Stel je persoonlijke vraag #54

Pff, zo jammer dat ze zo’n naar mens is. Ik luister regelmatig de Nederlandse hp luisterboeken als ik niet kan slapen, maar misschien dat ik de hbo serie niet ga kijken om deze reden. Echt jammer dat een artiest niet gewoon los kan staan van de creatie.

1 like

Kan alleen als de artiest dood is en de nabestaanden nog een beetje fatsoenlijk zijn. Roald Dahl was echt een hondenlul, maar die is dood en nu verdienen de familieleden aan zijn boeken (of afgeleide ervan zoals Matilda de musical) tot het rechtenvrij is.

Volgens mij hebben de meeste mensen niet door hoeveel J.K Rowling indirect verdient aan Harry Potter. Het zijn niet alleen de boeken en de films. Maar ook kleding, attracties, concerten, musicals etc. Eigenlijk een beetje alles wat via officiële kanalen gaat, verdient ze aan.

Dus houd het op fanfic, als je zo nodig dat kinderboek in je leven moet hebben

7 likes

Ik las/luisterde de boeken vroeger echt heel graag, maar kom er nu echt niet meer in de buurt. Ik heb wel de boeken bewaard (in een doos in de berging) voor als ons kind ze ooit wil lezen, zodat we dan in ieder geval niet meer geld aan die terf hoeven te geven.

3 likes

Liever niks dan fanfiction haha

2 likes

De dvd’s en boeken liggen regelmatig bij de kringloop. Als je die koopt dan verdient ze er niks aan.

Overigens geldt dit ook voor alle Robert Galbraith boeken. Ik zie nog genoeg mensen die die boeken kopen. Er komt binnenkort zelfs weer een nieuwe uit. Koop die aub niet.

Die vrouw spoort echt niet.

3 likes

ik vraag me nu wel af waarom dit mensen nul boeit eigenlijk. ik kan het zelf wel invullen maar heel benieuwd naar hun gedachtengang.

11 likes

Ik heb m’n Harry potter’s bewaard want nostalgisch en ik ben echt heel erg fan geweest, maar de Galbraith boeken die ik had heb ik vorige week allemaal in zo’n weggeefkast gezet. Had de laatste die ik daarvan had al tweedehands gekocht, maar nooit gelezen omdat het me zo tegen was gaan staan en omdat er in die daarvoor ook al iets van haar persoonlijke mening doorschemerde (niet specifiek over trans personen, maar ik herinner me een hele uiteenzetting over waarom vrouwen gevaar lopen die ze ook gebruikt in haar terf statements).

2 likes

Waarschijnlijk omdat zij, als niet transpersoon zijnde :skull:, de persoon van hun werk kunnen scheiden.

Genoeg artiesten in de grijze zone (kutmensen, maar meer individuele domme acties), maar hiermee financier je gewoon indirect mee. En niet indirect op een ‘ergens ver in de investeringsketen’ van een bedrijf. Minimale schaamte mag dan toch wel aanwezig zijn, ben zelf ook niet heilig maar kom op.

8 likes

Ik kan hier echt niet bij. Je leest dat ze met de inkomsten hiervan een haatstichting gaat oprichten om onschuldige mensen die het al zwaar genoeg hebben in deze verziekte kutwereld het leven nog zuurder te maken en je twijfelt nog? Hoe kapot is je morele kompas dan?

10 likes

Ik hoor dit van het oprichten voor het eerst en ik denk echt niet dat ik de enige was die zich verheugde op de serie. Echt een kapot moreel kompas inderdaad om op die beslissing terug te willen komen.

2 likes

Ben het met je eens, laat ik dat gezegd hebben.

Maar maak me wel zorgen om het volgende, wat aansluit bij jouw “moreel kompas” opmerking.

We behoren artiesten van welke soort dan ook te cancelen vanwege verwerpelijk gedrag. Sta ik achter.
We behoren organisaties/winkels/whatever die Israelische banden hebben te boycotten. Sta ik ook achter.
We behoren goed voor het klimaat te zorgen op welke manier dan ook. Sta ik ook achter.

Maar ik vraag me wel af soms wat er dan nog overblijft. Om met al deze dingen bewust bezig te zijn kost veel energie, geld, en tijd, wat niet iedereen heeft. Daarnaast is het soms ook fijn om zonder ergens bij na te denken een serie te kijken die je pakt (blijkt achteraf toch dat een acteur niet helemaal okselfris bleek), te genieten van een boek (blijkt achteraf dat de auteur er verwerpelijke denkbeelden op nahoudt), een kledingstuk te kopen dat je mooi vindt (denk je dat je iets goed doet voor het milieu want je koopt 2ehands, maar blijkt dat het merk banden heeft met Israël).

Dat vind ik soms wel lastig, ik denk over zoveel dingen altijd na dat ik soms behoefte voel om NIET na te denken, want ik word er moe en verslagen van. Daar voel ik me dan vervolgens weer schuldig over, want voor de mensen in Gaza, de LHBTQIA gemeenschap en planet earth is het onnoemelijk veel vermoeiender en traumatischer dan voor mij.

Wat ik denk ik bedoel te zeggen is dat ik mijn uiterste best probeer te doen, maar ook heus steken laat vallen. Ik denk niet dat iemand dan meteen een kapot moreel kompas heeft.

6 likes

Oh kom op, dit mens gedraagt zich al tijden als een complete idioot.

21 likes

Nouja in dit geval kan je er toch gewoon niet om heen? Zij is zo vaak negatief in het nieuws geweest? Ik snap best dat iedereen niet bij elke serie/film/boek alles gaat checken, over iedereen zijn achtergrond/denkbeelden etc. Maar in dit geval gaat dat imo echt niet op.

9 likes

Ik heb het ook niet over dit specifieke geval he. Ik praat in het algemeen, ik begon juist mijn bericht met zeggen dat ik het met @kika eens was, precies vanwege wat je zegt, dat je er bij haar niet meer omheen kan.

1 like

Ik denk dat we allemaal slechte dingen doen zoals HP kijken puur uit gemak/omdat je het gewoon leuk vindt en er niet te lang over na wilt denken. Daar ben ik echt niet de enige in en ik sta helemaal achter het idee dat je dit niet steunt en kijkt. Ik bedoelde juist dat dit me weer even wakker schudt en dat lijkt me alleen maar goed. Ik gebruikte het woord misschien omdat ik me dus wel verheugde op de nieuwe serie en ik er even op moet reflecteren.

2 likes

Dit denk ik ook niet! Ik ben ook allesbehalve perfect en zing ook nog steeds mee als Michael Jackson op de radio is :laughing: (zet hem wel uit als R. Kelly of Rammstein voorbij komt).
Maar om je anno 2025 nog bewust te verheugen op nieuwe Harry Potter content (of eigenlijk zelfs refried content, want het is niet eens een nieuw verhaal, alleen een nieuwe moneygrab van HBO en Rowling), terwijl de opperterf al jaren regelmatig in het nieuws is met haar haatzaaierij, en dan nog te twijfelen of je die nieuwe serie gaat kijken, vind ik toch wel iets compleet anders.

7 likes

Maar er is geen ‘in het algemeen’ want zij is echt een heel uitzonderlijk geval juist omdat ze zo duidelijk is in haar ideologie en hoe ze haar geld daarin inzet. De resultaten daarvan zijn ook heel duidelijk. Dit is totaal niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld bedrijven op boycotlijsten of artiesten met wangedrag. Er zijn echt weinig situaties waarin de aankoop van een product zulke duidelijke conclusies heeft en het zo makkelijk is om het niet te doen.

17 likes

Wanneer piraterij de enige ethische keuze voor amusement is

8 likes

Ik probeerde de discussie verder en breder te trekken dan alleen JK Rowling, maar dat komt denk ik dan niet duidelijk genoeg naar voren.

Wat betreft haar ben ik het op alle punten met jullie eens, zoals al meermaals gezegd.

1 like

ja het is ook gewoon heel makkelijk om die serie te kijken zonder dat zij er alsnog aan verdient? dus doe dat dan lekker als je niet kan sterven zonder te weten of je nog steeds een hufflepuff bent

6 likes