Stel je persoonlijke vraag #53

Ja dit, in mijn vakgebied is er bijvoorbeeld onderzoek naar hoe AI op basis van woorden en patronen in patiëntendossiers kan voorspellen of de kans op agressie verhoogd is. En in een ander onderzoek wordt spraak geanalyseerd: bij schizofrenie komen taal- en stemveranderingen voor, maar soms op zo’n subtiele wijze dat je als behandelaar dat niet opmerkt. Maar AI kan dat dus wel en kan dan dus in een eerder stadium al een mogelijk recidief van een psychose signaleren. En volgens mij zijn ze ook bezig te kijken of ze modellen kunnen ontwikkelen om te voorspellen hoe groot de kans is of een bepaalde behandeling aan gaat slaan.

Dit is allemaal klein onderzoek, niet iets wat al in de behandeling wordt gebruikt. En het is aanvullend op de huidige zorg, niet per se ter vervanging. Maar ik denk dus dat dit soort dingen echt de zorg kunnen verbeteren.

9 likes

Ja en dit is nu juist het soort toepassing wat ik gewoon echt niet nuttig vindt. Wat ga je met die informatie doen? Dan komt er een pop-upje met kans op agressie, maar dat is kans, geen feit en gaat dus ook mensen onterecht schaden.

Bij elke toepassing van AI hoor ik alleen maar dat we meer, meer, meer, beter, beter, beter willen en dan denk ik toch vaak: tegen welke prijs?

28 likes

kijk maar eens rond op het forum, hier wordt ai echt voor hele nuttige dingen gebruikt! bijvoorbeeld voor boodschappenlijstjes, brieven en om puzzels op basisschoolniveau op te lossen!

21 likes

Maar dat is het ding, dingen als agressie zijn nooit met een absolute zekerheid te voorspellen. Dus je zoekt naar risicofactoren, patronen, dat gebeurt nu ook al, snap niet wat daar schadelijk aan is. Als iemand drugs gebruikt of een voorgeschiedenis heeft met geweld, dan is de kans ook groter.

Waarom je dat wilt weten? Voor de behandeling, want agressie kan ook vaak passen bij een verslechtering van het ziektebeeld, dus hoe eerder je erbij bent hoe beter. Veiligheid voor personeel bijvoorbeeld, meer alertheid. Agressie incidenten zijn vreselijk voor alle betrokkenen, ook patiënten zelf.

1 like

Ik snap prima waar je het bij zou willen weten, maar dit gesprek toont precies aan waar mijn zorg zit. Er is ook een waarom zou je het niet willen weten: omdat het je handelen aanpast op basis van verwachtingen en die verwachting kan ook gewoon geheel onjuist zijn. Dan lever je gewoon geen passende zorg. Dat is al erg als die verwachting vanuit ons als mens komt, dat is erger als die verwachting vanuit een toepassing komt waar de gebruiker vaak maar matig van snapt wat het precies doet. We weten van al dit soort toepassingen dat ze dezelfde bias in zich dragen als de mensen die ze bedenken, dus het is volgens mij niet zo moeilijk om te bedenken wie daar onder aan de streep geen baat bij hebben.

23 likes

Ik weet nog dat ik als 13 jarige alle boeken had van R.L. Stine zoals De babysitter, De moordexpres, De sneeuwman etc. Die had ik uitgeleend aan een goede vriendin op school, een hele stapel was het. Toen ze die mee naar school had genomen om aan mij terug te geven zag een ander klasgenootje deze waar ik niet mee bevriend was en vroeg of ze deze mocht lenen. En mijn vriendin had ze allemaal aan haar gegeven. Meer dan de helft heb ik toen nooit meer terug gekregen. Ik vond dat doen zo erg :weary: en nog steeds haha

12 likes

Wow ik herinner me ineens iets dat ik al lang vergeten was. Ik heb een keer een dvdbox van een serie uitgeleend aan een studiegenoot, en die had hem weer aan een vriendin uitgeleend en bij die vriendin was toen ingebroken en alle DVD’s waren gejat (vind ik toch nog steeds twijfelachtig). Nooit meer teruggezien en ik vraag me nu af waarom ik niet assertief genoeg was om er iets van te zeggen.

3 likes

Hahahaha nee dit is echt belachelijk :joy:

13 likes

dit is echt het raarste dat ik in tijden gehoord heb :skull: een boek ofzo zou ik al vreemd vinden maar een AUTO?? wat heb je gezegd?

4 likes

Huh maar ze heeft ook gewoon niet tegen jou gezegd dat deze persoon zou komen?

1 like

Mijn hemel wat een achterlijke muts om een auto van iemand anders uit te lenen.
En ook een domme actie van diegene zelf want dat wil je rechtstreeks vragen toch.

6 likes

Hahahahaha the audacity

2 likes

Misschien is t agree to disagree. Denk dat het een ontzettend genuanceerde kwestie is met zeker ook zorgen en nadelen, maar dat ik iets meer geneigd ben de mogelijk wel positieve dingen erin te zien en jij minder, wat ook begrijpelijk is.

Wat ik in de praktijk merk: te vroeg ingrijpen is schadelijk, maar te laat ingrijpen ook. En misschien eerder symptomen kunnen opmerken zegt niet dat je een patiënt zn medicatie tegen zn zin in verdubbelt en in een separeer stopt. Het kan ook betekenen dat je wat vaker een steunend gesprek voert, vraagt of familie kan blijven slapen etc. En ja, misschien zou dat bij elke patiënt helpend zijn (hoeft niet overigens), maar dat is weer een discussie over het huidige zorgstelsel vrees ik.

Het is altijd een klinisch oordeel, kan en mag nooit een beslissing puur op AI moeten zijn. Maar ik geloof dus wel dat het ondersteunend kan zijn.

De toekomst zal het leren denk ik!

15 likes

In tegenstelling tot de AI van superethische bedrijven als Google, Microsoft en X/Twitter, etc. :joy:

5 likes

Ik vond het al raar dat iemand die ik wél ken mijn auto dacht te kunnen lenen op momenten dat ik hem ‘toch niet gebruik’. Had daar toen ook over gepost hier. Dus laat staan dat die iemand mijn auto aanbiedt aan vreemden. Dat gedrag is echt belachelijk inderdaad

4 likes

Ik studeer op dit moment af in dit vakgebied, en ik ben daarom natuurlijk bevooroordeeld, maar er zijn een hele boel dingen in de zorg, waar ik denk dat AI het verschil kan maken. Niet alleen in de diagnostiek (snellere en soms zelfs accuratere beoordeling van MRI/CT/microscopische beelden en noem maar op), maar ook in het maken van voorspellingen voor de respons van bepaalde, soms ingrijpende behandelingen zoals immunotherapie. Anderzijds kan het ook gebruikt worden bij drug discovery, waarbij voorselecties gemaakt kunnen van chemische structuren die mogelijk kunnen dienen als medicijnen, of juist voor simulaties hoe een bepaald medicijn zal binden in ons lichaam. Het staat natuurlijk allemaal behoorlijk in de kinderschoenen, en het moet voornamelijk ondersteunend worden gebruikt, maar ik zie wel veel potentie.

5 likes

Inderdaad, misschien dat ik op het moment nog liever heb dat China gegevens van me heeft dan Zuckerberg en Musk. Als ik echt moest kiezen dan.

3 likes

Ik ben echt bang dat dit racisme in de hand gaat werken. Want de input is ook niet neutraal en daar valt of staat zo’n onafhankelijke beoordeling door AI bij.

11 likes

Gebruik je vaak dagcreme en / of nachtcreme?

  • Ja, beide iedere dag
  • Ja beide regelmatig
  • Nee, beide niet
  • Alleen dagcreme iedere dag
  • Alleen dagcreme regelmatig
  • Alleen nachtcreme iedere dag
  • Alleen nachtcreme regelmatig

0 stemmers

Krijg je snel uitslag / pukkels van zulke cremes

  • Ja, altijd
  • Ja, maar niet bij alle
  • Nee, niet gevoelig voor

0 stemmers

1 like

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, met het idee dan dat mensen met een andere culturele achtergrond al eerder als prikkelbaar of dreigend oid worden omschreven, en AI daar dan mee aan de haal gaat? Dat zou idd heel zorgelijk zijn. Ik zie t ook echt niet voor me dat dit volgend jaar in de praktijk wordt gebruikt, juist door dit soort dingen. Maar zou t wel interessant vinden als hier gedegen onderzoek naar wordt gedaan en of dan idd bepaalde trends gezien worden.

2 likes