Stel je persoonlijke vraag #53

nav het sollicitatietopic en sommige vragen die daar gesteld worden, heb jij veel ervaring met solliciteren?

• Nee ik heb nog nooit ergens gesolliciteerd
  • Nee ik heb maar een enkele keer ergens gesolliciteerd
  • Mwah ik heb weleens vaker gesolliciteerd maar wil niet zeggen dat ik er veel ervaring mee heb
  • Ja heb ik veel ervaring met solliciteren en weet vaak wel hoe het werkt

0 stemmers

Als je in de wachtkamer zit bij de tandarts, roepen ze dan je voornaam of achternaam om?

• Voornaam
  • Achternaam
  • Voornaam + achternaam
  • Geen patroon, komt allebei voor

0 stemmers

Ik ben verbaasd hoe erg dat in mijn praktijk verschilt, of zal na een bepaalde leeftijd alleen de achternaam genoemd worden?

2 likes

Ik heb een moeilijke voornaam. Daar beginnen ze niet aan.

2 likes

Lichtelijk overdreven reactie als er niet eens echt een discussie over gevoerd wordt.

1 like

Zit bij zo’n kleine tandarts die me al 29 jaar kent. Hij roept me nooit om, maar komt naar de wachtkamer en hij hoeft dan ook niet iets te zeggen. Of hij zegt “meisje achternaam” :smiling_face_with_tear:

1 like

Hier is het nog steeds heel fomeel bij medische instanties, altijd Frau/Herr Achternaam en ook Siezen (u-zeggen ipv jij). Ook bijv. bij mijn huisarts waar ik inmiddels al bijna 10 jaar kom (en ook regelmatig, vanwege medicijnen waarvoor je elk kwartaal met de dokter moet spreken ipv gewoon een herhalingsrecept)

Ik heb collega’s die eigenlijk een soort clini clown zijn. Het heeft een andere naam in de context van de ouderenzorg.

Maar ze hebben wel soms een rode neus op en zijn gewoon mega raar in de omgang.

6 likes

Ja wel. Niet iedereen in de familie is al gesetteld.

Edit; het achterliggende idee was/is ooit volgens mij: je betaald wat je gebruikt. Je gebruikt 2/10e van die woning dus je betaald voor 2/10 (als in; 2 van de 10 kamers). Je eet voor 4 personen als gezin van 4, dus je betaald 4/20e van de boodschappen.

3 likes

Mijn god als ik al half zit te sterven laat me dan a.u.b. met rust ipv een clown op me afsturen. Polsen ze ook een beetje van tevoren wie daar wel vrolijk van wordt?

35 likes

misschien is dat wel de tactiek? dat je je zo ergert aan die clowns dat je je terminale ziekte even vergeet

4 likes

ja dat zou wel de bedoeling zijn! Het is best een intensieve opleiding die ze gevolgd hebben, volgens mij zelfs een hogere schaal dan ik als verpleegkundige :star_struck: Maar er zijn ook mensen die non verbaal zijn en soms vraag ik me af of die het wel zo fijn vinden als de clowns het beleven (schrijven ook hele langdradige, zalvende rapportages in 3e persoon). Er zijn ook mensen in een niet vergevorderd stadium die ook echt zeggen ‘doe normaal of ik ben geen kind’. Maar ik zie ook wel veel van mijn clienten dan nep leuk en sociaal geaccepteerd doen.

Maar het aller aller aller ergste vind ik dat als ze die kleding aan hebben in een rol zijn en dan dus ook zo tegen ons doen. Ja sorry daar kan ik helemaal niks mee. Echt clownerij

Zat een keer ergens in een vergaderruimte te werken waar dan zo iemand binnen kwam, toen deed ze haar kleding uit etc. Daarna spoot ze parfum op en toen zei ik iets over die geur en toen bleef ze in die clown stem praten tegen me. Ze zei ’ oeps ik zit nog helemaal in mijn rol!’.

16 likes

Vind het altijd frappant als men voornaam + u gebruikt. Bijvoorbeeld de leidster van mijn dochter spreek ik aan met haar voornaam en u.
Is hier heel gewoon.
Zij daarentegen zegt mevrouw ‘achternaam’ en u

Mijn voornaam komt niet zo vaak voor dus kiezen ze meestal die.

Merk bijvoorbeeld wel in het buitenland dat ze naar mijn achternaam kijken en dan een poging doen en toch mijn voornaam kiezen want dat is makkelijker.

Ik begeleid zelf sollicitatieprocedures dus weet daarom wel hoe het werkt, niet door eigen sollicitaties.

Maar dat is dan toch evengoed ervaring?

Vind ik meer ervaring dan werken als recruiter of in de sollicitatiecommissie zitten oid @Whistle @Zeester dat telt niet!

2 likes

Maar wat bedoel je dan met ervaring en wanneer heb je het wel? Ik snap ook niet wat je bedoelt met wel weten hoe het werkt (en dat je dat dan pas hebt als je veel heb gesolliciteerd) - hoe wat werkt?

Ik heb in 15 jaar tijd voor een paar (3?) bijbanen tijdens m’n studie gesolliciteerd en aangenomen en een afwijzing gehad na een gesprek, en rond/na mn afstuderen een paar sollicitaties verstuurd (denk 5 totaal?) Aantal keer niet door de briefselectie gekomen en een keer wel en toen aangenomen.

Ik vind zelf niet dat ik dan echt heel veel gesolliciteerd heb maar heb ook wel het idee dat ik weet hoe het werkt? Heb gesprekken gehad bij start ups en bij grote instellingen met cao’s en heb drie keer over m’n salaris onderhandelt.

1 like

Nee je hebt op basis van deze uitleg toch echt te weinig ervaring om op die optie te stemmen sorry

4 likes

lol oké dan heb ik denk ik goed gestemd maar ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt!!!

1 like

Even een test eerst, @Xiomara hoe rate je deze poll?

1 like

Rond/na afstuderen binnen 5 sollicitatiebrieven een baan gevonden, holy shit wat is deze sector en zijn er nog vacatures.

1 like

Maar heb je veel ervaring als je weinig solliciteert omdat je snel succes hebt of heb je veel ervaring als je veel solliciteert omdat je maar matig succes hebt?

Laat ik het zo zeggen: Ik heb weinig ervaring en wil dat graag zo houden.

6 likes