Ahh Are you being served keek mijn oma altijd Maar dan kende ze het al als ‘Wordt u al geholpen?’, waar ik dan als kind helemaal niets van snapte want ze spraken toch engels?
Oh ja, dit zeiden mijn grootouders dus hoeft niet eens van school te komen
Ik heb bij meerdere scholen in onze stad gekeken en alle katholieke en protestantse scholen zeiden dat het meer nog een ‘stempel’ was van vroeger dan per se dat ze er nog iets mee doen. Nu zit m’n kind pas net een paar maanden op een katholieke basisschool, maar er is nog niks mee gedaan in ieder geval. Er zitten ook veel kinderen vanuit andere religies op de school dus misschien daarom ook.
Ik heb er ook wel over getwijfeld, maar als ik me bedenk hoe weinig we in de jaren '90 al op mijn dorpse katholieke school met religie deden, kon ik het me hier in de stad voorstellen dat het nog minder is.
Ik zat op een katholieke basisschool, maar het meest wat we deden met het geloof was het vieren van pasen en kerst. Verder hoefden we niet te bieden en leerde we geen liedjes oid. Komt denk ik inderdaad nog van een stempel van vroeger. Er zaten bij ons op school ook genoeg moslims en dat was ook geen probleem
Maar er zíj́n toch ook genoeg christelijke mensen die de bijbel niet zo letterlijk nemen. En die ook niet zo’n simplistisch godsbeeld hebben. Mijn opa was bijvoorbeeld nogal katholiek, maar van de moderne school en die geloofde vrij letterlijk God = liefde. En dus niet een man/wezen buiten ons om die overal over regeert, maar iets dat in alles en iedereen verweven zit en daarmee aan de basis van alles ligt.
De ene christen of katholiek is de ander niet, er is echt een héél breed spectrum aan manieren waarop je met dat geloof kan omgaan. Het verbaast me dat sommigen hier daar zo ongenuanceerd over doen. Voor de geïnteresseerden, dit vind ik wel een mooie samenvatting van hoe sommige mensen die ik ken het christelijke concept schepping verenigen met de evolutietheorie:
Het concept schepping gaat vooraf aan het concept evolutie. Het is van een andere orde. Daarom dat schepping en evolutie geen tegenstellingen kunnen zijn. Schepping zegt dat God de wereld en alles wat bestaat geschapen heeft. Het staat je als gelovige vrij aan te nemen op welke manier de schepping zich heeft ontwikkeld: direct of door evolutie. Zo mag je aannemen dat God planten en dieren in verschillende soorten heeft geschapen vanaf het begin van de schepping en dat er dus geen evolutie is over de verschillende soorten heen. (Scheppingsverhaal uit de Bijbel) Maar je mag evengoed aannemen dat planten en dieren na hun schepping zich volgens een bepaalde evolutie hebben ontwikkeld; en dat deze zich hebben ontwikkeld in andere soorten zoals het darwinisme zegt. (Evolutietheorie van Darwin)
Ik vind ‘rationele discussies’ over geloof net zo irritant als mensen die anderen hun geloof gaan uitleggen.
Ik ben als kind veel verhuisd en heb op 3 basisscholen gezeten, 2 christelijk en 1 openbaar. Ik voelde me op de christelijke scholen heel fijn, er was harmonie en er werd amper tot niet gepest. Op de openbare school waar ik zat was er meer strijd, pesten en minder dingen die georganiseerd worden zoals idd palmpasenstokken en toneelstukjes etc. Maar, dit is mijn ervaring en per school afhankelijk.
De normen en waarden waar ik dan op doel zijn respect voor iemand anders, iedereen mag zijn wie hij wil zijn etc. Mijn ervaring was dus dat dit bij christelijke basisscholen beter was geregeld.
Ik zag dat overigens in de stad waar ik naar de middelbare ging ook. Ik zat op een christelijke middelbare school waar ook godsdienst etc werd gegeven (vind ik ook echt belangrijk want daarin leer je veel over anderen en hun overtuigingen) vs openbare middelbare scholen waar er toch echt minder respect was.
Accepteer gewoon dat het een geloof is en dat niet iedereen dat gelooft wat jij gelooft
Heb je ook op die andere middelbare scholen gezeten?
Nee maar ik ging in een kleine stad naar school waar iedereen elkaar kende en vriendinnen van mij waar ik nu mee om ga hebben wel op die openbare school gezeten. Daar hebben we het vaak over gehad, vandaar dat ik dat wel met zekerheid kan zeggen.
Ja en kap ook met hot takes als ‘ik heb geen probleem met geloof maar wel met georganiseerde religie’ ‘ik geloof niet in een man met een baard maar wel het universum’ ‘als er een God bestond zou er niet zoveel ellende zijn in de wereld’ ok cool take it to Reddit in 2006 met je fedora, nobody cares
Tja ik vind dit een uitspraak die niet te checken valt maar een enorm gristelijk superieuriteit uitstraalt. Hoezo zou er op een christelijke school meer respect zijn voor andere religies? Ik heb op een openbare multiculturele school gezeten waar veel aandacht en wederzijdse interesse was voor elkaars cultuur én religie, zowel in het klaslokaal als daarbuiten.
Het gaat mijn inziens over de kwaliteit van het burgerschaps onderwijs. Hierboven staan genoeg voorbeelden dat christelijke scholen daar niet automatisch in uitblinken. Doen alsof dat wel zo is, vind ik enorm kwalijk.
Kan jij goed omgaan met neurotische mensen?
- Ja, gewoon
- Beetje moeite
- Nee
0 stemmers
We zouden dit weekend met wat vrienden en hun kinderen in een park chillen met wat lekkers en misschien nog paaseitjes zoeken. Maar één vriendin heeft het nu helemaal gepland wat iedereen mee moet nemen, hoe laat we paaseieren gaan zoeken, dat de kinderen gaan zaklopen (dit zijn geen Nederlanders!! Misschien willen ze cosplayen als Nederlanders), etc. En ik heb er direct geen zin meer in :’) gelukkig is het schijtweer en hebben we een onverwacht paasontbijt, dus goede reden om af te zeggen. Ik hoef geen timetable voor een middagje chillen.
Ik bedoel dat totaal niet superieur of verheven, zo zie ik het zelf ook niet. Dit zijn allemaal persoonlijke ervaringen waarop ik mijn keuzes baseer, net als iedereen volgensmij.
Ik kan goed de schouders ophalen over dingen waarvan een ander helemaal leip wordt want dat moet voor elkaar zijn
En idd als het me te gek wordt zeg ik gewoon toedels want dat jij alles dicht timmert maakt niet dat ik daarin mee moet gaan hè
En voor mij zijn jouw posts een van de vele voorbeelden van christenen die doen alsof ze beter zijn dat de rest van de mensen. Christenen pesten niet, hebben meer respect voor andere religies. Sure Jan, geloof je het zelf.
ik ga hier helemaal stuk om. delulu is the solulu
Vind het wel fijn als een ander even kijkt voor onderdak wanneer we een vriendenweekend doen. Maar dan ga ik ook niet zeuren als we ergens terecht komen wat ik eigenlijk niet zo tof vind. Dan had ik het zelf moeten doen.
De tijd hoe we het gaan besteden hoef ik niet in tijdtabellen terug te zien. Dat kunnen we ook gewoon ter plekke wel bedenken en een beetje rekenschap houden met elkaar.
Omg haha lees mijn eerste post, ik ben niet eens christen. Ik heb het over MIJN ervaringen in het onderwijs. Maar prima denk wat je denkt!
Ja een vriendin van mij is zo! Maar vakanties met haar zijn altijd tiptop geregeld, dus ik geef me er gewoon aan over!