Stel je persoonlijke vraag #54

Vanaf vroeger vind ik het al niet leuk omdat ik in de zomervakantie jarig ben en ik het vroeger met school het nooit kon vieren.

1 like

Tot corona gaf ik altijd een feestje voor mijn verjaardag, daarna vond ik het altijd teveel moeite,. Maar deze zomer word ik 30 en ga ik het eindelijk weer eens goed vieren :grin:.

10 likes

Woon jij in een huis waar het van april tot oktober niet onder de 25 graden komt?

• Ja
  • Nee wel wat warme dagen
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Ook herkenbaar! Ik was bij m’n dochter haar eerste verjaardag er van overtuigd dat mensen zouden denken dat ik niet genoeg m’n best had gedaan. Toen heb ik samen met m’n broer een uitgebreide lunch verzorgd.
Jaar erop was het gecombineerd met een housewarming en toen heb ik alles bij de appie besteld (en dan de dure snacks) en savonds friet gehaald. Dit jaar zit ik overspannen thuis dus we pakken terug naar de kleine groep (die alsnog 24 mensen is inclusief onszelf) en dan weer bestellen bij de appie en friet halen. Maar zelfs dit geeft stress en ik communiceer nu vantevoren ook wat mensen kunnen verwachten want ik vind het moeilijk dat ik mensen misschien teleurstel.

2 likes

Nee maar ik merk wel echt verschil met hitte buitenhouden. Vrijdag was het hier de eerste warme dag, en meestal denk ik dan oh yeah het wordt weer aangenaam. Maar nu heb ik meteen alle gordijnen en de zonwering omlaag gedaan. Scheelt echt heel veel. Vorige warme week werd het max 21 graden.

Ik ken echt wel huizen die 30+ graden worden, maar dat zijn over het algemeen vrij nieuwe studio’s of kleine appartementen met grote ramen zonder zonwering, die zijn wel echt moeilijk koel te houden. Vind het echt bizar hoeveel flats er nieuw gebouwd zijn in mijn stad/buurt met gigantische ramen op het zuiden maar waar dan geen fatsoenlijke zonwering geinstalleerd wordt (of mag worden zelfs).

13 likes

In mijn stad is een studentencomplex wat al meerdere keren het regionale nieuws heeft gehaald. Het is daar in de zomer echt niet te doen terwijl het een relatief nieuw gebouw is, maar ligt inderdaad eerder aan de verhuurder. :smiling_face_with_tear:

3 likes

En slecht ontwerp. Ik ben wel blij dat er toch een omwenteling bezig is bij ontwerpers op dat vlak, bijvoorbeeld dat tuinen eerder noord-oost georiënteerd worden ipv. de klassieke zuid-georiënteerde tuinen.
Daarnaast kunnen de meeste warmtepompen voor een paar K makkelijk uitgebreid worden met een koelmodule voor je woning wat veel fijner werkt dan klassieke arico.

6 likes

Bedoel je Vrydemalaan?

Nee, Xior bij het Zernikecomplex!

4 likes

Het kan in ons appartement ook echt warm worden. We huren dus screens aanbrengen is geen optie, het is lang maar niet diep en alle ramen zitten aan één kant met de hele dag zon. Trek creëren kan dus ook niet.
In de winter is dit overigens juist heel lekker, het wordt hier nooit koud, en ook in de zomer vind ik het over het algemeen prima te doen.

Vier het vooral niet met vrienden omdat ik niet echt 1 vaste groep heb met mensen die ik tegelijk zou uitnodigen.

1 like

Sowieso een kutbedrijf. Ik heb een paar jaar geleden met ze te maken gehad vanuit mijn werk toen en echt met verbazing gekeken hoe zij met huurders omgaan.

1 like

27.5 is het hoogste wat ik heb gemeten in m’n huis. En dat vond ik al zo vervelend warm. Maar die nieuwe appartementen zijn volgens mij vaak nog veel warmer en de hitte trekt nauwelijks weg. Echt een broeikas

2 likes

UV werende folie. Is niks permanents, kun je er zo weer vanaf halen.

Heeft dat een kleur? Ik ben op zoek naar iets wat uv/warmte weert maar niet de lichtinval belemmert maar ik geloof dat dat niet bestaat

1 like

Ik doe dit allemaal. Maar onze slaapkamer blijft bloedheet. We snappen er zelf ook niks van. Het lijkt wel alsof het in de muren zit. Het is in onze slaapkamer standaard 4-5 graden warmer dan de rest van het huis.

3 likes

De warmte trekt ook in de muren, daarom koelt het zo langzaam af. Zelfs met rolluik heb ik hetzelfde in de slaapkamer.

2 likes

@ iedereen met warme slaapkamers die airco overweegt, linnen lakens en dekbedovertrek, linnen pyjama’s, wollen of hennep topper op je matras, bamboe hoofdkussen, katoen of zijde satijn kussensloop/bonnet ipv polyester satijn, goede ventilator (met een zak ijs ervoor als het heel warm is) of zo’n air cooler die met waterdamp verkoelt, slapen met een kruik uit de vriezer zijn ook nog opties om te proberen die veel veeeel minder schadelijk zijn voor het milieu :four_leaf_clover::green_heart:
ik merk zelf echt al megaveel verschil door mijn wollen futon, heb nu tijdelijk een normaal matrasje en dat is al zoveel warmer en zweteriger! stoffen kunnen echt meer doen qua verkoeling (en andersom verhitting) dan je denkt.

misschien zouden linnen lappen stof op muren ook nog kunnen helpen als het in de muren zit, lijkt me helemaal niet een gek idee. als je het mooi drapeert is het ook nog eens cute en luxueus

32 likes

Ja ik heb een luchtbevochtiger en dat is echt lekker icm ventilator! Kost bij elkaar maar een paar tientjes ook. Goed te horen over die futon trouwens, mijn vriend gaat die aanschaffen voor in zijn huis dus ben heel benieuwd

4 likes