Stel je persoonlijke vraag #53

Hahahahaha the audacity

2 likes

Misschien is t agree to disagree. Denk dat het een ontzettend genuanceerde kwestie is met zeker ook zorgen en nadelen, maar dat ik iets meer geneigd ben de mogelijk wel positieve dingen erin te zien en jij minder, wat ook begrijpelijk is.

Wat ik in de praktijk merk: te vroeg ingrijpen is schadelijk, maar te laat ingrijpen ook. En misschien eerder symptomen kunnen opmerken zegt niet dat je een patiënt zn medicatie tegen zn zin in verdubbelt en in een separeer stopt. Het kan ook betekenen dat je wat vaker een steunend gesprek voert, vraagt of familie kan blijven slapen etc. En ja, misschien zou dat bij elke patiënt helpend zijn (hoeft niet overigens), maar dat is weer een discussie over het huidige zorgstelsel vrees ik.

Het is altijd een klinisch oordeel, kan en mag nooit een beslissing puur op AI moeten zijn. Maar ik geloof dus wel dat het ondersteunend kan zijn.

De toekomst zal het leren denk ik!

15 likes

In tegenstelling tot de AI van superethische bedrijven als Google, Microsoft en X/Twitter, etc. :joy:

5 likes

Ik vond het al raar dat iemand die ik wél ken mijn auto dacht te kunnen lenen op momenten dat ik hem ‘toch niet gebruik’. Had daar toen ook over gepost hier. Dus laat staan dat die iemand mijn auto aanbiedt aan vreemden. Dat gedrag is echt belachelijk inderdaad

4 likes

Ik studeer op dit moment af in dit vakgebied, en ik ben daarom natuurlijk bevooroordeeld, maar er zijn een hele boel dingen in de zorg, waar ik denk dat AI het verschil kan maken. Niet alleen in de diagnostiek (snellere en soms zelfs accuratere beoordeling van MRI/CT/microscopische beelden en noem maar op), maar ook in het maken van voorspellingen voor de respons van bepaalde, soms ingrijpende behandelingen zoals immunotherapie. Anderzijds kan het ook gebruikt worden bij drug discovery, waarbij voorselecties gemaakt kunnen van chemische structuren die mogelijk kunnen dienen als medicijnen, of juist voor simulaties hoe een bepaald medicijn zal binden in ons lichaam. Het staat natuurlijk allemaal behoorlijk in de kinderschoenen, en het moet voornamelijk ondersteunend worden gebruikt, maar ik zie wel veel potentie.

5 likes

Inderdaad, misschien dat ik op het moment nog liever heb dat China gegevens van me heeft dan Zuckerberg en Musk. Als ik echt moest kiezen dan.

3 likes

Ik ben echt bang dat dit racisme in de hand gaat werken. Want de input is ook niet neutraal en daar valt of staat zo’n onafhankelijke beoordeling door AI bij.

11 likes

Gebruik je vaak dagcreme en / of nachtcreme?

• Ja, beide iedere dag
  • Ja beide regelmatig
  • Nee, beide niet
  • Alleen dagcreme iedere dag
  • Alleen dagcreme regelmatig
  • Alleen nachtcreme iedere dag
  • Alleen nachtcreme regelmatig

0 stemmers

Krijg je snel uitslag / pukkels van zulke cremes

• Ja, altijd
  • Ja, maar niet bij alle
  • Nee, niet gevoelig voor

0 stemmers

1 like

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, met het idee dan dat mensen met een andere culturele achtergrond al eerder als prikkelbaar of dreigend oid worden omschreven, en AI daar dan mee aan de haal gaat? Dat zou idd heel zorgelijk zijn. Ik zie t ook echt niet voor me dat dit volgend jaar in de praktijk wordt gebruikt, juist door dit soort dingen. Maar zou t wel interessant vinden als hier gedegen onderzoek naar wordt gedaan en of dan idd bepaalde trends gezien worden.

2 likes

In mijn ogen gaat het in de basis dan al mis, als het dus blijkbaar wordt gebaseerd op basis van woorden en patronen in patiëntendossiers. Die zijn door een mens geschreven en dus daardoor al niet objectief.
Die subjectieve informatie zou niet het beginpunt moeten zijn voor het voorspellen van gedrag.

5 likes

Eens, maar het andere onderzoek dat ze aanhaalde naar het analyseren van spraak en intonatie door AI om psychoses eerder te signaleren lijkt me dan wel weer heel waardevol! Dossieronderzoek doen door AI een stuk minder, want hoe vaak ik collega’s wel niet subjectief zie rapporteren…

2 likes

Dat klinkt inderdaad wel interessant!
Maar ben wel benieuwd hoe dat er in de praktijk dan uit zou moeten gaan zien. En als ik kijk naar mijn eigen werkveld vraag ik me af of dat überhaupt verschil zou maken (ik denk het namelijk niet). Maar goed, dit past misschien meer in het zorg-topic.

1 like

Ja ik heb echt 0 vertrouwen in dat ‘gedegen’ onderzoek want heel veel onderzoekers zijn echt niet anti-racistisch.

7 likes

Maar zelfs met iets als stem als input is het super belangrijk om heel bewust van input te zijn, want je wil ook niet dat mensen met een bepaald accent sneller als agressief voorspelt worden bijvoorbeeld.

Ik zou dit voor nu denk ik alleen enigszins vertrouwen met beeldvorming (dus mri/ct beelden die naast door een radioloog ook met machine learning geanalyseerd worden). Hoe kijk jij naar zoiets @tessel ?

1 like

Nee dat is weer een ander onderzoek, dit gaat niet over agressie (gelukkig). Hier staat er iets over uitgelegd: Kan spraak een psychose voorspellen?  -

Ik ben niet helemaal wakker haha sorry. Maar dan nog staat het punt wel dat juist met data over bepaalde accenten biases in die datasets kunnen zitten en daarmee ook in de algoritmes uiteindelijk?

Maar ik zou dit zelf wel onder nuttig gebruik van AI scharen indien je het op een unbiased manier kan doen, omdat je in dit geval duidelijk iets met de uitkomst zou kunnen (namelijk medicatie opstarten).

Oh die discussie hier een aantal posts boven doet me ergens aan denken. Een vriend van ons had eens zijn Playstation uitgeleend aan een andere vriend en na een jaar vroeg hij hem terug, en toen bleek dat hij 'm verkocht had op Marktplaats. :clown_face:

8 likes

Oh ja met radiologie zie ik wel opties! Ik weet dat er al hele vette dingen gaande zijn met CT’s van longen, waarbij twee korte CT-scan zonder contrast veel intensievere onderzoeken kan vervangen voor patiënten met ernstig COPD.

Ondertussen heeft er recent ook nog iemand een onderzoek gedaan op het leren herkennen van een klaplong. De grootste voorspeller was als de volgende foto was als controle voor de behandeling van een klaplong :joy: toch fijn dat we dat even goed uitgezocht hebben

7 likes

Ja en tegelijkertijd zie ik voor mij dat iemand onnodig medicatie krijgt omdat de computer dat voorspelt ipv op basis van klinisch (menselijk) oordeel/menselijk contact. In de basis zal het idee altijd zijn dat de arts het moet beoordelen maar in praktijk denk ik dat het vrij snel zo is dat de computer toch als leidraad genomen wordt

3 likes

En bij longnodules (plekjes op de longen) en interstitiele longziekten (specifieke longontstekingen/ verlittekening) wordt het ook al gebruikt. Ik was eerst ook beetje sceptisch, maar zie steeds meer de toegevoegde waarde in bepaalde vakgebieden. Volgens mij is er ook ergens een trial gaande waarbij het patiëntendossier ook wordt samengesteld door AI.

3 likes