1 woord “hoe”
Ik vind het jammer voor alle tieners die tampons in hun mouw verstoppen. Ik vind het jammer voor volwassen vrouwen die zich vies of onrein voelen door hun menstruatie. Door de geschiedenis heen wordt menstruatie als iets vreselijks gezien, een straf voor de vrouw en ik vind dat daar best wat aandacht voor mag komen. Zowel voor de pijn die vrouwen ervaren (endometriose wordt bijvoorbeeld pas na gemiddeld 7 jaar gediagnosticeerd) als voor de kracht die in onze cyclus zit en die volgens mij te weinig erkent wordt. Juist door me bewuster te worden van mijn cyclus heb ik veel minder pijn, omdat ik meer meebeweeg met mijn cyclus. Dat zal heus niet voor iedereen de oplossing zijn, maar voor een deel misschien wel.
Ik laat inderdaad alleen maar weten hoe het voor mij is en wilde een andere mening laten horen dan dat menstruatie alleen maar ongemak is, maar ik merk dat een groot deel van de mensen dat opvat als het zweverig niet erkennen van menstruatiepijn of ongemak. Dat is niet wat ik vind en ik vind het best vreemd dat er op een forum zo geïrriteerd gereageerd wordt op een (afwijkende) mening.
ik ben het deels met je eens maar ik denk dat er nogal gevallen wordt over hoe je het brengt en je ‘vervelend dat je er last van hebt, maar’, terwijl het voor veel vrouwen ontwrichtend is op fysiek of psychisch vlak.
het is in deze maatschappij niet voor iedereen mogelijk om zich met hun cyclus mee te bewegen en sommige problematiek valt ook niet op te lossen daarmee, heb je medicatie of therapie nodig en dan nog zal je last blijven houden. plus dat de weg daar een diagnose toe gewoon heel moeizaam kan zijn en behandeling ook hartstikke intens.
ik heb mijn cyclus omarmd uit noodzaak, en omdat ik daar enigszins ruimte voor heb; maar die ruimte heb ik alleen omdát ik al niet volledig maatschappelijk meedraai. ik denk dat je dat punt gewoon een beetje bagatelliseerd (op een forum vol vrouwen met last van hun cyclus op de ene of andere manier) en daar de irritatie vandaan komt.
Ja, ik denk dat dat punt is waar over gevallen wordt. Ik snap best dat de één (veel) meer ongemak heeft dan de ander en bedoelde met mijn post dat ook echt niet te bagatelliseren. Het ging mij om het punt dat menstruatie direct in verband met de kinderwens wordt gebracht en dat wat mij betreft de cyclus daar niet alleen omdraait.
Edit: Maar volgens mij gaat het echt al veel te lang over dit onderwerp en het is echt wel overgekomen nu.
Ja maar heel leuk dat je een manier hebt gevonden om er mee te dealen maar in dit geval was ik zoveel liever een man, zonder ongesteld te zijn. En ik wil heel graag kinderen maar als je die dus niet wil dan heb je echt alleen de ongemakken van het ongesteld zijn.
Dat is toch de enige reden dat we ongesteld (kunnen) worden, niet voor de lol.
Ja, ik zie dat dus anders, maar ben daar blijkbaar heel uniek in of zo.
Niet altijd de oplossing en ook gewoon niet altijd haalbaar.
Maar goed, alles wat je nu noemt (dat er o.a. te weinig aandacht voor menstruatie pijn is) is uiteraard helemaal niet waar ik tegenin ging. En ik vind het inderdaad heel irritant dat je dat nu zo doet overkomen.
Ben je blij met het hebben van een cyclus?
- Ja
- Eerder wel dan niet
- Neutraal
- Eerder niet dan wel
- Nee
- Ik weet het niet
- Ik heb geen cyclus maar mis het wel
- Ik heb geen cyclus en wil deze ook niet
- Anders
0 stemmers
Een cyclus is dus meer dan menstruatie, ook hoe je je voelt voor en rond je eisprong en je luteale fase.
Zou je een fase van je cyclus liever skippen?
- Folliculaire fase
- Eisprong
- Luteale fase
- Menstruatie
- Geen enkele
0 stemmers
Ik vind het best wel interessant om m’n cyclus steeds beter te leren kennen en ook hoe ik er zelf het beste mee om kan gaan. Dat is nog steeds best wel een zoektocht, zelfs na bijna 8 jaar zonder hormonen. Dat heeft inmiddels zoveel tijd en energie gekost dat ondanks dat ik het best leuk en interessant vind en je er je voordeel mee kan doen, ik liever zou kiezen om geen cyclus te hebben omdat je die tijd en energie van ermee leren leven dan ergens anders aan zou kunnen besteden. Naast de pijn en ongemakken die het brengt. Het lijkt me gewoon zo relaxed om hier nooit mee bezig te zijn, je weet wat bij je past en dat elke dag hetzelfde is.
Ik ben vooral niet blij met de onregelmatigheid van mijn cyclus door PCOS. Ik vind menstrueren niet perse vervelend, soms wat onhandig en ik zou het al zoveelnl fijner vinden als ik beter weet waar ik aan toe ben als ik een regelmatigere cyclus zou hebben.
Ja inderdaad! Ik ‘gebruik’ m’n cyclus ook wel om een beetje te plannen in welke fase ik bepaalde dingen beter kan doen, maar dan nog zou ik veeeel liever hebben dat het stabiel is ipv die fases. De luteale fase is imo meer een obstakel in het leven, en ik voel me meer mijn ‘normale’ zelf voor en tijdens mijn eisprong. Als je dat toch eens altijd zou kunnen hebben… of iets er tussenin maar in ieder geval: stabiel.
Anyway ik denk dus dat je prima met je cyclus kunt meebewegen en er gebruik van maken maar tegelijkertijd het nog steeds een heel vervelend iets kan vinden. En al helemaaal als je geen kinderen wil.
Als jij de weergod was, wat zou jij dan besluiten over het weer voor de komende twee weken? Geen verdere nuance mogelijk
- Onafgebroken zon
- Zon met af en toe wolken
- Zon en af en toe een buitje/wolken
- 50\50 zon en regen
- Af en toe zon en verder vooral regen
- Twee weken regen
0 stemmers
Overdag zon en in de avond/nacht een lekkere bui
Die luteale fase lijkt me ook steeds zwaarder te vallen en duurt gewoon zo lang. Dat is bijna de helft van je tijd ik ben altijd blij als ik weer ongesteld ben en wat minder woest/emotioneel/angstig ben en eindelijk weer zwaar kan trainen. Ik vind het ook een lastige fase in m’n relatie waar we veel meer botsen dan ‘normaal’. (Al is dit ook normaal
)
Ja sorry, ik ben ook gewoon goor als ik ongesteld ben. Ik lek uit alle gaten/porie en ik kan me dan niet bepaald fris vinden
Ik ben niet blij dat de menstruele cyclus bestaat (het zou allemaal best een stuk makkelijker kunnen zijn hoor), maar ik ben wél blij dat ik een cyclus heb in een natuur waar het zo “hoort”, omdat ik dit wel heel erg zie als een belangrijke/duidelijke indicator van mijn gesteldheid. Dit is ook één van de redenen dat ik het slikken van de pil nooit lang heb uitgehouden, ik werd er helemaal kriegel van en heb daarom bijvoorbeeld ook nooit overwogen om een spiraal te nemen.
Het is echt idioot hoe lang het geleden is dat er regen is gevallen.
Klinkt als een influencer instelling. Wie kan haar leven nou zo indelen?
Maar echt. “Sorry baas, ik doe deze week even geen meetings want ik zit in mijn whatever-fase.” Of “sorry ziekenhuis, ik werk deze week even thuis, want ik heb PMS, die patiënten zoeken het zelf maar uit.” Ze zien je al aankomen
Sowieso, wat is “verbinden met je lichaam”? Klinkt vooral als scammerij waar we ook weer coaches voor gaan krijgen (zoals die menstruatiecoach die iemand hier laatst zou krijgen op haar werk, die een enge wellness rechtsnek bleek te zijn, hoe is het daarmee eigenlijk afgelopen?)
Mijn cyclus wordt vooral onregelmatiger hoe ouder ik word, niet per se korter (laatst eentje van 70+ dagen gehad, die daarna was 20 ). En ik heb helemaal niet veel last van mijn menstruatie en al die fases, hooguit iets geïrriteerder dan normaal vlak voor ik ongesteld word en wat kramp tijdens, maar als het afgeschaft kon worden zou ik vooraan staan. Heb er helemaal niks aan of mee.