Stel je persoonlijke vraag #54

Ik slik de pil, dus dan heb je volgens mij geen cyclus, maar ik voel me wel altijd anders in m’n stopweek.

2 likes

Ik houd er geen rekening mee qua fases enzo, maar ik zou dat voor dag 1 van mijn menstruatie wel willen, want dan lig ik soms de hele dag plat. Ik heb weleens gehad dat dat echt heel slecht uitkwam en dat is zoooo kut. Helaas kan ik het niet zo precies op de dag voorspellen.

Ik heb wel soms dat ik in mijn agenda zie dat ik iets heb in de dagen voor mijn ovulatie en denk yes, dan ben ik extra sexy

10 likes

Ja dit was idd de eerste hit bij het googlen :joy:

Ja precies als je hormonale anticonceptie hebt dan heb je geen cyclus, dus zal je weinig merken behalve je menstruatie

2 likes

Hele domme vraag maar ik heb pas geprobeerd te zoeken naar goede uitleg daarover maar dan vind ik alleen ‘kan ik nu zwanger zijn?’ dingen en ik wil vooral uitleg over hoe de (in mijn geval) prikpil werkt en wat er nog wel is en wat er niet meer is. Ik voel me continu zo dom als het over menstruatie gaat maar ik weet niet waar ik informatie kan vinden?

Klinkt als een slechte deal

In de prikpil zit het hormoon progestageen, dit voorkomt de eiersprong. En zonder eiersprong hoeft er geen menstruatie op te treden omdat erg geen ei is die het lichaam moet verlaten

Soms kan het voorkomen dat er wel een eiersprong is, maar het hormoon progestageen zorgt voor een slijmigere baarmoederwand waardoor het eitje zich niet kan innestelen

1 like

https://www.anticonceptie.nl/

4 likes

Ik vind het echt onredelijk irritant als mensen het eiersprong noemen. :sob:

65 likes

Fixed that for you. Fout idee dat heerst: dat de menstruatie nodig is om de eicel “uit het lichaam” te werken. Die cel leeft al 24 uur na de ovulatie niet meer en wordt opgeruimd door witte bloedcellen.

Verder: er zitten geen eieren in je lichaam. We zijn geen kippen.

15 likes

Maaar een ei is wel de menstruatie van een kip!!!’

3 likes

Het is ook best complex te vinden, vind ik.

Dit plaatje maakt het denk ik wel duidelijk. De bovenste is een natuurlijke cyclus, de tweede met hormonale anticonceptie (pil)

Je krijgt oestrogeen en progesteron binnen vanuit je pil, vandaar die piekjes elke dag. Dus behalve je stopweek is er geen verschil tussen de dagen behalve een soort dagelijkse cyclus, net als mannen.

@Evenveel geen idee! Misschien toch door de drop in je stopweek?

4 likes

Misschien had je een pil met weinig hormonen waardoor de cyclus minder werd beïnvloed? Ik weet dat er verschil tussen zit en weet niet of dit plaatje bijvoorbeeld van de zwaarste soort is.

2 likes

Mijn menstruatie is niet regelmatig, dus plannen is soms moeilijk, maar ik hou wel rekening met activiteiten als sporten, vakantie en zwemmen.

2 likes

Op dit moment geen duidelijke cyclus want half jaar geleden bevallen en nog geen menstruatie gehad, maar normaal gesproken weet ik precies wanneer ik ongesteld ga worden want de dag ervoor vind ik mezelf ineens heel lelijk en al m’n kleren stom en is alles verschrikkelijk. :joy: Dag erna word ik ongesteld en breekt de zon weer door, haha.

4 likes

Oh god de flashbacks

1 like

ik ben sinds een tijdje ook anders gaan eten per 2/3 fases en dat voelt echt goed! en sowieso plan ik qua activiteiten, vrije tijds besteding, en afspraken anders.

5 likes

Wat verander je aan eten?

2 likes

Ik probeer de vakantie zo te plannen dat ik niet ongesteld wordt op vakantie. Maar mijn lichaam verkort/verlegd de cyclussen dan ineens in die paar maanden van de voren en dan ben ik als nog op vakantie ongesteld.

Ik denk dat het gaat om die “ongeveer” :sweat_smile:
Omdat exact aangeven wellicht zou verraden dat het al wat langer speelde

4 likes