Hangt ervan af. Door al het gedoe in de US heb ik helemaal geen zin om daarheen te gaan bijvoorbeeld en ik zou nooit ergens gaan waar mijn eigen veiligheid in het gedrang komt. Maar ik ben wel in Tibet geweest, wat al tientallen jaren bezet wordt door China. Je ziet de onderdrukking daar voor je eigen ogen (bv. sluipschutters op de daken rond de Jokhang tempel, waar gelovigen de kora lopen, die zijn er gekomen nadat monniken zichzelf in 2008 in brand staken uit protest voor de onderdrukking en deze beelden de wereld rondgingen). Ik heb me toen heel goed geïnformeerd - me ingelezen in de geschiedenis, de gevoeligheden, enkel geboekt/gegeten/geslapen/gekocht bij Tibetan owned bedrijven en niet Chinees… Meerdere Tibetanen kwamen ons vertellen (op afgelegen plaatsen, weg van camera’s en microfonen) dat ze dankbaar waren dat we hen nog bezochten, dat ze niet vergeten werden door de wereld en alleen gelaten werden met de Chinezen, en zolang wij hen bleven bezoeken, we thuis over hun toestand konden vertellen.