Om eerlijk te zijn heb ik de inspiratie opgedaan van een meisje op tiktok die dit al jaren bijhield en door een eindeloze lijst van echt honderden treinstellen aan het scrollen was, vond ik echt hilarisch dus ik dacht, ga ik ook eens doen!
Maar nee ik heb geen doelen gesteld dat ik in 2025 50 verschillende rijtuigen heb willen gezien ofzo doe er niets mee, dingen bijhouden hoeft voor mij ook niet echt nut te hebben ofzo, was gewoon wel benieuwd haha
Wow kan dit op treinposities? Ik wil elke treinserie in Nederland gereden hebben en ik zit dus echt elke keer de nummers te noteren in de notitie-app of via screenshots van de reisplanner⦠Ben inmiddels zelfs een beetje mijn eigen chaotische overzicht kwijt, voelt super zonde van dagen werk. Ik ga kijken of ik alles eens in treinposities kan zetten!
Never forget die keer dat ik net zwanger was en in de rol van senior mocht starten (na altijd mijn werk goed gedaan te hebben, eigenlijk deed ik 9 van de 10x al de senior taken). Ik zou de loonsverhoging echter pas wel krijgen nĆ” mijn verlof (jaar later dus). Want āeerst maar kijken of ik als moeder nog wel ambitie zou hebbenā, āwant mamaās zijn toch wel belangrijker dan vaders en ik heb dan maar 1 tankje energieā.
Ik wilde heel graag trouwen voor kinderen. Ook omdat ik dan geheel in onze dag op kon gaan zonder zorgen over kinderen.
En het is gewoon heel praktisch nu we getrouwd zijn. Straks allemaal dezelfde achternaam. Kind is automatisch voor de gemeente erkent als dat van mijn. (Zit nog veilig in mijn buik en duurt nog even) Maar het was een bewuste keuze.
Veel vrouwen vind het volgens mij vervelend als de kinderen allemaal de naam van man hebben (want daar kiest toch nog 99% van de mensen voor) en dan lijkt het net of zij de stiefmoeder is of de kinderen op een of andere andere manier niet van haar zijn.
Tja, je kan ze ook jouw naam geven of iets met een geregistreerd partnerschap doen of allebei de namen aannemen.
Mijn kind heeft ook vriends naam (mijn naam wilde ik niet doorgeven ivm slechte relatie met mijn vader) en ik lig er eerlijk gezegd geen moment wakker van. Laat staan dat ik daarom zou gaan trouwen.
Ik dacht dat ik niet van lijstjes hield, maar ik vind het leuk om mijn Letterboxd te updaten en sinds kort heb ik ook Storygraph (ja, ik heb op beiden meer vrienden nodig).
Ik blijf me verbazen over hoe graag mensen dezelfde naam willen als hun partner. In mijn land is dat niet gebruikelijk, mijn moeder (getrouwd met mijn vader) heeft een andere achternaam dan ik en ik heb daar als kind echt nooit mee gezeten - ik kan me ook niet voorstellen dat dat ooit voor problemen heeft gezorgd. Lijkt mij overigens vreselijk om opeens een andere naam te moeten aannemen.
Nou ja? Zou dit echt? Omg⦠Ik heb er ook gewoon nog nooit zo over nagedacht.
Maar goed, ik ben ook een tradwife want mān kinderen hebben āgewoonā de achternaam van hun vader⦠Ik twijfel wel of ik alsnog die van mij er bij laat plakken (maar beide ingewikkelde achternaam en dan moeten ze nog meer spellen).
Verbaasde me ook toen ik erachter kwam dat Duitse getrouwde vrouwen echt helemaal hun eigen naam āverliezenā, en dus alleen de naam van de man hebben (of hadden? Weet niet of dat standaard is).
Mijn moeder had wel dezelfde achternaam toen ik geboren werd, maar heeft na de scheiding van mijn vader haar meisjesnaam weer aangenomen. Die heeft ze gehouden toen ze met mijn stiefvader trouwde (ze wilde niet weer van achternaam wisselen ), maar mijn broertje heeft wel de achternaam van mijn stiefvader. Dus haar kinderen hebben allebei een andere achternaam dan zij, en ook dan elkaar. Ook nooit problemen mee gehad. Maakt ons niet minder familie, en verder ook nooit onpraktisch geweest.
Pretty much @Plum dat is niet (meer) zo, je kunt er wel voor kiezen om je eigen achternaam te houden.
Mooie/treurige anekdote die verder niets met achternamen te maken heeft, maar wel met hoe belangrijk Duitsland het huwelijk nog steeds vindt: iemand die ik kende had problemen om zwanger te worden, en is getrouwd puur omdat je als getrouwd stel een veel groter deel van IVF-behandelingen vergoed krijgt dan als ongetrouwd stel (het was iets van ā¬15k eigen bijdrage als ongetrouwd stel en ā¬3k als getrouwd stel).
Zij hebben toch ook nog dat gedoe dat als je eenmaal ingeschreven staat bij een kerk dat die je dan tot in den treure achtervolgen en het heel moeilijk is om er vanaf te komen?
Of is dit een indianenverhaal wat ik in de loop der tijd heb gedramatiseerd
Ik ken ook vrouwen die per se wilden trouwen ivm zelfde achternaam als de kinderen. Maar nu zijn ze gescheiden en hebben ze dus⦠niet meer dezelfde achternaam als hun kinderen. š«£
Nee, klopt inderdaad. En je betaalt dan ook Kirchensteuer (kerkbelasting), een percentage van je salaris gaat dan naar de kerk waarbij je ingeschreven staat. Genoeg (voornamelijk Limburgse) collegaās meegemaakt die vanwege traditie gedoopt waren maar verder helemaal niet gelovig waren, en die hier dus ineens belasting moesten betalen daarvoor. Uitschrijven gaat op zich wel redelijk makkelijk geloof ik, maar misschien is dat bij andere kerken dan de katholieke wel minder makkelijk?
De kerk had toegang tot BRP gegevens, toen mijn vriend uit huis ging (in 2013) had hij binnen de kortste keren iemand van de kerk aan de deur.
Mijn moeder was zelf nooit ingeschreven maar via mijn vader bleven ze haar toch stalken en ze kreeg zichzelf maar niet verwijderd uit hun systemen, zij is lastiggevallen van de jaren 80 tot in de jaren 00.