Stel je persoonlijke vraag #54

Tja dat heb ik wel eens maar daar zet ik me gewoon overheen. De voordelen zijn groter dan dit nadeel. Daarnaast kun je binnen de week natuurlijk gewoon schuiven met de geplande gerechten. Het is niet verplicht om het op woensdag te eten.

5 likes

STELLETJE HUFTERSSS

9 likes

Oh wat slim!

Ja eigenlijk moet ik het eens opstellen. Oké ik hoef niet te weten hoe een gerecht me laat voelen maar ik vind het wel chill. Soms denk ik dat ik een recept lekker vond maar eigenlijk viel het tegen.

Nu kook ik vaak uit m’n hoofd, bijvoorbeeld risotto zou ik niet zo snel een recept voor gebruiken maar kun je wel veel mee variëren. Maar moet dat soort dingetjes toch eens opschrijven, want soms vergeet ik compleet het bestaan van risotto en daarna eet ik het ineens weer elke week.

Ik heb een notion hiervoor (alleen niet met cijfers, maar die bestaan wel zie ik Best Recipes Templates from Notion | Notion Marketplace) en dat is wel echt handig en het enige wat ik goed kan bijhouden, omdat je ook ingrediënten + receptomschrijving er gelijk in kan zetten dus het kost heel weinig moeite om je lijstje te maken (en om het erbij te pakken bij het koken). Ik had eerst een worddocument met linkjes maar dat vond ik irritant en toen een app die niet meer bestaat.

8 likes

Nou!!! Een kind dat ik ken moet DIT

image

!!!

2 likes

Het is natuurlijk heel praktisch om vooruit te plannen. Ik heb gelukkig genoeg tijd en ruimte om een paar keer per week boodschappen te doen en ik vind het zonde om dingen te eten waar ik geen zin in heb! Vind het ook veel leuker om te koken als ik heel de dag zin heb in iets specifieks en het dan direct die dag kan gaan maken. Maar als ik eenmaal de keuze heb gemaakt dan eet ik het wel hoor. Die salade gaat vanavond gewoon op (met lichte tegenzin, want ik wil eigenlijk pasta).

2 likes

Wtf

4 likes

Ik moest echt HEEL hard lachen toen ik het hoorde (niet met het kind in kwestie erbij hoor) maar vind het ook heel zielig. Hij moest ook vet huilen hha :joy:

Ik geloof dat nu is afgesproken dat hij het niet op school hoeft te dragen maar wel alle tijd daarbuiten ofzoiets

4 likes

Ja dit. Scheelt zoveel geld. En goed voor je creativiteit.

Ik gebruik ook Notion hiervoor. Ik heb elk recept gelabeld met ingrediënt en welk type gerecht het is (ontbijt, lunch, drankje, hapje etc). Wanneer ik nog een ingrediënt in de koelkast heb liggen die op moet, dan kan ik zo in m’n database zoeken welk recept dat ingrediënt bevat. Heel handig. Ik heb ook bij elk gerecht neergezet in welk seizoen je het kan eten, zodat ik op label ‘zomer’ kan zoeken en zo seizoensrecepten in m’n database vindt. Dit klinkt echt super veel werk, maar wanneer ik een recept toevoeg kost het me via de Notion app echt maar 1 minuut.

3 likes

Ik kom echt zelden in de supermarkt want mijn vriend doet de boodschappen en bedenkt ook wat we gaan eten. Soms als ik een lekker recept zie stuur ik het door en dan staat het de week daarop voor m’n neus. Heb het erg getroffen :fire:

13 likes

Ik was al die systemen zat en print nu alle recepten die ik vaker wil gebruiken uit en heb een totaal onsexy multomap :v:t2:

En een opschrijfboekje waar ik de (mijn) naam voor elk gerecht dat ik ken uit kookboeken of uit mijn hoofd in opschrijf en dan kan ik daar doorheen bladeren voor inspiratie. Ik maakte alles veel te ingewikkeld en pakte het altijd aan alsof ik het voor het nageslacht doorzoekbaar en begrijpelijk moest maken ofzo, maar ik ben geen archivaris en ik wil gewoon weten wat ik eens zal koken bro

Edit: oh het wordt nog erger, ik schrijf in mijn kookboeken de aanpassingen die ik doe die werken in de praktijk, en er zitten post it’s in als bladwijzers

16 likes

Als het echt ondraagbaar is (stuk/lelijk/met vlekken is) dan kijk ik eerst of ik er nog iets mee kan qua knutselen of poetsdoeken ofzo. Soms willen ze op school ook nog wel restjes textiel voor het crea-uurtje. Maar als dat ook niet meer gaat dan gooi ik het wel in de afvalbak. Ik wist ook niet dat dat niet meer mocht

2 likes

Staat er dan bij Ottolenghi zijn bolognese: “Grace dit lukt niet op 1 uur”

9 likes

Nee want mijn vriend mag niet meedoen met mijn serial killer systeem

2 likes

Ik heb een prompt geperfectioneerd waarmee chat gpt mijn weekmenu maakt, met recepten en een boodschappenlijst. Die voer ik dan in bij AH en dat laat ik bezorgen.

7 likes

Ja dit heb ik dus ook al eens half ingested maar ik snap Notion niet zo goed, ik moet me er echt eens in verdienen want het lijkt me op allerlei vlakken heel handig.

1 like

Dan had ik die moeten hebben :smiling_face_with_tear: want ik heb een overbeet. Maar kreeg alleen een slotjesbeugel en nachtbeugel die ik nooit trouw heb gedragen.
Ben overigens wel blij met mijn relatief rechte gebit.

2 likes

Ik heb dat ooit eens aangemaakt en ik voelde me meteen 100 want ik snapte er echt geen reet van. En wilde niet eens iets ingewikkelds

1 like

Goals!

Bedenken wat te eten en boodschappen doen kost me heel veel energie. Het koken zelf vind ik wel leuk om te doen.

Hier zou ik me ook wel in willen verdiepen. Ik laat ChatGPT nu weleens een weekmenu bedenken, maar dat is niet helemaal naar mijn smaak. Vaak te simpel of gewoon niet m’n ding.

Ik heb wel allerlei systemen in excel, Notion en cookmybooks. Misschien dat ik hem dat eens kan ‘voeren’ zodat er enig idee is wat wij zoal eten en dat er dan wel een betere prompt mogelijk is.

Ik doe nu 2x pw boodschappen en met 1x zou ik ook niet uitkomen. Het liefst plan ik op de dag zelf, maar ik merk met een kind dat dat niet handig is.

2 likes