Maar er zíj́n toch ook genoeg christelijke mensen die de bijbel niet zo letterlijk nemen. En die ook niet zo’n simplistisch godsbeeld hebben. Mijn opa was bijvoorbeeld nogal katholiek, maar van de moderne school en die geloofde vrij letterlijk God = liefde. En dus niet een man/wezen buiten ons om die overal over regeert, maar iets dat in alles en iedereen verweven zit en daarmee aan de basis van alles ligt.
De ene christen of katholiek is de ander niet, er is echt een héél breed spectrum aan manieren waarop je met dat geloof kan omgaan. Het verbaast me dat sommigen hier daar zo ongenuanceerd over doen. Voor de geïnteresseerden, dit vind ik wel een mooie samenvatting van hoe sommige mensen die ik ken het christelijke concept schepping verenigen met de evolutietheorie:
Het concept schepping gaat vooraf aan het concept evolutie. Het is van een andere orde. Daarom dat schepping en evolutie geen tegenstellingen kunnen zijn. Schepping zegt dat God de wereld en alles wat bestaat geschapen heeft. Het staat je als gelovige vrij aan te nemen op welke manier de schepping zich heeft ontwikkeld: direct of door evolutie. Zo mag je aannemen dat God planten en dieren in verschillende soorten heeft geschapen vanaf het begin van de schepping en dat er dus geen evolutie is over de verschillende soorten heen. (Scheppingsverhaal uit de Bijbel) Maar je mag evengoed aannemen dat planten en dieren na hun schepping zich volgens een bepaalde evolutie hebben ontwikkeld; en dat deze zich hebben ontwikkeld in andere soorten zoals het darwinisme zegt. (Evolutietheorie van Darwin)