Ik heb altijd op katholieke scholen gezeten (weinig ander aanbod ook waar ik vandaan kom) maar qua normen en waarden is me vooral bijgebleven dat als je geen communie/vormsel deed je wel echt een tweederangs leerling was. Er kwam bijvoorbeeld een portretfotograaf fotoâs maken van alle communicantjes en die werden in de klas opgehangen. De drie kinderen die geen communie deden moesten zichzelf maar tekenen đ«€ Mijn moeder kon er decennia later nog woest van worden als je daar over begon.
En in groep 8 kwam er een pastoor langs die het over heidenen had en dat die naar de hel gingen. Ik nog vragen, wat zijn heidenen? Maar hij bedoelde mij, ik ging naar de hel 
Mijn eigen kind zit fijn op een openbare school en de normen en waarden die ze er leren zijn top in orde, er wordt haar in ieder geval niet bijgebracht dat sommige mensen net wat beter zijn dan anderen.
Edit: er moet me ook nog wel van het hart dat ik het echt enorm irritant vind dat sommige mensen doen alsof religies het alleenrecht hebben op normen en waarden. In de bijbel staan ook genoeg verschrikkelijke verhalen.