Stel je persoonlijke vraag #54

Mediteer je wel eens?

• Ja, elke dag
  • Ja, soms
  • Wel eens gedaan maar eigenlijk doe ik dat nooit
  • Nee, nooit gedaan

0 stemmers

2 likes

Uit mezelf nooit, maar het is vaak een onderdeel van yogales

Vier jij je verjaardag:

• Voor familie en vrienden samen
  • Voor familie en vrienden apart
  • Alleen voor familie
  • Alleen voor vrienden
  • Ik vier het niet

0 stemmers

En met hoeveel mensen?

• In kleine kring van een paar mensen
  • Tot 10 mensen
  • Tot 20 mensen
  • Tot 30 mensen
  • Tot 40 mensen
  • Tot 50 mensen
  • Meer dan 50

0 stemmers

Als je het niet viert, waarom niet

• Geen zin in
  • Ik vergeet het eigenlijk altijd een beetje
  • Er zijn veel andere verjaardagen tegelijkertijd
  • Ik heb niet zoveel mensen om m’n verjaardag mee te vieren
  • Religieuze redenen waardoor ik het niet vier
  • Ik hecht geen waarde aan m’n verjaardag

0 stemmers

Wat is je sterrenbeeld?

• Ram
  • Stier
  • Tweelingen
  • Kreeft
  • Leeuw
  • Maagd
  • Weegschaal
  • Schorpioen
  • Boogschutter
  • Steenbok
  • Waterman
  • Vissen

0 stemmers

3 likes

Ik vier m’n verjaardag niet omdat ik dan een grote druk op mezelf leg en wekenlang bang ben dat er niemand komt.

27 likes

Ik heb een hekel aan gedwongen gastvrouw spelen en leg mezelf daarmee veel te veel druk op. Wil alles zelf maken en vind verjaardagen sowieso zelden echt leuk. Ook niet van anderen. Met vrienden vind ik het meestal nog wel aardig, maar dan wordt het nog drukker met 20-25 volwassenen en bijbehorende kinderen.
Dus kosten-baten vind ik niet tegen elkaar opwegen. Daarnaast hebben we dan ook net een hele riedel mat familie verjaardagen gehad incl m’n eigen kind dus familie hoef ik ook niet per se te zien.

Mijn schoonfamilie snapt dat niet goed en schoonzus heeft al een keer gezegd ‘nou dan krijg je ook geen cadeau’. Nou dat hoef ik ook helemaal niet, leave me alone. Vrienden hebben ook al een keer laten doorschemeren dat ze het jammer vinden dat ik nooit een feestje geef met m’n verjaardag. Mijn vriend is in de winter jarig (en viert meestal alleen voor familie) en die wil nu ook in de zomer een keer iets vieren, want dan kan iedereen ook een keer bij ons komen voor een feestje. En ik krijg stress, want ik voel me verantwoordelijk voor de catering, vriend boeit dat een stuk minder. Maar ik kan dus niet zeggen haal maar wat kratjes bier bij de Lidl en wat zakken chips.

Mijn schoonmoeder stopt me dan meestal nog wel een keer wat toe een paar weken later en dan voel ik me schuldig, want dat hoeft van mij echt niet. Zij vinden het belangrijk dat iedereen hetzelfde krijgt en alles eerlijk is.
M’n moeder wil ook altijd wel even langskomen, dat vind ik op zich prima, zij heeft zelf ook niks met haar verjaardag en snapt me wel als ik er geen zin in heb.

TLTR: ik ben een controlfreak met gastvrouw zijn en hou niet van in het middelpunt staan en vind verjaardagen overgewaardeerd. Daarom vier ik het niet en voel me er door sociale druk vaak nog kutter door. Het liefst ga ik een dag alleen naar de sauna. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, nu is het alleen het Hemelvaartsweekend en ik ben bang dat t druk wordt.

6 likes

Ja ‘zet gewoon een raam open’ is wel iets te kort door de bocht met al die nieuwbouw appartement die gebouwd zijn voor energielabel A+++ waardoor alle warmte die erin komt er ook nooit meer uit gaat. Heb echt genoeg vrienden die in zo’n appartement wonen waar de temperatuur van april tot oktober niet onder de 25 graden komt en in de zomermaanden het binnen tegen de 30 graden is. Dan snap ik echt prima dat je op een gegeven moment denkt Joe ik neem een airco.

3 likes

Goed geïsoleerde huizen koelen inderdaad slecht af als het binnen goed opgewarmd is, daarom is zonwering (bijv. screens aan de buitenkant van het raam) heel belangrijk. Een airco installeren is dan wel gelijk 10 stappen verder en niet onontkomelijk ofzo

21 likes

Vanaf vroeger vind ik het al niet leuk omdat ik in de zomervakantie jarig ben en ik het vroeger met school het nooit kon vieren.

1 like

Tot corona gaf ik altijd een feestje voor mijn verjaardag, daarna vond ik het altijd teveel moeite,. Maar deze zomer word ik 30 en ga ik het eindelijk weer eens goed vieren :grin:.

10 likes

Woon jij in een huis waar het van april tot oktober niet onder de 25 graden komt?

• Ja
  • Nee wel wat warme dagen
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Ook herkenbaar! Ik was bij m’n dochter haar eerste verjaardag er van overtuigd dat mensen zouden denken dat ik niet genoeg m’n best had gedaan. Toen heb ik samen met m’n broer een uitgebreide lunch verzorgd.
Jaar erop was het gecombineerd met een housewarming en toen heb ik alles bij de appie besteld (en dan de dure snacks) en savonds friet gehaald. Dit jaar zit ik overspannen thuis dus we pakken terug naar de kleine groep (die alsnog 24 mensen is inclusief onszelf) en dan weer bestellen bij de appie en friet halen. Maar zelfs dit geeft stress en ik communiceer nu vantevoren ook wat mensen kunnen verwachten want ik vind het moeilijk dat ik mensen misschien teleurstel.

2 likes

Nee maar ik merk wel echt verschil met hitte buitenhouden. Vrijdag was het hier de eerste warme dag, en meestal denk ik dan oh yeah het wordt weer aangenaam. Maar nu heb ik meteen alle gordijnen en de zonwering omlaag gedaan. Scheelt echt heel veel. Vorige warme week werd het max 21 graden.

Ik ken echt wel huizen die 30+ graden worden, maar dat zijn over het algemeen vrij nieuwe studio’s of kleine appartementen met grote ramen zonder zonwering, die zijn wel echt moeilijk koel te houden. Vind het echt bizar hoeveel flats er nieuw gebouwd zijn in mijn stad/buurt met gigantische ramen op het zuiden maar waar dan geen fatsoenlijke zonwering geinstalleerd wordt (of mag worden zelfs).

13 likes

In mijn stad is een studentencomplex wat al meerdere keren het regionale nieuws heeft gehaald. Het is daar in de zomer echt niet te doen terwijl het een relatief nieuw gebouw is, maar ligt inderdaad eerder aan de verhuurder. :smiling_face_with_tear:

3 likes

En slecht ontwerp. Ik ben wel blij dat er toch een omwenteling bezig is bij ontwerpers op dat vlak, bijvoorbeeld dat tuinen eerder noord-oost georiënteerd worden ipv. de klassieke zuid-georiënteerde tuinen.
Daarnaast kunnen de meeste warmtepompen voor een paar K makkelijk uitgebreid worden met een koelmodule voor je woning wat veel fijner werkt dan klassieke arico.

6 likes

Bedoel je Vrydemalaan?

Nee, Xior bij het Zernikecomplex!

4 likes

Het kan in ons appartement ook echt warm worden. We huren dus screens aanbrengen is geen optie, het is lang maar niet diep en alle ramen zitten aan één kant met de hele dag zon. Trek creëren kan dus ook niet.
In de winter is dit overigens juist heel lekker, het wordt hier nooit koud, en ook in de zomer vind ik het over het algemeen prima te doen.

Vier het vooral niet met vrienden omdat ik niet echt 1 vaste groep heb met mensen die ik tegelijk zou uitnodigen.

1 like

Sowieso een kutbedrijf. Ik heb een paar jaar geleden met ze te maken gehad vanuit mijn werk toen en echt met verbazing gekeken hoe zij met huurders omgaan.

1 like