Heb op de basisschool bijbellessen gehad en het enige wat ik daarvan nog weet is… in het begin werd de aarde geboren, in het begin in de duisternis. En iets over broers die elkaar in de put gooide en de ark van Noach. Maar bijbelles was wel fave want ik mocht kleuren en zingen.
Maar je hebt het nu over 2 scholen en je opmerking leek het begin vrij algemeen te zijn, dus denk dat daar meer de crux ligt. Het ligt gewoon heel erg aan de school zelf.
Ah, voor mij was het duidelijk mijn ervaring maar nu ik het teruglees zie ik idd wat je bedoelt. Maar, op basis van mijn ervaring sta ik er dus zo in inderdaad. Ik weet wel zeker dat dit niet lang niet overal geldt. Thanks
Mijn ervaring is dat ik op twee christelijke basisscholen ben gepest en als er een groep mensen aan te wijzen valt die niét vinden dat iedereen mag zijn wie die is zijn het wel (het gros van de) christenen met hun gemiemel over LGBTQ+ personen en alles wat riekt naar in hun ogen “occult” etc.
Groetjes iemand die opgroeide in de biblebelt.
Wat naar voor je. Ik ben juist enorm gepest op de openbare school. Daar zou ik dus mijn keuzes op baseren. Valt dus echt geen touw aan vast te knopen.
Ik heb veel aan te merken op de manier waarop leerlingen op basis- en middelbare scholen in aanraking komen met religie. Volledig religieuze scholen (of het nu islamitisch is of met een christelijke signatuur, of juist het tegenovergestelde). Ik denk dat zaken veel beter op een andere manier kunnen worden aangepakt.
Ik had op de universiteit gereformeerde klasgenoten die eigenlijk voor het eerst op een spontane manier kennismaakten met lhbti-jongeren. En die het soms verwarrend vonden dat wat ze van huis uit, school of de kerk meekregen, niet overeenkwam met de werkelijkheid: dat een homoseksuele man niet per se qua uiterlijk vertoon en manier van bewegen afwijkt, maar ook gewoon een Jeroen kan zijn die een vriend heeft.
En ook als je zelf werkt binnen het onderwijs (en dan laat ik de negatieve invloed van Andrew Tate nog even buiten beschouwing) en ziet wat je nog geacht wordt om de te doen. Je krijgt bijvoorbeeld leerlingen binnen die tot op heden alleen bekend zijn met een behoorlijk strikte islamitische leer door het eerder gevolgde onderwijs (en opvoeding thuis), en die worden dan pas voor het eerst echt in een klas blootgesteld aan andersdenkenden. Die komen dan thuis met een soort cultuurshock. En als docent krijg je er dan ineens van alles bij op je bord om dat allemaal in goede banen te leiden.
In de ideale wereld krijgt iedereen op de basisschool en middelbare school gewoon een basis (bijvoorbeeld in de vorm van een uurtje onderwijs per week) over de verschillende grote religies, met juist meer nadruk op de overeenkomsten. En daarnaast ook meer ruimte voor filosofie en levensbeschouwing. Desnoods bieden we jongeren daarnaast wat keuzeruimte aan, die ze kunnen invullen met dingen als Koranles, klassieke filosofie, positieve gezondheid, omgaan met geld). Maar in ieder geval: ongeacht achtergrond een gezamenlijke basis aanbieden.
Ik vind dat echt beter dan allerlei verschillende scholen met een religieuze stempel, of juist een heel openbaar predicaat.
Het is toch veel beter voor iedereen om op jonge leeftijd al te leren omgaan met verschillende mensen, dan om vanaf het begin in een soort bubbel of clubje vacuum te worden gezogen. Dat geldt trouwens ook voor mensen die zich negatief uitlaten over islamitische mensen, simpelweg omdat ze er weinig van weten en bang zijn voor het onbekende.
En over het algemeen ben ik goed uitgerust om om te gaan met polarisatie en extremere denkbeelden. (Maar te moeten horen dat jij geen bestaansrecht hebt vanwege je seksuele voorkeur, of dat je als vrouw er vooral bent om voor nageslacht te zorgen, daaraan zal ik nooit kunnen wennen.) Een school is eigenlijk de maatschappij in het klein; laat het daar dan ook goed beginnen.
Oke maar nu komt iedereen dus z’n ervaring met z’n eigen 1 of 2 scholen vertellen wat dus echt heeeelemaal niks zegt
Hoevaak dagen van de week kook jij gemiddeld?
- 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
0 stemmers
Ik zat echt zo lang na te denken of het nou 4 of 5 was, alsof iemand dat boeit maargoed
Ik zou zo graag elke dag laten bezorgen maar helaas ben ik arm
Ik kook zelf zo goed als nooit, dat doet mijn partner. Ik eet wel 5 of 6 keer per week iets dat zelf gekookt is.
Nou dit en helaas zijn er in mijn dorp maar 9 bedrijven die bezorgen waaronder 4 pizzeria’s, een ijssalon en een chocoladewinkel dus zou na een maand echt naar buiten gerold moeten worden.
Mis m’n oude stad met meer dan 300 bezorgopties
Ik mis de tijden dat ik het doodnormaal vond om 4 keer per week uit eten te gaan
Ik zou dat ook echt mega kut vinden
Heb jij vaak zin in andermans verjaardag?
- Ja (bijna) altijd, leuk om vrienden te zien maar ook om nieuwe mensen te ontmoeten
- Verjaardagen waar ik al veel mensen ken vind ik (bijna) altijd leuk, maar niet als ik met nieuwe mensen moet socializen
- Ja (bijna) altijd leuk en extra leuk als er veel onbekenden zijn
- Mwah, soms wel soms niet, ligt aan mijn bui
- Nee zelden tot nooit zin in
- Anders
0 stemmers
Ik lees over een kind van tien dat een kasboek moet bijhouden over wat er gebeurt met het zakgeld
Moest jij dat als kind?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Heb je nu een kasboek?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Voel je je ook somberder nu de zon niet schijnt?
- Nee nergens last van
- Ja direct
- Mwah een beetje
0 stemmers
nvt hier
Dat ontken ik uiteraard ook niet. Maar één ding dat alle christenen op z’n minst gemeen hebben lijkt mij toch wel het geloof in de schepping. En dat is gewoon iets totaal anders als de oerknal en evolutietheorie.
Ben je zelf gelovig? (Ik vraag het omdat het ‘hoe’ van de schepping voor mij zeker niet de hoofdzaak is. En ik vraag me af of dat voor anderen wel zo is.)
Het enige wat vroeger hier in de omgeving heel erg speelden op bijzonder VS openbaar onderwijs is dat het bijzonder onderwijs vanuit hun geloof kinderen mocht “weigeren”. En dat waren “stom toevallig” toch wel vaak de rugzak kindjes. Er zaten dus veeeel meer kinderen met grotere ondersteuningsbehoeften op de openbare scholen. Er waren daar meer gedragsproblemen etc. Want de openbare scholen konden niet weigeren op grond van zo iets.
Dat was ontzettend scheef hier in t (grote) dorp en daardoor stonden de christelijke scholen wel echt bekend als betere normen en waarden, minder gedragsproblemen etc.