Zoals @thenerdyintrovert al zei, er is een verschil tussen ljuisteren naar je lichaam en leven naar je cyclus. Prima als het voor jou werkt, maar doe niet alsof het een heilige graal is om je leven via cyclusschema’s te plannen, want dat werkt voor het overgrote deel van de mensen gewoon niet, die hebben niet die luxe.
En die luxe is waarom ik erop afgeef, omdat het voor mij overkomt als het zoveelste gepriviligeerde witte vrouwending, waar mensen (lees: influencers) een slaatje uit gaan slaan (benieuwd wanneer Cynthia met een cyclusplanner komt), en niet iets waar de gemiddelde vrouw praktisch daadwerkelijk iets mee kan.
Nou het overgrote deel van het forum heeft wel die luxe hoor. We kunnen bijna allemaal onze sociale afspraken anders inplannen, wat eten in de vriezer hebben en bv zorgen dat je nog even de stofzuiger door het huis haalt omdat je weet dat je de volgende week moeier bent dan normaal. Ja sommige dingen zijn niet anders te doen, maar het gaat niet om bizarre dingen, maar juist om een hele boel kleine dingen die je leven dan net wat fijner maken voor jezelf (en dus ook voor je gezin of je katten ofzo). En wat heeft huidskleur ermee te maken? Ben je nu niet wat overdreven cynisch?
oke meid, je leest gewoon 100% niet wat ik zeg en wil weer lekker schoppen. ook heel grappig en typisch dat je dit om maar even iets te zeggen wit privilege noemt terwijl er juist in inheemse culturen veel mee respect is voor de menstruatiecyclus en de behoeftes van de vrouw maar go off kika kicker, lekker met het stokje dat de cyclus is andere vrouwen slaan
Maar dat is simpelweg hoe het voor jou overkomt omdat je bewust kiest alles wat er staat heel rigide te lezen. Ook de verpleegkundige en juf kunnen ‘naar hun cyclus leven’. Hun werk afbellen, nee tuurlijk niet, maar dat kan bijna niemand, maar je kunt ook dan rekening houden met wat je lijf op dat moment hormonaal doormaakt.
Dit is trouwens een hele goede aflevering over vrouwen en hormonen: Psycholoog Estrella Montoya over de invloed van vrouwelijke hormonen | Het Uur — Het Uur — Overcast
kika komt op voor de vrouwen die niet hun eigen boodschappen kunnen doen, niet mogen kiezen wat ze willen eten, niet eerder naar bed kunnen, geen vrijetijdsbesteding kunnen indelen, geen controle hebben over hun sociale afspraken, want dat zijn inderdaad precies de vrouwen die hier worden aangesproken door ons voor wie hun menstruatiecyclus het eerste en belangrijkste probleem om mee te dealen is
Joe
Voel me bijna bezwaard dit te zeggen, misschien ben ik niet genoeg in verbintenis met mezelf, maar ik vind dit zo’n gigantisch saai onderwerp.
Kinderen ontwikkelen in die eerste jaren dan ook zo gigantisch veel en op zoveel verschillende vlakken, maar ook zo op hun eigen tempo en in hun eigen volgorde dat de verschillen tussen kinderen ook wel echt heel groot kunnen zijn.
Ja dat vind ik ook echt een eyeopener! Ik kwam hierachter door het boek Crib Sheet van Emily Oster (sowieso aanrader!), en heb het speciaal even opgezocht. Maar de range van ‘normaal’ voor het leren van bepaalde skills is echt veel langer dan ik dacht, en zelfs als een kind daarbuiten valt is er nog niet meteen iets aan de hand.
Ik ga morgen voor het eerst in tien jaar naar een attractiepark, Walibi… Heel benieuwd hoe misselijk (of niet) ik uit de achtbanen kom
Word jij misselijk of naar van attracties/achtbanen?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Nee, maar ben ook al zo’n 10 jaar niet geweest. Hoor uit m’n omgeving dat anderen die nooit misselijk werden er nu ze ouder zijn wel misselijk van worden
Hangt van de attractie af
Ligt toch ook aan wat je eet en hoe snel je na een frietje de achtbaan in gaat?
Van dingen die ronddraaien en tegelijkertijd omhoog en omlaag gaan word ik de laatste jaren echt misselijk (rip breakdance en inktvis). Met achtbanen nergens last van.
De poll hierboven doet me denken aan een attractie waarin ik ooit echt kotsmisselijk ben geworden: de G-force in Walibi
Lijkt dit jou een leuke attractie?
- Nu niet, vroeger wel
- Ik heb dit nooit leuk gevonden
- Ja, echt super! Wil ik meteen in!
0 stemmers
Ooh echt trauma’s aan mijn schoolreisje naar Drievliet door dit ding Ik ging gewoon met mijn klasgenootjes mee, had geen idee waar ik voor in de rij stond, en ben toen zooo misselijk geworden hahaha
Ik hou van achtbanen maar een schommelschip trek ik écht niet.
Als tiener ging ik hier 4 keer achter elkaar in :’) Zou ik nu echt niet meer van genieten
Hahaha ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt. Weet nog dat ik toen zo baalde omdat ik vervolgens uren nergens meer in kon Vreselijke herinnering, net als dit ding dat me ook een trauma heeft opgeleverd:
hahaha memory unlocked dat een klasgenootje in het schommelschip over iedereen heenkotste. ik zat ernaast dus ik was safe