ik ken nagenoeg geen jubelende jeugdzorgwerkers) is het tot nu toe best mislukt.

Vind juist dat er een heel genuanceerd beeld ontstaat door de serie, want het is heel duidelijk dat ze zorg niet doet wat ze zou moeten doen en de kinderen er niet magisch geholpen uitkomen.
In aflevering een wordt dat ook al benoemd door een van de groepsleiders uit het opvanghuis, maar het laat ook heel duidelijk zien waarom we nog altijd jeugdhulp hebben. Kinderen en ouders schreeuwen nog net niet om hulp en je hebt daar als staat en als samenleving een verantwoordelijkheid in. Toont juist heel erg aan hoe de sector met zichzelf worstelt.

Waarbij ik of je minderjarige kinderen in deze situatie op tv moet brengen een ander verhaal vind, maar als je het doet zou ik toch zeggen: dan zo.

16 likes

nee! bewust niet, door eigen ervaringen durfde ik het (nog) niet aan ook - daardoor is mijn beeld bij voorbaat ook best gekleurd.

dus thanks voor je toelichting, het klinkt beter dan ik had verwacht. misschien dat ik het later dan nog eens kijk.

1 like

Snap ik helemaal, de sector maakt gewoon heel veel slachtoffers en dat is echt dieptriest. Ik zeg trouwens niet dat het allemaal helemaal okƩ is, denk dat er nog altijd dingen inzitten die gewoon heel naar en confronterend voor je kunnen zijn.

2 likes

snap ik, dank voor de headsup. maar toch fijn dat het genuanceerd is.
het lijkt ook gewoon een ontzettend gecompliceerd/langdurig falend systeem dat heel veel tijd, aandacht en daarmee geld nodig heeft om te verbeteren. dus als daar op een manier meer aandacht voor gecreƫerd kan worden en dat goed in beeld kan worden gebracht is het wel belangrijk dat dat gebeurd denk ik.
en nicolaas komt op mij ook wel als een sympathieke en bedachtzame man over, niet sensatiegericht of afwijzend ofzoiets.

2 likes

Ik had net een Teams meeting voor mijn werk en vroeg me daarna ineens af: moeten meer mensen daar dan echt even van bij komen? En dan heb ik het niet over hele spannende gesprekken oid. in dit scenario was het een call die bijna 1,5 uur duurde, waar ik wel veel aan het woord was, wat dingen moest voorbereiden en presenteren etc. En daarna ben ik dus even helemaal leeg en dood van binnen ofzošŸ˜…

• Dit herken ik wel
  • Dit herken ik niet
  • Pussy

0 stemmers

2 likes

Heb je een boemerang?

• Nee
  • Nee maar wil ik wel
  • Ja heb ik

0 stemmers

1 like

Heel herkenbaar! Ik heb sowieso dat ik vaak na overleggen/afspraken ff bij moet komen, maar bij teams vaak nog net wat meer. Omdat het, voor mijn gevoel nog steeds, soms zo een kippenhok kan zijn. Het gaat door elkaar, geluid werkt niet goed. Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden.

4 likes

vind je het jammer dat honden niet spinnen?

• ik ben een hondenmens en nee
  • ik ben een hondenmens en ja
  • ik ben een kattenmens en ja
  • ik ben een kattenmens en nee
  • ik houd niet van honden

0 stemmers

3 likes