Stel je persoonlijke vraag #54

Ik ben een keer gehecht in het ziekenhuis (ehbo, grote open wond, max. 5 hechtingen) en een moedervlekje laten weghalen bij de huisarts (denk ook 5 a 10 hechtingen). Vanuit het ziekenhuis heb ik een groot lelijk litteken overgehouden terwijl je van de moedervlek echt niks terugziet.

Ik denk dat je overal vaak maar net geluk moet hebben dat je iemand treft die het goed kan en er zin in heeft om het netjes te doen

6 likes

Mij lijkt de kans dat een grote open wond littekens geeft ook wel een stuk groter.

12 likes

Ik ben geen expert maar een grote open wond lijkt me ook een stuk ingewikkelder om netjes te hechten en heelt wss van zichzelf minder netjes dan een clean snede gedaan met schone chirurgische spullen?

3 likes

Ja dat zal ook meespelen! Qua aantal hechtingen was het voor mij duidelijk een ā€˜even snel’ hechting, die dus heel lelijk is geheeld. Ik kan me niet echt een reden bedenken waarom ze daar zo weinig hechtingen in hebben gezet? Maar goed ik ben ook geen dokter natuurlijk

1 like

Ik heb de huisarts wel vaker wat laten doen. Ben ik ook gelijk geholpen, en ze vinden het vaak leuk om te doen. Iedereen blij denk ik dan.

2 likes

Ja dit inderdaad! Ik heb bij mijn oude huisarts ooit wat moedervlekken weg laten halen en die waren echt heel raar en lelijk gehecht. Dat ziet er bij sommige nog steeds echt heel raar uit. Ik heb een wat grotere moedervlek op m’n borst, net onder m’n tepel, die nu nog rustig is maar die ik eigenlijk voor de zekerheid wel weg wil hebben ooit. Maar de huisarts gaat die iig 100% zeker niet weghalen, dat wordt gewoon een plastische chirurg of in het ziekenhuis ofzo.

2 likes

Elke ingreep heeft een risico op een ā€œlelijkā€ litteken

15 likes

Het is bij het songfestival al sinds de jaren 90 de gewoonte om Nederland The Netherlands te noemen, om verwarring met Polen te voorkomen

4 likes

Ligt heel erg aan de plek, grootte van de wond, soort operatie etc.

Ik vertrouw m’n huisarts volledig, dus als die aangeeft zelf een ingreepje te kunnen doen prima, zo niet, dan ook prima. Ziekenhuis hoeft ook echt niet altijd per se beter te zijn.

En tja, elk persoon en elke wond geneest anders, dus als het ā€˜lelijk’ is zegt het ook niet altijd dat iemand niet goed gehecht heeft oid.

7 likes

Precies, ik heb snel littekens. Ben toen geopereerd en keurig gehecht maar mijn huid maakt snel littekens aan en niet mooi.

Ligt dus niet aan degene die gehecht heeft in mijn geval.

3 likes

Espadrilles

• Leuk
  • Niet leuk
  • Twijfel

0 stemmers

Ik was op zoek naar lente/zomerschoenen en word hier ineens weer mee doodgegooid?

3 likes

Heb jij een litteken op je buik?

• Nee
  • Ja, van een ongeluk
  • Ja, van blinde darm
  • Ja, van keizersnee
  • Ja, van liposuctie
  • Ja, van nog iets anders

0 stemmers

4 likes

Mijn navel :clown_face:

20 likes

Kijkoperatie recent! Hoop dat ik het een beetje kan verhelpen met olie

4 likes

Het enige ding waarbij ik aanraad om niet naar de huisarts te gaan is het zetten van een spiraaltje. Je kan dat namelijk ipv direct naar het ziekenhuis ook via een verloskundige laten doen (ook als je nog geen kinderen hebt gehad) en die zijn er zeer ervaren in.

2 likes

Ik heb 2 vriendinnen die beide een litteken hebben van een blindedarm ontsteking. Bij 1 is het zoveel groter en meer zichbaar. Maar misschien heeft het ermee te maken dat bij 1 het acute blinde darm ontsteking was en alles misschien snel snel moest? Maar damn, vind het sneu. Ziet er nog steeds akelig uit.

En de moeder van 1 van die vriendinnen is hoofd van een afdeling op het ziekenhuis en was helemaal kwaad erover geworden hoe het gehecht was.

2 likes

Je mag het van mij helemaal zelf weten, maar deze huisarts zet veeeeel meer spiraaltjes dan de verloskundige waarmee we samenwerken. Voordeel bij de verloskundige is wel dat ze een echo-apparaat hebben en de huisarts niet.

24 likes

Zal wel per huisarts verschillen. Ik heb een hele fijne ervaring gehad met mijn huisarts. Ofja het was pijnlijk maar ze nam alle tijd, legde alles uit, gezellig gekletst. Het zetten zelf voelde heel snel en dat eendenbekgebeuren ging heel vlot, terwijl ik ziekenhuizen vaak heeel hard geduwd, getrokken en op mijn buik geduwd wordt.

3 likes

Waar het mee te maken kan hebben: een ontstoken blinde darm eruit opereren is vaak een van de eerste ingrepen die de chirurg in opleiding zelf mag/kan doen. :shushing_face: :zipper_mouth_face:

14 likes

Mijn nichtje heeft toen ik 11 ofzo was en zij 5 in m’n buik GEBETEN :joy::joy: Ik was in bikini en ze beet echt hard ook ahahahahaha en daar zit nog steeds een littekentje van. Is zoeken hoor maar het zit er absoluut en ik herinner haar er ook graag aan :joy:

5 likes