Ik zie menstruatie niet per se als een babymaakmachine. Het is een perfect normale en gezonde manier van de werking van ons lichaam die gedemoniseerd is. Vervelend als je er veel last van hebt en als je geen kinderen wil kan ik me wel voorstellen dat je dan denkt: waarom moet dit. Maar het is ook een manier om je met je lichaam te verbinden en samen te werken.
Nouuu soms voelt het gewoon alsof er iemand met een mes in mijn buik zit te steken. Op zoân moment mag menstruatie van mij wel ff gecanceld worden hoor.
Natuurlijk is het normaal, maar ik vind het wel suuuuper irritant dat wij de hele tijd leegbloeden uit ons lichaam terwijl de meeste andere zoogdieren (die heus ook/nog meer in verbinding staan met hun lichaam) dat niet hebben. Heb dan liever de variant dat het gewoon naar binnen geabsorbeerd wordt, dan neem ik de hormoonschommelingen op de koop toe.
Ja of gewoon 1x per jaar broedseizoen en de rest van de tijd geen polonaise aan je lijf, haha.
Ja, dat snap ik wel. Er zijn heel veel andere manieren om met je lichaam te verbinden, maar zelf vind ik mijn cyclus een heel fijne manier.
Edit: sommigen vinden het schijnbaar een hilarische mening. Ik vind het jammer dat onze menstruatie als onnodig ongemak wordt gezien, dus vandaar mijn reactie
Ik vind het vooral nogal zweverig klinken, hoezo âverbindâ je je dan met je lichaam als je menstrueert? Denk ook dat het nogal lastig is om het zo te zien voor mensen die elke maand krom liggen van de pijn.
Ik denk dat ze het heeft over âcyclisch levenâ, het idee dat je je cyclus en de hormoonschommelingen gebruikt om bijv bepaalde taken te doen, sommige dingen juist te laten, etc. Dus rond je ovulatie een salarisonderhandeling plannen (want dan zit je vol zelfvertrouwen), en in de week voor je menstruatie misschien wat vaker thuiswerken (meer op jezelf). Dus minder van jezelf verwachten dat je 24/7 alles even goed kan, en meer in verbinding met je lichaam en behoeften staan.
Klinkt misschien zweverig als je nog nooit hebt nagedacht over je cyclus haha, maar voor mij werkt het wel om er zo naar te kijken!
Ik kwam hierachter toen de huisartsassistent belde om te checken waarom ik steeds vaker mijn pijnstilling herhaalrecept aanvraag en wat ik precies met die pillen aan het doen was? Ik begreep maar niet wat de vraag was maar ze waren dus aan het checken of ik full junkie was gegaan. En toen ben ik gaan rekenen en ik word tegenwoordig VIJF KEER vaker ongesteld per jaar. Ik toog naar Den Haag dit moet stoppen
Ja, kom je daar met een ongestelde vraag.
Ik ga mee trouwens, de laatste paar keer is mijn cyclus ineens 25 dagen ipv 28 en ik vrees voor de toekomstâŠ
Ik zat hier laatst ook over na te denken. Kunnen ze niet gewoon iets bedenken dat je gewoon later ongesteld wordt? Want geen vrouw wil kinderen vanaf haar 14e of een tienermoeder zijn. Zou echt een uitkomst zijn als we die jaren zouden kunnen opsparen voor later, want tegenwoordig willen toch de meeste vrouwen kinderen wanneer ze 30 zijn. En dan heb je toch minimaal nog 6 jaar extra de tijd, voordat we aan onze biologische klok blabla moeten gaan denken. Die tienerjaren dat we ongesteld zijn hebben gewoon helemaal geen nut voor ons.
Mijn lijf had bedacht dat ik op mijn 9de al wel moeder kon worden
Denk jij ook weleens als een man iets zegt: oké leuk dat kan ik ook maar dan bloedend
- Ja
- Nee
0 stemmers
Precies wat @crazyplantlady zegt, het werkt voor mij verbindend om met mijn cyclus mee te bewegen. En ik snap het als je een pijnlijke cyclus hebt om wat voor reden ook. Dan zou ik ook eerder geneigd zijn om ervan af te willen. Maar dit is mijn ervaring ermee, anderen kunnen dat natuurlijk anders voelen.
Toen ik een 4 daagse kampeerwandeling deed zonder kraanwater, spoelwc, douche of prullenbak en ik op dag 1 ongesteld werd en ik âs nachts bij maanlicht een gat moest graven op het strand om daar mân cup in te legen⊠toen dacht ik echt bij elke struggelende man die ik zag: what you can do, I can do bleeding haha
Als een man elke maand 5 dagen uit zijn penis zou bloeden met alle bijkomende ongemakken waren er al lang betere oplossingen bedacht, ofwel op het gebied van medicatie/geneeskunde ofwel met verlof op werk en dergelijke.
Ik heb al 2x patiënten op de spoed gezien vanwege een rietje. Een kapot glazen rietje, en een metalen rietje in het oog. Doe mij maar die vieze kartonnen
Het stomme is dat we als mensen van oorsprong (als jager verzamelaars zeg maar) helemaal niet zo vroeg menstrueerden als nu, dat is dus heel wat jaren vroeger geworden en vooral in de laatste decennia hard afgenomen. Volgens mij omdat we qua voeding veel meer tot onze beschikking hebben. Wel een naar idee dat het dan nog jonger kan worden als er nu al zoveel op hun 11e beginnen.
Wiki over dit onderwerp
Helemaal prima als iemand het fijn vindt om zich zo met haar lichaam te verbinden maar dit soort opmerkingen vind ik echt irritant.
Hoezo vindt jij dat dan jammer? Voor wie? Hou het dan bij jezelf. Jij vindt het fijn om je zo te verbinden en anderen logischerwijs niet.
Nu wel hahaha
ik dacht even dat je hiermee vijf keer zo vaak bedoelde en ik begreep er helemaal niks van haha
ik ben jaren geleden weer begonnen met de pil omdat ik toen een cyclus van 19 en 21 dagen had gehad en er klaar mee was, maar ik moet binnenkort misschien stoppen vnawege een medische reden en vrees echt het ergste