Stel je persoonlijke vraag #54

Het intro liedje was zo leuk!

4 likes

M’n moeder niet, maar m’n oma wel. De eerste tekenen van haar dementie waren dat ze alle karakters uit ATWT, B&B en GTST door elkaar ging halen. :smiling_face_with_tear: Zei ze tijdens GTST ineens: dat zal Brooke wel niet leuk vinden!

35 likes

Ja en mooie kettinkjes en feestjes

1 like

Nou ja, opzich ben ik dat wel.

Ik sta open voor allerlei soorten levensovertuigingen maar ben wel van mening dat je je geloof niet aan een ander moet opdringen. Net zoals ik mijn atheĂŻstische overtuiging ook niet aan een ander opdring.

Maar ik heb een familie en vrienden van diverse pluimage en ik vind het prima als een ander zijn of haar zienswijze deelt.

Ik vind het wel een beetje flauw dat je hier dan zo’n kreet deelt en er verder geen uitleg over wilt geven. Beetje loos.

7 likes

Keek altijd mee met mijn Rotterdamse oma na het eten wat Broek en Rits nu weer hadden uitgespookt. Mis die momenten echt samen. :heart:

19 likes

Abfab :heart: keek ik altijd met mijn moeder en mijn moeder heeft (had? ze is dood) wat weg van Patsy qua uiterlijk sweety darling en nu heb ik zin om abfab te kijken.

3 likes

Dat valt toch wel mee, ‘deze discussie?’
Maar als je een discussie wilt: sorry maar die dingen zijn echt nĂ­et verenigbaar.
Niet zonder de bijbel naar je eigen hand te zetten in ieder geval.

2 likes

Jezus ik schrik wel echt hiervan. Ik wist dat de universiteit niet een ding was in mijn omgeving maar minder dan 5 procent had ik niet verwacht (niet dat ik daar wel bij hoor ofzo)

4 likes

Nutsschool

1 like

Deze poll doet me denken aan het programma Hunted. Dan zie je ook mensen met een stalen gezicht liegen. Nee hoor niet gezien en ondertussen staan hun ontbijtbordjes nog in de gootsteen.

1 like

Ja mijn vriend zegt dit ook en ik kan me niet inleven in de logica. Hij heeft het dan over bijbelse verhalen, dat die erg gaan over normen en waarden, dat je er zo op jonge leeftijd al aan blootgesteld wordt.

Ik ken bijna geen verhalen, alleen van Noah en die guy die zn eigen kind moest offeren dus kan me er weinig bij voorstellen

2 likes

Ik heb altijd op katholieke scholen gezeten (weinig ander aanbod ook waar ik vandaan kom) maar qua normen en waarden is me vooral bijgebleven dat als je geen communie/vormsel deed je wel echt een tweederangs leerling was. Er kwam bijvoorbeeld een portretfotograaf foto’s maken van alle communicantjes en die werden in de klas opgehangen. De drie kinderen die geen communie deden moesten zichzelf maar tekenen đŸ«€ Mijn moeder kon er decennia later nog woest van worden als je daar over begon.

En in groep 8 kwam er een pastoor langs die het over heidenen had en dat die naar de hel gingen. Ik nog vragen, wat zijn heidenen? Maar hij bedoelde mij, ik ging naar de hel :+1:

Mijn eigen kind zit fijn op een openbare school en de normen en waarden die ze er leren zijn top in orde, er wordt haar in ieder geval niet bijgebracht dat sommige mensen net wat beter zijn dan anderen.

Edit: er moet me ook nog wel van het hart dat ik het echt enorm irritant vind dat sommige mensen doen alsof religies het alleenrecht hebben op normen en waarden. In de bijbel staan ook genoeg verschrikkelijke verhalen.

56 likes

Ik had mijn kind het liefst naar een openbare school gestuurd, maar hier in het dorp zitten alleen twee christelijke scholen. Daardoor zit wel iedereen op die christelijke school, dus ook mensen die geen of een andere religie aanhangen. Ze zingt wel schattige liedjes over Jezus (zing, zing, zingen maakt bliiiijjj, zingen van Jezus, voor jou en voor miiiiijjj) maar dat is het tot nu toe.

4 likes

Mijn kind gaat straks naar de openbare school in het dorp. Daar had ik het over met een moeder in de speeltuin. Haar kinderen gaan naar de katholieke school. Begon ze tegen mij of ik het wel zeker wist want op de openbare zit al het uitschot. Hoef denk ik niet te typen wat ze daarmee bedoelde. Nou blij dat mijn kind niet bij die van haar in de klas zal komen met de ‘normen en waarden’ die zij vanuit huis meekrijgen.

13 likes

Trim jij je neushaar?

• Ja
  • Nee geen behoefte aan
  • Nee zit geen zichtbaar haar
  • Nee maar zou ik wel willen

0 stemmers

1 like

Ik vind vooral de bijbel erbij gebruiken, terwijl de bijbel ook maar verhalen zijn die door verschillende priesters uiteindelijk ‘uitgekozen’ zijn met de stukken die zij belangrijk vonden. Het woord van God, zoals deze schrijver zegt, is niet. De tiktok hieronder legt het even beter uit dan dat ik dat kan.

https://vm.tiktok.com/ZNdFwVjF8/

3 likes

Ik zat zelf op een katholieke basisschool die veel tijd nam om de boodschap achter de verhalen te behandelen, wat we eruit moesten leren, wat we daar vandaag de dag mee kunnen. Denk wel dat veel bijzonder onderwijs kids het idee hebben dat andere scholen in die tijd gewoon aan het knutselen en buitenspelen zijn en die ruimte dus niet gebruiken om het net zo goed met kids over het leven te hebben.

Edit: Zou mijn hypothetische kind bij voorkeur op een openbare school hebben, maar er is hier in de stad én loting én de school waar ik tegenover woon is christelijk, maar wordt door veel kinderen in de wijk bezocht dus zou ermee kunnen leven. Middelbare school kijk ik wel echt anders naar. Kijk achteraf echt met boosheid terug op het type christendom wat ons daar is voorgehouden in een super vormende periode.

3 likes

ik ben shook dat 65% van het forum absolutely fabulous niet kent!! van de rest snap ik het maar ik vind abfab echt zo’n begrip!

@leverworst oh wat een fijne herinnering/associatie met je moeder :smiling_face_with_three_hearts: volgens mij staan er wat afleveringen op youtube en anders kan je het vast vinden om te streamen of downloaden!

7 likes

Heel herkenbaar en dan zat ik alleen nog in een andere protestante stroming dan de school. Ik ging ook naar de hel omdat ik als baby niet gedoopt was

1 like

Ja een neutrale school bestaat natuurlijk niet maar ik vind zelf burgerschap een belangrijk leidend thema op school en dat is keihard werken (als ik dat zo zie op de basisschool van mijn kind). Wat daar allemaal gedaan wordt om kinderen (en ouders!!!) van heel diverse afkomsten en gezinnen te leren fatsoenlijk met elkaar en de wereld om te leren gaan denk ik wel damn these teachers are superheroes.

17 likes