Ik begon vandaag bij mijn nieuwe baan
Oeh spannend, succes!
Ga op vakantie dus zou er mega zin in moeten hebben maar ben zenuwachtig voor het vliegen (voor t eerst in jaren weer) en op de locatie regent het alleen maar (Spanje, olé) dus zie er vooralsnog alleen maar tegenop Wil er zo graag zin in hebben en naar uitkijken
Wel heel veel in dit weekend, dat maakt de week altijd wat draaglijker.
Op 1 na (en een paar op LinkedIn) heb ik echt nul contact meer met mensen van mijn middelbare school, echt geen flauw idee. Zullen er vast al wel een paar dood zijn, we waren geloof ik met 120 of zo.
Wist jij dat (deels) Rwanda, Burundi en Congo tot het Belgische rijk behoorden?
- Nee
- Alleen 1 of 2 van deze landen wist ik
- Ik wist het
0 stemmers
Een nogal schandalig gebeuren.
Belgisch Congo heette het toch?
Vertel me dat je je nog nooit hebt ingelezen in actuele grote conflicten zonder me te vertellen dat je je nooit hebt ingelezen in actuele grote conflicten
Nou als je dit al niet weet.
verbaasd zijn dat mensen dit niet weten vind ik ook dommig
Het verbaast me niet dat mensen het niet weten (alhoewel ik zou willen dat het wel zo zou zijn), maar wel dat mensen het zo toegeven. Echt gĂȘnant hoor
Nou ja, het is niet iets dat in 300 voor Christus gebeurde hé, is gewoon vrij recente geschiedenis.
sterker nog, ik denk dat er genoeg mensen zijn die veel meer weten over wat er rond 300 voor christus ongeveer gebeurde dan in recentere koloniale geschiedenis
dat is fout en verbazingwekkend, maar veel meer een systeemfout vanuit hoe westerse landen hun geschiedenisonderwijs/beleid/ed hebben ingericht dan een âwow zo dom ben jij dat jij dit niet weetâ
en ja tuurlijk is er ook een individuele verantwoordelijkheid, hoop dat de nee-stemmers op zoek naar info zijn gegaan
Ik kan me niet herinneren dat we dit hebben behandeld op de middelbare school. Echt schandalig eigenlijk. Ik heb 6 jaar lang telkens les gehad over WO 2 (niet exclusief maar maakte wel elk jaar deel uit vd geschiedenislessen). Ook niet onbelangrijk natuurlijk maar er is wel meer gebeurd in de geschiedenis van de mensheid
Nee hoor, dit is een dieptepunt uit de recente geschiedenis. Iedereen kent ook de holocaust en dit was minstens zo erg.
__
Ik zie nu je latere bericht, ja ik hoop idd dat mensen op zoek gaan naar deze info.
Denk dat het gesprek heel anders zou zijn als het zou gaan over iets als Gaza. Sorry maar dit is niet alleen maar geschiedenis, een conflict zoals in Congo (dat echt wel regelmatig in het nieuws is) is zĂł geworteld hierin dat ik het echt bizar vind dat mensen dit nog nooit hebben gelezen. Vind het in zulke gevallen wel heel makkelijk om dat af te schuiven op het onderwijs/het systeem (en dit leer je echt wel op school)
Same, en ik ben dan nog eens Belg ook.
Het is wel mogelijk dat ik persoonlijk die lessen gemist heb (lang verhaal hieronder), ik heb eigenlijk nog nooit gevraagd aan een medebelg of zij het wel in de geschiedenisles hebben behandeld?
Ondertussen ben ik wel gewoon op de hoogte.
Lang verhaal, boeit je waarschijnlijk nul
In het Belgische onderwijs gelden leerplannen die de minimum aan leerstof die leerlingen moeten behandelen voorschrijven. Volgens mij zijn die (of waren die destijds) voorgeschreven per graad, niet per jaar. En als ik het me goed kan herinneren stond de derde graad in het teken van de moderne tijd. Tussen het vijfde en het zesde jaar ben ik van katholiek onderwijs naar gemeenschapsonderwijs overgestapt, waar de leerplannen lichtelijk verschillen. Dus misschien heb ik in het vijfde jaar alles van 1800 tot 1900 gezien, en startte het zesde jaar in de eerste wereldoorlog ofzo en hadden zij het koloniale verleden al behandeld. Idk.
Tot zover mijn uiterst interessante boekbespreking, ik heb deze namiddag effe niks te doen op kantoor. Bedankt voor jullie aandacht.
Ah maar jongens als volwassene kun je je toch niet blijven beroepen op wat je op school geleerd hebt. Op dat ding waarop je op dit forum typt kun je ook gewoon alles opzoeken en het nieuws lezen en podcasts luisteren en weet ik het. Neemt niet weg dat het geschiedenisonderwijs vaak ruk was maar toch. De politieke keuzes die ons onderwijs bepalen zijn zeker een andere belangrijke discussie.
Zelfde geldt voor mensen die het altijd maar hebben over âhoe ze opgevoed zijnâ komaan je kunt zelf nadenken toch.
Neen was geen onderdeel van het leerplan, kwam eigenlijk kort ter sprake toen je over de koningen leerde en dan zo bij Leopold II.
Ik weet wel nog dat een leerkracht geschiedenis, die het wel belangrijk vond, het een les heeft besteed aan het koloniale verleden.