Stel je persoonlijke vraag #54

27.5 is het hoogste wat ik heb gemeten in m’n huis. En dat vond ik al zo vervelend warm. Maar die nieuwe appartementen zijn volgens mij vaak nog veel warmer en de hitte trekt nauwelijks weg. Echt een broeikas

2 likes

UV werende folie. Is niks permanents, kun je er zo weer vanaf halen.

Heeft dat een kleur? Ik ben op zoek naar iets wat uv/warmte weert maar niet de lichtinval belemmert maar ik geloof dat dat niet bestaat

1 like

Ik doe dit allemaal. Maar onze slaapkamer blijft bloedheet. We snappen er zelf ook niks van. Het lijkt wel alsof het in de muren zit. Het is in onze slaapkamer standaard 4-5 graden warmer dan de rest van het huis.

3 likes

De warmte trekt ook in de muren, daarom koelt het zo langzaam af. Zelfs met rolluik heb ik hetzelfde in de slaapkamer.

2 likes

@ iedereen met warme slaapkamers die airco overweegt, linnen lakens en dekbedovertrek, linnen pyjama’s, wollen of hennep topper op je matras, bamboe hoofdkussen, katoen of zijde satijn kussensloop/bonnet ipv polyester satijn, goede ventilator (met een zak ijs ervoor als het heel warm is) of zo’n air cooler die met waterdamp verkoelt, slapen met een kruik uit de vriezer zijn ook nog opties om te proberen die veel veeeel minder schadelijk zijn voor het milieu :four_leaf_clover::green_heart:
ik merk zelf echt al megaveel verschil door mijn wollen futon, heb nu tijdelijk een normaal matrasje en dat is al zoveel warmer en zweteriger! stoffen kunnen echt meer doen qua verkoeling (en andersom verhitting) dan je denkt.

misschien zouden linnen lappen stof op muren ook nog kunnen helpen als het in de muren zit, lijkt me helemaal niet een gek idee. als je het mooi drapeert is het ook nog eens cute en luxueus

32 likes

Ja ik heb een luchtbevochtiger en dat is echt lekker icm ventilator! Kost bij elkaar maar een paar tientjes ook. Goed te horen over die futon trouwens, mijn vriend gaat die aanschaffen voor in zijn huis dus ben heel benieuwd

4 likes

Beetje, maar ik vond het niet storend.

2 likes

Ik vind een plafondventilator ook echt top

8 likes

Ik doe ook wel eens zo’n koelelement in een theedoek, val ik direct in slaap!

3 likes

Mijn familie woont te ver weg, dus vier het (als ik het vier) alleen met vrienden. En ben midden in de zomer jarig, dus vaak een picknick of bbq in een park. Ik regel wat hapjes en drankjes maar verder nemen mensen zelf wat mee, beetje muziek erbij en spelletjes, is meestal een heel chille middag/avond. Of ga ergens eten met een kleiner groepje en betaal dan de drankjes oid, dat is qua organisatie ook prima te doen.

Oh daar heb ik nooit aan gedacht, ga ik naar kijken thanks!

Ik vind dit ook herkenbaar, en pas was ik op een verjaardag van een kleuter waar iedereen twee uurtjes bleef en waar maar één stukje taart was (ook geen keuze). Op tafel stond verder wat fruit en koekjes. Was eigenlijk helemaal prima en gezellig, maar voor mezelf heb ik dan toch hogere standaarden ofzo.

4 likes

Ik zou mezelf wel gaan zitten schamen als ik m’n gasten 1 stukje taart en een appel aanbied, terwijl die voor mijn kinderverjaardag komen opdraven :joy:

2 likes

Ik heb eens een kinderverjaardag gehad waar iedereen 1 stukje hema fototaart kreeg. Nou dat was al niet zo’n enorm stuk. Ook ging iemand van het bezoek (familie) op een gegeven moment drinken inschenken omdat degene die de verjaardag vierden gewoon bleven zitten.

1 like

Maar ken je dan wel mensen die in kleine nieuwbouwappartementen of studio’s wonen? Ik ken echt vrij veel mensen die dit probleem hebben. Al bedenk ik me nu dat zij waarschijnlijk sowieso geen airco laten installeren want huur dus die vlieger gaat niet op.

Maar je hebt zeker in studio’s vaak maar aan 1 kant ramen waardoor het niet echt door kan luchten omdat de andere kant alleen de voordeur naar een binnengang heeft. Gordijnen dichthouden doet men al maar dat maakt slechts een marginaal verschil. Zonwering aan de buitenkant zou misschien wel goed kunnen helpen maar weet ook niet of dit altijd in de macht van de huurder ligt. Dus ja zonwering laten installeren zou een optie zijn voordat je op airco teruggrijpt, maar ik vind het echt niet passend om te stellen dat ‘men gewoon bewuster moet omgaan met de hitte.’ Als je in zo’n studio of appartement woont doe je echt wel alles wat in je macht ligt om dat te voorkomen, maar dat is gewoon niet afdoende. Fijn dat jij toevallig niemand kent, maar het is niet zo dat het geen bestaand probleem is.

10 likes

Het is heel logisch dat je je in de winter minder fit voelt. Je hebt ook daadwerkelijk meer slaap nodig in die periode en hebt minder behoefte om naar buiten gekeerd te zijn. De natuur doet dat ook, alleen wij mensen hebben een maatschappij die het hele jaar door een actieve zomerstand heeft :sweat_smile:

1 like

Dat mag 9/10 keer ook niet van de verhuurder want “past niet in het plaatje van de architect”

2 likes

Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk helpt het om je gordijnen dicht te houden, een goede ventilator te kopen, slapen met een koude kruik etc. etc. maar dat doet niet af aan het feit dat als je huurder bent van een klein appartement of studio in een nieuwbouwcomplex vaak gewoon met bloedhitte moet leven is gewoon zo. Het enige wat daar tegen helpt is ander ontwerp en aanbrengen van fatsoenlijke zonwering maar dat ligt niet in de macht van de huurder.

Dus ja duurzaam wonen betekent voor veel mensen op dit moment wel dat het bloedheet is. Dat zou niet zo moeten zijn maar is wel de huidige realiteit voor een hele groep huurders.

4 likes

Met je eens dat er inderdaad woningen zulllen zijn waar dit voor geldt, maar laten we vooral ook niet vergeten dat een groot deel van de mensen ook gewoon te lui is om maatregelen te nemen die bij hun woning wel degelijk zouden helpen en dat ding dus al aanknallen vanaf 21 graden in huis zonder een ventilator ofzo te proberen/ ramen te sluiten als het warm is/ etc etc. En die paar dagen echte bloedhitte dan ook wel overleven.

11 likes