Ben het met je eens, laat ik dat gezegd hebben.
Maar maak me wel zorgen om het volgende, wat aansluit bij jouw “moreel kompas” opmerking.
We behoren artiesten van welke soort dan ook te cancelen vanwege verwerpelijk gedrag. Sta ik achter.
We behoren organisaties/winkels/whatever die Israelische banden hebben te boycotten. Sta ik ook achter.
We behoren goed voor het klimaat te zorgen op welke manier dan ook. Sta ik ook achter.
Maar ik vraag me wel af soms wat er dan nog overblijft. Om met al deze dingen bewust bezig te zijn kost veel energie, geld, en tijd, wat niet iedereen heeft. Daarnaast is het soms ook fijn om zonder ergens bij na te denken een serie te kijken die je pakt (blijkt achteraf toch dat een acteur niet helemaal okselfris bleek), te genieten van een boek (blijkt achteraf dat de auteur er verwerpelijke denkbeelden op nahoudt), een kledingstuk te kopen dat je mooi vindt (denk je dat je iets goed doet voor het milieu want je koopt 2ehands, maar blijkt dat het merk banden heeft met Israël).
Dat vind ik soms wel lastig, ik denk over zoveel dingen altijd na dat ik soms behoefte voel om NIET na te denken, want ik word er moe en verslagen van. Daar voel ik me dan vervolgens weer schuldig over, want voor de mensen in Gaza, de LHBTQIA gemeenschap en planet earth is het onnoemelijk veel vermoeiender en traumatischer dan voor mij.
Wat ik denk ik bedoel te zeggen is dat ik mijn uiterste best probeer te doen, maar ook heus steken laat vallen. Ik denk niet dat iemand dan meteen een kapot moreel kompas heeft.