Stel je persoonlijke vraag #54

Het is alleen echt kortzichtig om dit puur op bijzonder onderwijs te schuiven, dat zou je als docent toch moeten weten. De segregatie in het onderwijs vindt langs nogwel wat ingewikkeldere lijnen dan religie plaats.

5 likes

Ja. Maar inderdaad, ik denk verder nooit na over de schepping ofzo. Er zijn interessantere heuvels te bespreken. En ik vind het logisch dat iedereen z’n eigen interpretatie van de bijbel heeft maar wel tot op zekere hoogte. Als je jezelf christen noemt own je bepaalde dingen gewoon. Geloof in de schepping lijkt mij nou bij uitstek zo’n ding. Ook prima als je dat toch eigenlijk niet echt doet maar ben je dan niet gewoon nog zoekende denk ik dan.

Ik ken echt heel veel christelijke stromingen maar heb nog nooit iemand de schepping met de oerknal/evolutietheorie horen combineren. Maar stuur me gerust een linkje oid in een privébericht, ik ben er inmiddels wel nieuwsgierig naar geworden :grin:
(‘onderzoekt alle dingen’ :wink:)

Edit: mij gaat het trouwens met name om de oerknal vs schepping, en minder om evolutie. Van aap tot mens geloof ik niet maar als ik naar mijn hond kijk zie ik bijv wel een halve wolf. Goed mogelijk dat er geen honden in de ark van Noach zijn gegaan :grin:

1 like

Ja aub, ik wou dat meer mensen in mijn omgeving hun verjaardag eens vierden.
Laatst had ik een verjaardag van een kennis waar ik niet zo’n zin in had, maar wel gegaan. Toen zei de jarige die avond dat ie het echt kut vond dat zoveel mensen (last minute) hadden afgezegd en toen was ik gelijk weer blij dat ik toch wel was gegaan. Ik kende er ook niemand, maar het was echt supergezellig

11 likes

Ik heb vrijwel nooit zin in uitjes maar 99% van de tijd is het leuk dus ga altijd wel gewoon. Wel stom eigenlijk haha

2 likes

Ja een chocoladewinkel die bezorgd. Erg vervelend

2 likes

Toen ik 10 was had ik geen geld. Dus ook niks om bij te houden. Alles wat we kregen voor ons rapport of zo, moest in een spaarvarken.
Pas toen ik 13 was en een jeugdpas kreeg, leerde ik een beetje met geld om gaan. Niet van mijn ouders trouwens. Die hebben daar nooit aandacht aanbesteed. Ben heel blij dat ik zelf kon bedenken dat op=op alleen voorkomen kan worden als je een beetje nadenkt over wat je hebben wilt. Als er toen die tijd ook after pay bestond, had ik echt wel schulden gehad.

Ik moĂ©st dat niet als kind, ik deed het uit eigen beweging :’) schreef ik op hoeveel zakgeld er binnen kwam en hoeveel snoepjes en harry potter stickers ik dan kon kopen

7 likes

Ja het lijkt me echt afgrijselijk om zo’n type mens te zijn maar nog meer vreselijk de partner van. Jeeeeeesus christ uffff, doet me denken aan een vriendin van mn moeder.
Nouja het zal wel heel vrouwonvriendelijk klinken maar wij noemden haar daarom altijd “regelteef”. Echt doe ff rustig mens.

Heb jij zo’n regelteef in je vrienden of familie? (Ik doe hem wel ff anoniem haha)

• Ja meerdere
  • Ja 1
  • Niet niet 1

0 stemmers

Hoe vaak staan er bij jou verkopers aan de deur?

• Nooit maar ik heb zo’n sticker
  • Nooit
  • Eens per jaar
  • Eens per kwartaal
  • Eens per maand
  • Wekelijks
  • Meerdere keren per week

0 stemmers

Weet jij zonder te Googlen of in mijn vorige vraag ‘Hoe vaak’ of ‘Hoevaak’ correct is?

• Nee
  • Ja en het is hoe vaak
  • Ja en het is hoevaak

0 stemmers

Sorry, maar hoevaak?? :tired_face:

12 likes

Op de dag dat hoevaak ook al correct is word ik echt niet goed hoor

3 likes

Ik heb wel altijd strijd met ervanuitgaan en dat soort woorden. Werkelijk geen idee waar de spatie moet.

1 like

Ik was vorige week op een verjaardag. Komt ineens een vriendin van de jarige met haar vriend aanlopen; kijk dit is foefje, zij houdt ook van Ajax en zet haar vriend zo naast mij neer en zij loopt weer weg :joy:
Hij kende niemand op de verjaardag dus ik heb 1,5 uur met die gast staan lullen over voetbal en Ajax. Super gezellig.

32 likes

Hahaha ja mooi. Dat is vaak ook mijn go-to onderwerp als ik weinig mensen/niemand ken. Ik ben idd ook wel eens op die manier aan een gesprekspartner gekoppeld :joy:

2 likes

Een grote Zeeuwse bolus vind ik ook zoooo lekker. Hap slik weg. Daarna zin in nog een

5 likes

Ik zat op een katholieke basisschool (want Brabant) waar je normaal gesproken niks van merkte, behalve dat de pastor van de kerk ernaast één keer over belangrijke bijbelverhalen ging vertellen in groep 5 of zo. Dus hij begon over Adam en Eva, en toen zei een kind ‘maar je had vroeger toch aapmensen? hoe kan dat dan?’ Toen vertelde de beste man dat dat inderdaad zo was, en dat hij het zo opvatte dat Adam en Eva eigenlijk die aapmensen waren. Daar had je op een protestante school niet mee aan moeten komenđŸ„Č maar creationisme is dus helemaal niet de norm in het katholicisme (kan wel hoor, maar hoeft niet) en sowieso heeft de bijbel een hele andere, veel indirectere rol.

Ik heb zelf een complexe relatie met religie, dus ik zeg dit niet uit een diepe geloofsovertuiging of omdat ik voorstander ben van religieus onderwijs of zo. Maar christelijk is niet per definitie gristelijk, en die nuance vind ik wel belangrijk om aan te stippen (ook al vinden veel protestanten katholieken ĂŒberhaupt geen christenen lol). Ik ben niet echt gelovig opgevoed, maar het katholicisme is zo verweven met mijn familie en de plekken waar ik vandaan kom en de dingen die ik mooi vind en alle geschiedenis daarachter, dat ik het ook niet echt los kan laten.

Mijn vriend is half Iers en hij heeft dat ook, en ik denk dat veel mensen uit Vlaanderen en Limburg het ook wel herkennen. Het voelt echt als iets diep cultureels, en als ik er helemaal geen waarde aan zou hechten zou ik heel veel van mijn eigen bestaan niet goed kunnen begrijpen. Ik zou mijn kinderen niet dogmatisch opvoeden daardoor hoor (mijn beide oma’s zouden rollen in hun graf i could never) maar ik denk echt wel dat dit soort overwegingen meegeven niet zo zwart-wit is als hier soms wordt aangenomen.

(ik weet trouwens dat er een hoop rechts-radicale engnekken zijn die dit als een soort ‘verloren cultuur’ aandragen voor politiek gewin, daar doel ik niet op)

12 likes

Dit is een high tea voor 2 personen, dus zou je de helft hiervan op kunnen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Niets zo irritant als mensen die zeggen: wauw, krijg je dat allemaal op.

2 likes

Als dit op tafel komt zou ik misschien nog wel denken “is dit alles”

Ik ging laatst high tea’en en dit kregen we :smiling_face_with_tear: Echt een treurnis haha

31 likes

Wat erg, dat fruitstokje ook :joy:

21 likes

Ik kan dit ook wel in mijn eentje opeten. :grimacing:

6 likes