Stel je persoonlijke vraag #53

Mijn partner en ik hebben een moestuin thuis en ook nog een hele grote gezamenlijke, dus we eten nu echt heel veel groente uit de tuin! Echt zo top vind ik dat, zouden we veel meer moeten doen als mensen vind ik

21 likes

Ik heb altijd een luchtige serie die makkelijk wegkijkt naast een wat zwaardere waar je echt de aandacht erbij moet houden.

7 likes

Ik zei nuttig. In hoeverre is dat nou echt nuttig? Ik laat soms chatgpt nadenken over een goede formulering van een mail, maar dat kan ik zelf ook prima en het werkt hoeft echt niet nog sneller en efficiƫnter. Het ging prima zonder.

4 likes

Bij het bedrijf waar ik voor werk zijn ze er ook mee bezig om bepaalde programmeertaken door AI uit te laten voeren, voorheen was daar een ontwikkelaar voor nodig. Dat zijn dus fte’s die ze besparen. Of dat nuttig is laat ik even in het midden, ons hoofdkantoor vindt vast van wel.

1 like

Ja dit, in mijn vakgebied is er bijvoorbeeld onderzoek naar hoe AI op basis van woorden en patronen in patiĆ«ntendossiers kan voorspellen of de kans op agressie verhoogd is. En in een ander onderzoek wordt spraak geanalyseerd: bij schizofrenie komen taal- en stemveranderingen voor, maar soms op zo’n subtiele wijze dat je als behandelaar dat niet opmerkt. Maar AI kan dat dus wel en kan dan dus in een eerder stadium al een mogelijk recidief van een psychose signaleren. En volgens mij zijn ze ook bezig te kijken of ze modellen kunnen ontwikkelen om te voorspellen hoe groot de kans is of een bepaalde behandeling aan gaat slaan.

Dit is allemaal klein onderzoek, niet iets wat al in de behandeling wordt gebruikt. En het is aanvullend op de huidige zorg, niet per se ter vervanging. Maar ik denk dus dat dit soort dingen echt de zorg kunnen verbeteren.

9 likes

Ja en dit is nu juist het soort toepassing wat ik gewoon echt niet nuttig vindt. Wat ga je met die informatie doen? Dan komt er een pop-upje met kans op agressie, maar dat is kans, geen feit en gaat dus ook mensen onterecht schaden.

Bij elke toepassing van AI hoor ik alleen maar dat we meer, meer, meer, beter, beter, beter willen en dan denk ik toch vaak: tegen welke prijs?

28 likes

Ja, ook bij huidscans van moedervlekken etc om sneller te kunnen bepalen of er een potentieel risico is op huidkanker.

AI is echt supernuttig en veeel meer dan chatGPT haha

4 likes

kijk maar eens rond op het forum, hier wordt ai echt voor hele nuttige dingen gebruikt! bijvoorbeeld voor boodschappenlijstjes, brieven en om puzzels op basisschoolniveau op te lossen!

21 likes

Iemand leent zonder overleg jouw spullen uit aan een ander

Dat is

• Heel normaal
  • Belachelijk
  • Dat ligt aan de spullen

0 stemmers

2 likes

Maar dat is het ding, dingen als agressie zijn nooit met een absolute zekerheid te voorspellen. Dus je zoekt naar risicofactoren, patronen, dat gebeurt nu ook al, snap niet wat daar schadelijk aan is. Als iemand drugs gebruikt of een voorgeschiedenis heeft met geweld, dan is de kans ook groter.

Waarom je dat wilt weten? Voor de behandeling, want agressie kan ook vaak passen bij een verslechtering van het ziektebeeld, dus hoe eerder je erbij bent hoe beter. Veiligheid voor personeel bijvoorbeeld, meer alertheid. Agressie incidenten zijn vreselijk voor alle betrokkenen, ook patiƫnten zelf.

1 like

Ik snap prima waar je het bij zou willen weten, maar dit gesprek toont precies aan waar mijn zorg zit. Er is ook een waarom zou je het niet willen weten: omdat het je handelen aanpast op basis van verwachtingen en die verwachting kan ook gewoon geheel onjuist zijn. Dan lever je gewoon geen passende zorg. Dat is al erg als die verwachting vanuit ons als mens komt, dat is erger als die verwachting vanuit een toepassing komt waar de gebruiker vaak maar matig van snapt wat het precies doet. We weten van al dit soort toepassingen dat ze dezelfde bias in zich dragen als de mensen die ze bedenken, dus het is volgens mij niet zo moeilijk om te bedenken wie daar onder aan de streep geen baat bij hebben.

23 likes

Ik weet nog dat ik als 13 jarige alle boeken had van R.L. Stine zoals De babysitter, De moordexpres, De sneeuwman etc. Die had ik uitgeleend aan een goede vriendin op school, een hele stapel was het. Toen ze die mee naar school had genomen om aan mij terug te geven zag een ander klasgenootje deze waar ik niet mee bevriend was en vroeg of ze deze mocht lenen. En mijn vriendin had ze allemaal aan haar gegeven. Meer dan de helft heb ik toen nooit meer terug gekregen. Ik vond dat doen zo erg :weary: en nog steeds haha

12 likes

Wow ik herinner me ineens iets dat ik al lang vergeten was. Ik heb een keer een dvdbox van een serie uitgeleend aan een studiegenoot, en die had hem weer aan een vriendin uitgeleend en bij die vriendin was toen ingebroken en alle DVD’s waren gejat (vind ik toch nog steeds twijfelachtig). Nooit meer teruggezien en ik vraag me nu af waarom ik niet assertief genoeg was om er iets van te zeggen.

3 likes

Oh ja dat voelt dan misschien anders inderdaad hoewel ik het dan nog steeds ook wel een beetje vind liggen aan het uit te lenen object

Ik ben blij dat nog niemand het heel normaal vindt want ik heb dus nu gezeur met een vriendin hierover
Er stond een voor mij vreemde persoon aan de deur om mijn auto op te halen want die was zo lekker ruim. Had mijn vriendin gezegd dat dit kon. Ik stond echt zo :flushed:

15 likes

Hahahaha nee dit is echt belachelijk :joy:

13 likes

Ja je gaat bijna aan jezelf twijfelen haha
Maar goed die persoon huurt maar een aanhanger ofzo doei

4 likes

dit is echt het raarste dat ik in tijden gehoord heb :skull: een boek ofzo zou ik al vreemd vinden maar een AUTO?? wat heb je gezegd?

4 likes

Huh maar ze heeft ook gewoon niet tegen jou gezegd dat deze persoon zou komen?

1 like

Nou ik stond eerst nogal sullig te kijken ben ik bang want ik dacht dat ie bij het verkeerde huis stond. Daarna heb ik iets gezegd als dat ik daar niet aan ging beginnen

@Pippin Nee en toen ik zei dat ik het allemaal maar brutaal vond en dat ik zelf over mijn spullen wil beslissen was ik degene die moeilijk deed aldus vriendin

3 likes

Mijn hemel wat een achterlijke muts om een auto van iemand anders uit te lenen.
En ook een domme actie van diegene zelf want dat wil je rechtstreeks vragen toch.

6 likes