Stel je persoonlijke vraag #54

Pin me er niet op vast, maar ik denk dat dit niet uitgebreid in het geschiedeniscurriculum zit. We onderwijzen het Nederlandse koloniale verleden al vrij minimaal. Verder met je eens, maar het gebrek aan onderwijs heeft hier wel een grote rol in.

6 likes

ik weet niet per se of men het raar vind van de mensen op dit forum of in het algemeen, maar ik begrijp voor een deel van de maatschappij wel waarom ze dit niet zouden weten en zich er ook niet echt mee bezig houden. denk dat er genoeg mensen vooral bezig zijn met overleven (om welke reden dan ook) en eventueel politiek op een schaal die hen direct kan raken, maar niet globalere dingen die geen effect op hen (lijken te) hebben. in sommige mensen hun leven is daar gewoon echt geen ruimte voor.
dat plus eventueel een achtergrond en omgeving waarin dit soort zaken niet besproken worden, ander opleidingsniveau of op de middelbare school niet met school bezig geweest, dan zijn dit gewoon geen dingen die je opslaat of mee bezig gaat.

24 likes

Ik heb het wel gehad, tijdens lessen over het Nederlandse koloniale verleden. Wel heel minimaal, en het zou me ook niks verbazen als het eigenlijk helemaal niet in het curriculum zat want het was een vrij bevlogen geschiedenisleraar.

1 like

Ja eens hoor en ik ben ook een debielo weer over andere onderwerpen. Maar het verbaast me dan wel weer in een online gemeenschap waar mensen zich best wel laten voorstaan op allemaal dingen begrijpen over onrecht en racisme etc. en dan merk je vind ik op zo’n moment wel weer dat het erg aan de oppervlakte zit allemaal. En dan vind ik wel dat je je ff kunt informeren.

7 likes

But do they?

6 likes

Ja I don’t know ook :sob:

Maar ik bedoel maar @issa ik vind ook aan de ene kant dat er veel klassisme zit in andermans kennisniveaus veroordelen. En tegelijkertijd vind ik ook weer dat mensen zich moeten informeren (trust me I lived it) want dat kan ook als je dat nooit hebt meegekregen. Maar nee niet iedereen en ja het moet je wel mogelijk worden gemaakt en ondertussen worden we allemaal kapot gemaakt door een hyperkapitalistisch systeem waarin onze aandacht valuta is en niemand er financieel baat bij heeft om ons weldenkende kritische geĆÆnformeerde burgers te maken :sob::sob:

4 likes

Ja dit is waarom het me ook irriteert op het forum haha. Ik snap echt wel dat het voor veel mensen niet relevant is e.d. maar ik vind het weer zooo typisch op dit forum

2 likes

ja sowieso, en ik snap het ook beter als de verbazing vooral op het forum/online gericht is. maar ook dan kan je niet altijd weten hoe en waarom het leven eruit ziet van de persoon achter de gebruikersnaam.
maar je vanuit makkelijkheid je niet verdiepen terwijl je je wel bewust bent is een keus en performatief ā€˜bewust’ zijn ook. en ik denk dat zo’n soort houding/die mate van gemak sowieso wel meer online gebeuren en ook online gestimuleerd worden op een bepaalde manier.

2 likes

Maar heb je je dan ook nooit afgevraagd waarom ze daar Frans spreken? Of weet je dat dan ook niet?

Geen idee of het op school geleerd is maar je leert ook mensen kennen, luistert muziek (zoals Claude of Stromae), zit wel eens in de trein, komt in een ander land waardoor je kan denken goh hoe zit dat

6 likes

is dit een vraag aan mij? want ik wist dit wel ik was alleen de naam van burundi vergeten. en ik vraag me idd dit soort dingen af maar genoeg mensen niet hoor, dat is ook wat ik probeer te zeggen: genoeg mensen zijn zich in hun leven gewoon hele andere voor hen belangrijkere of interessante dingen aan het afvragen. of komen niet per se in contact met mensen die daar ook mee bezig zijn of reizen veel en doen dan dezelfde dingen die jij of het gros van de mensen op het forum doet. en dat is denk ik niet eens altijd intelligentie of klasseverschil of gezondheidsverschil maar persoonlijkheid en interesse. ik begrijp niet zo goed dat je dat niet begrijpt eigenlijk.

4 likes

Ik moest nog de term politionele acties leren op school. Hopelijk hebben ze die gore propaganda term uit de geschiedenislessen gehaald.

Ik vind trouwens dat er ook vrij minimaal les wordt gegeven over de geschiedenis van Indonesiƫ en andere vroegere koloniƫn van Nederland.

2 likes

Same. Ik heb dit gesprek ook op werk gehad n.a.v. Goodnight Saigon wat op de radio kwam. Niemand had geschiedenisles gehad over de Vietnamoorlog.

Ja maar ik vrees eerlijk gezegd ook dat als je deze vraag stelt aan een doorsnede van de samenleving dat het percentage mensen dat dit niet weet nog hoger is.

1 like

ANONIEM
Heb je weleens een abortus ondergaan?

• Ja
  • Nee
  • Ik ben een man

0 stemmers

1 like

Ken je een schijnstudent? Of iemand die schijnstudent was?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ben jij een schijnstudent of schijnstudent geweest? (Anoniem)

• Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Ik heb wel twee jaar ingeschreven gestaan, terwijl het me mentaal niet lukte om ook maar een vak te halen. Ik zei tegen de mensen om me heen wel dat ik er mee bezig was. Uiteindelijk ben ik na heel veel ploeteren toch afgestudeerd. Weet niet of ik dan een schijnstudent ben of niet eigenlijk.

14 likes

Ja, same! Volgens mij is er een volledig studiejaar geweest waarin ik geen enkel punt gehaald heb, en ik heb uiteindelijk meer dan 2x te lang over mijn bachelor gedaan, topperiode

4 likes

Ik ken er meerdere. De ergste vergokte al het geld dat hij kon vinden terwijl hij deed alsof hij studeerde. Inclusief heel actief verenigingsleven.

6 likes

Hier ook, toevallig was mijn leerkracht in het zesde jaar iemand die zelf jaren ontwikkelingswerk in Congo had gedaan en nog veel nauwe contacten had maar zelfs dan waren er discussies met de directie.

3 likes

Ja deze situaties zijn herkenbaar.

Vraag wel af of er ook onderzoek is naar pretendstudent en opleiding. Of er dan een opleiding uitspringt waar dat veel gebeurd.