Stel je persoonlijke vraag #54

Ik ken wel mensen maar weet niet zo goed wat het is eigenlijk

3 likes

Gevoelsmatig zeg ik dat is een soort fanfare ofzo, iets met larpers. Ik weet het niet, maar ik wil er niet bij horen dat weet ik wel.

1 like

ja ik zelf ook niet echt hoor, ik snap het ook niet helemaal als ik lees op hun website wat het nou echt inhoud Over Rotary
@Zemraluani ik vind het altijd juist een beetje sekte achtig klinken :joy: nergens op gebaseerd ook

9 likes

@grace is dit een cult? En if so, a fun one?

2 likes

Ik ken ook mensen die erbij zitten en geen idee wat het is. Ik dacht echt dat het iets niet-Nederlands was, want mijn man had het er altijd over dat de Rotary de kerstlichtjes in een bepaalde straat ophingen, maar ineens bleek mijn manager er ook bij te zitten haha.

Mijn ouders zaten er vroeger bij en ik zou het omschrijven als een rijkeluisclub waar veel voor het goede doel gedaan wordt. Mijn broer en zussen hebben via de Rotary ook allemaal een uitwisseling gedaan van een jaar naar oa. AustraliĆ« en ArgentiniĆ«. En wij ā€œkregenā€ dan een uitwisselingstudent bij ons in huis. Er werden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd en ik ben wel eens mee geweest en dan was er echt een vaste structuur en eigen regels enzo. Ik weet nog dat je voor het eten allemaal moest gaan staan en dan ging er een bel en mocht eerst de voorzitter zitten en dan pas de rest.

Het is een beetje vegelijkbaar met de Lions. Maar dat is op uitnodiging.

7 likes

Zowel rotary als Lions zijn service clubs toch

Veel mensen in mijn familie zitten daarbij en die zijn niet echt fanatiek met van die regels maar wel leuk eraan is dat ze bijv oudjes elke maand ofzo naar een restaurant rijden waar ze dan gratis mogen eten, of van die inzamelacties voor de lokale voedselbank / stichting Leergeld etc.

2 likes

Ja in Nieuw-Zeeland lijkt elke dorp of stad wel een rotary te hebben, want er staat vaak bij culturele dingen: medemogelijk gemaakt door de lokale rotaryclub. Maar het is tocb gewoon een club voor mensen met geld om hun geld te gebruiken voor de maatschappij?

En de lionsclib ken ik van de horeca waar ik werkte. Als die ons restaurant gebruikte moesten we de tafels helemaal in U vorm zetten, dus ik geloof ook wel dat die dezelfde hiƫrarchie hadden met eten :joy:

2 likes

De rotary (en andere service clubs zoals lions) zijn netwerkclubs waar je iets terug doet voor de maatschappij. Vaak wel op een manier die ook nog leuk (en qua netwerken nuttig) is voor de leden zelf, zoals benefietdiners. Vaak halen ze wel echt heel veel geld op voor goede doelen (laatst nog iets van 80.000 voor stichting het vergeten kind) maar sommige activiteiten hebben ook wel een groot white savior gehalte.
Bijna elke stad heeft wel zo’n club.

19 likes

Je gaat naar de huisarts, psycholoog, tandarts of hebt andere korte medische afspraak:

• Je neemt hier vrij voor
  • Je zorgt ervoor dat de afspraak op een vrije dag is
  • Je doet dit gewoon onder werktijd
  • Anders, namelijk…

0 stemmers

2 likes

Probeer enigzins het op mijn vrije dag te plannen, maar als dat niet lukt ga ik gewoon onder werktijd.

48 likes

Ik probeer het wel vroeg in de ochtend of later in de middag te plannen, maar vaak heb je er niet echt keuze in, en dan is het gewoon wanneer het is :woman_shrugging:t3:

3 likes

Ik deed dit voorheen ook, maar de laatste tijd heb ik gewoon best wel veel afspraken voor de orthodontist, psycholoog etc. Mijn vrije dag voelde op een bepaald moment als een werkdag en dat wilde ik niet meer :no_mouth:

2 likes

Bij fulltime dienstverband tijdens werktijd maar wel zo vroeg of zo laat mogelijk.
Bij parttime dienstverband op vrije dag, tenzij het echt niet anders kan.
Als het in het weekend kan in het weekend.

Dit is eigenlijk bij iedere baan die ik tot nu toe heb gehad de ongeschreven regel.

7 likes

ik werk met glijtijden tussen 7u en 22u dus kan mijn werk rond die afspraak plannen.

2 likes

Ligt eraan of het haast heeft en hoe makkelijk het op mijn vrije dag te plannen is. Een halfjaarlijkse tandartscontrole plan ik op mijn vrije dag maar als ik iets heb waarmee ik snel naar de huisarts wil dan plan ik dat gewoon onder werktijd. Scheelt ook wel dat ik een kantoorbaan heb waarbij ik indien nodig relatief eenvoudig thuis kan werken.

3 likes

Bovendien is de huisarts hier zo druk dat je niet de luxe hebt om zelf wat te plannen, eerste mogelijkheid is vaak niet eens in dezelfde week dus dan werk ik er wel omheen

1 like

Ja ik heb een vriendin die daarbij zit met haar partner en ze noemt het dan altijd ā€˜de club’ (is vast voor intimi) en als ik dan foto’s zie op insta zie ik altijd rijke witte mannen in een rokkostuum en de vrouwen in een galajurk.

Het ziet er ook nooit leuk uit.

3 likes

Verschil is wel dat je voor de Rotary niet uitgenodigd hoeft te worden maar bijvoorbeeld de Lions wel. Dus alleen als je interessant genoeg bent voor dat netwerk, word je gevraagd.(ook al doet de website anders suggereren)

Lions kun je je ook zelf wel een soort van aanmelden hoor ā€˜bij de juiste personen’ maar ze kunnen je ook niet aannemen. Dat kan overigens bij de rotary ook. Zeker bij kleinere clubs nemen ze je bijv niet aan als je concurreert met iemand die al lid is. Dus bijv niet twee makelaars uit zelfde stad oid

Althans in de stad waar ik er bekend mee ben. Misschien verschilt het ook weer per club

@ZusjevanJoost
Ja precies en de club waar ik bekend mee ben, daar mochten de goede doelen ook nooit ā€˜politiek gekleurd’ (te links) zijn.

1 like