Stel je persoonlijke vraag #53

Ik heb echt nog geen nuttige toepassing van AI gezien

11 likes

Ja of je moet zelf sloffen meenemen
Ik snap de gedachte erachter niet maar deze persoon komt nu hier of we spreken buitenshuis af want erg welkom voel je je niet bij zo’n actie

@Xiomara Haha zweetvoeten alert

1 like

Ik om van die hotelpantoffels in bulk te kopen :rofl: uiteindelijk niet gedaan. Maar wat niet is kan nog komen.

1 like

Ik moet hier echt een keer een paar goeie filmpjes over kijken want ik snap gewoon niks meer van hoe ver de technologie nu is.

Want ai is heel breed (las ik gisteren haha) en het is meer de generatieve ai die het probleem is (dus filmpjes, stemmen, beelden) dan ai an sich die ook in heel veel apps die niets afbeelden op die manier zit. Heel veel toepassingen werken ook met ai, als dat weg valt is dat kennelijk wel erg (idk haha). Maar idd al die ‘kunst’, cryptodingen, chatGPT vind ik ook onnodig.

5 likes

Er ligt hier in de omgeving zoveel hondenpoep dat ik het liefst mijn schoenen uit wil maar dan vergeet ik weer wat en moet ik dat snel pakken en sta ik weer met m’n schoenen in de keuken of badkamer. Ik vond het zo niet praktisch. Nu probeer ik maar elke keer te checken of er niets onder m’n schoenen zit en dat vraag ik ook aan gasten. Ze kijken me wel we beetje raar aan maar dan leg ik het uit en is het oké.

1 like

Hou me tegen

@PiuPiu nee niet vanwege zweetvoeten, maar ik hoef je viezigheid niet op mijn sokken.

7 likes

Stylish :joy: Wie denken ze dat te kunnen wijsmaken?

En trouwens, als je dat echt vies vindt gooi je je sokken daarna toch lekker je de was?

4 likes

Ik mag hopen dat iedereen dat doet ja :skull:

4 likes

Oooh andersom, Sorry ik dacht aan de mensen die dan bij jou liepen

Als ik series kijk, dan
  • Kijk ik eerst altijd 1 serie uit voordat ik aan een andere begin
  • Kijk ik meerdere series tegelijkertijd
  • Kijk ik alleen meerdere series tegelijk (door elkaar) als ik die met iemand samen volg

0 stemmers

Ik heb altijd een luchtige serie die makkelijk wegkijkt naast een wat zwaardere waar je echt de aandacht erbij moet houden.

7 likes

Ik zei nuttig. In hoeverre is dat nou echt nuttig? Ik laat soms chatgpt nadenken over een goede formulering van een mail, maar dat kan ik zelf ook prima en het werkt hoeft echt niet nog sneller en efficiënter. Het ging prima zonder.

4 likes

Bij het bedrijf waar ik voor werk zijn ze er ook mee bezig om bepaalde programmeertaken door AI uit te laten voeren, voorheen was daar een ontwikkelaar voor nodig. Dat zijn dus fte’s die ze besparen. Of dat nuttig is laat ik even in het midden, ons hoofdkantoor vindt vast van wel.

1 like

Ja dit, in mijn vakgebied is er bijvoorbeeld onderzoek naar hoe AI op basis van woorden en patronen in patiëntendossiers kan voorspellen of de kans op agressie verhoogd is. En in een ander onderzoek wordt spraak geanalyseerd: bij schizofrenie komen taal- en stemveranderingen voor, maar soms op zo’n subtiele wijze dat je als behandelaar dat niet opmerkt. Maar AI kan dat dus wel en kan dan dus in een eerder stadium al een mogelijk recidief van een psychose signaleren. En volgens mij zijn ze ook bezig te kijken of ze modellen kunnen ontwikkelen om te voorspellen hoe groot de kans is of een bepaalde behandeling aan gaat slaan.

Dit is allemaal klein onderzoek, niet iets wat al in de behandeling wordt gebruikt. En het is aanvullend op de huidige zorg, niet per se ter vervanging. Maar ik denk dus dat dit soort dingen echt de zorg kunnen verbeteren.

9 likes

Ja en dit is nu juist het soort toepassing wat ik gewoon echt niet nuttig vindt. Wat ga je met die informatie doen? Dan komt er een pop-upje met kans op agressie, maar dat is kans, geen feit en gaat dus ook mensen onterecht schaden.

Bij elke toepassing van AI hoor ik alleen maar dat we meer, meer, meer, beter, beter, beter willen en dan denk ik toch vaak: tegen welke prijs?

28 likes

kijk maar eens rond op het forum, hier wordt ai echt voor hele nuttige dingen gebruikt! bijvoorbeeld voor boodschappenlijstjes, brieven en om puzzels op basisschoolniveau op te lossen!

21 likes

Iemand leent zonder overleg jouw spullen uit aan een ander

Dat is

• Heel normaal
  • Belachelijk
  • Dat ligt aan de spullen

0 stemmers

2 likes

Maar dat is het ding, dingen als agressie zijn nooit met een absolute zekerheid te voorspellen. Dus je zoekt naar risicofactoren, patronen, dat gebeurt nu ook al, snap niet wat daar schadelijk aan is. Als iemand drugs gebruikt of een voorgeschiedenis heeft met geweld, dan is de kans ook groter.

Waarom je dat wilt weten? Voor de behandeling, want agressie kan ook vaak passen bij een verslechtering van het ziektebeeld, dus hoe eerder je erbij bent hoe beter. Veiligheid voor personeel bijvoorbeeld, meer alertheid. Agressie incidenten zijn vreselijk voor alle betrokkenen, ook patiënten zelf.

1 like

Ik snap prima waar je het bij zou willen weten, maar dit gesprek toont precies aan waar mijn zorg zit. Er is ook een waarom zou je het niet willen weten: omdat het je handelen aanpast op basis van verwachtingen en die verwachting kan ook gewoon geheel onjuist zijn. Dan lever je gewoon geen passende zorg. Dat is al erg als die verwachting vanuit ons als mens komt, dat is erger als die verwachting vanuit een toepassing komt waar de gebruiker vaak maar matig van snapt wat het precies doet. We weten van al dit soort toepassingen dat ze dezelfde bias in zich dragen als de mensen die ze bedenken, dus het is volgens mij niet zo moeilijk om te bedenken wie daar onder aan de streep geen baat bij hebben.

23 likes

Ik weet nog dat ik als 13 jarige alle boeken had van R.L. Stine zoals De babysitter, De moordexpres, De sneeuwman etc. Die had ik uitgeleend aan een goede vriendin op school, een hele stapel was het. Toen ze die mee naar school had genomen om aan mij terug te geven zag een ander klasgenootje deze waar ik niet mee bevriend was en vroeg of ze deze mocht lenen. En mijn vriendin had ze allemaal aan haar gegeven. Meer dan de helft heb ik toen nooit meer terug gekregen. Ik vond dat doen zo erg :weary: en nog steeds haha

12 likes