Beetje, maar ik vond het niet storend.
Ik vind een plafondventilator ook echt top
Ik doe ook wel eens zo’n koelelement in een theedoek, val ik direct in slaap!
Mijn familie woont te ver weg, dus vier het (als ik het vier) alleen met vrienden. En ben midden in de zomer jarig, dus vaak een picknick of bbq in een park. Ik regel wat hapjes en drankjes maar verder nemen mensen zelf wat mee, beetje muziek erbij en spelletjes, is meestal een heel chille middag/avond. Of ga ergens eten met een kleiner groepje en betaal dan de drankjes oid, dat is qua organisatie ook prima te doen.
Oh daar heb ik nooit aan gedacht, ga ik naar kijken thanks!
Ik vind dit ook herkenbaar, en pas was ik op een verjaardag van een kleuter waar iedereen twee uurtjes bleef en waar maar één stukje taart was (ook geen keuze). Op tafel stond verder wat fruit en koekjes. Was eigenlijk helemaal prima en gezellig, maar voor mezelf heb ik dan toch hogere standaarden ofzo.
Ik zou mezelf wel gaan zitten schamen als ik m’n gasten 1 stukje taart en een appel aanbied, terwijl die voor mijn kinderverjaardag komen opdraven ![]()
Ik heb eens een kinderverjaardag gehad waar iedereen 1 stukje hema fototaart kreeg. Nou dat was al niet zo’n enorm stuk. Ook ging iemand van het bezoek (familie) op een gegeven moment drinken inschenken omdat degene die de verjaardag vierden gewoon bleven zitten.
Maar ken je dan wel mensen die in kleine nieuwbouwappartementen of studio’s wonen? Ik ken echt vrij veel mensen die dit probleem hebben. Al bedenk ik me nu dat zij waarschijnlijk sowieso geen airco laten installeren want huur dus die vlieger gaat niet op.
Maar je hebt zeker in studio’s vaak maar aan 1 kant ramen waardoor het niet echt door kan luchten omdat de andere kant alleen de voordeur naar een binnengang heeft. Gordijnen dichthouden doet men al maar dat maakt slechts een marginaal verschil. Zonwering aan de buitenkant zou misschien wel goed kunnen helpen maar weet ook niet of dit altijd in de macht van de huurder ligt. Dus ja zonwering laten installeren zou een optie zijn voordat je op airco teruggrijpt, maar ik vind het echt niet passend om te stellen dat ‘men gewoon bewuster moet omgaan met de hitte.’ Als je in zo’n studio of appartement woont doe je echt wel alles wat in je macht ligt om dat te voorkomen, maar dat is gewoon niet afdoende. Fijn dat jij toevallig niemand kent, maar het is niet zo dat het geen bestaand probleem is.
Het is heel logisch dat je je in de winter minder fit voelt. Je hebt ook daadwerkelijk meer slaap nodig in die periode en hebt minder behoefte om naar buiten gekeerd te zijn. De natuur doet dat ook, alleen wij mensen hebben een maatschappij die het hele jaar door een actieve zomerstand heeft ![]()
Dat mag 9/10 keer ook niet van de verhuurder want “past niet in het plaatje van de architect”
Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk helpt het om je gordijnen dicht te houden, een goede ventilator te kopen, slapen met een koude kruik etc. etc. maar dat doet niet af aan het feit dat als je huurder bent van een klein appartement of studio in een nieuwbouwcomplex vaak gewoon met bloedhitte moet leven is gewoon zo. Het enige wat daar tegen helpt is ander ontwerp en aanbrengen van fatsoenlijke zonwering maar dat ligt niet in de macht van de huurder.
Dus ja duurzaam wonen betekent voor veel mensen op dit moment wel dat het bloedheet is. Dat zou niet zo moeten zijn maar is wel de huidige realiteit voor een hele groep huurders.
Met je eens dat er inderdaad woningen zulllen zijn waar dit voor geldt, maar laten we vooral ook niet vergeten dat een groot deel van de mensen ook gewoon te lui is om maatregelen te nemen die bij hun woning wel degelijk zouden helpen en dat ding dus al aanknallen vanaf 21 graden in huis zonder een ventilator ofzo te proberen/ ramen te sluiten als het warm is/ etc etc. En die paar dagen echte bloedhitte dan ook wel overleven.
Love mijn huis met energielabel G in de zomer ![]()
Vraag me dan altijd af hoe je het laagste label krijgt, heb je dan helemaal geen ramen? Echt kut haha.
Same, in de winter afzien maar in de zomer is het heerlijk
Ik heb dit gehad
wij hadden idd ramen met grote kieren, van die heel oude houten die je omhoog schoof. We hebben wel na een koolmonoxidelek een elektrische boiler gekregen ipv een gasketel voor het douchen.
Het was 30m2 met stadsverwarming dus onze energiekosten waren niet hoog en we leefden met de seizoenen mee ![]()
Haha ja de ramen boven hebben enkel glas en er is niks geïsoleerd. We zijn wel bezig met (de plannen voor) verduurzaming, maar is niet bepaald goedkoop dus daar moet eerst voor gespaard worden.
Ons huis had een D toen we het kochten, maar toen het ‘s ochtends 6 graden was (na het ‘s avonds stoken tot 20) vroeg ik me af wat een E/F/G dan was ![]()
@grace de tijden dat stadsverwarming goedkoop is, zijn helaas voorbij ![]()
O wow, ja ik heb ook enkel glas op de bovenverdieping en het wordt ook wel koud in de winter maar volgens mij niet onder de 13 graden en in de zomer wel 30 op het hoogtepunt denk ik.
Scheelt denk ik ook dat in een appartement woon, dus mijn buren dienen ook enigszins als isolatie.