Maar je rekent toch niet een week als 7 dagen, maar als 4/5 dagen. Tenzij je 7 dagen per week werkt.
20 is wettelijk, alles daarboven bovenwettelijk. Ik heb nooit in een sector met meer dan 5 weken gewerkt en dat zou ik echt zo chill vinden.
Maar je rekent toch niet een week als 7 dagen, maar als 4/5 dagen. Tenzij je 7 dagen per week werkt.
20 is wettelijk, alles daarboven bovenwettelijk. Ik heb nooit in een sector met meer dan 5 weken gewerkt en dat zou ik echt zo chill vinden.
Wij hebben 40 vrije dagen standaard and I love it Het is echt amazing en ik merk ook echt dat het mijn werkplezier ten goede komt. Het is zo fijn dat je nooit echt druk hoeft te maken om vrije dagen, altijd gewoon ff vrij kan nemen als je het nodig hebt etc etc. Zou āt echt elke werknemer en eigenlijk ook elk bedrijf gunnen want ik geloof er heilig in dat iedereen hier beter van wordt.
Ik werk elke dag het hele jaar rond
Soms wat meer uren soms wat minder maar er zijn mensen van mij afhankelijk dus tja
5 dagen bij ft = een week vakantie. 20 dagen bij ft is het wettelijk aantal idd, als je minder werkt krijg je minder dagen maar daarmee kan je evenveel weken vrij nemen. Dus 4 weken vakantie is het minimum in Nederland.
@iloveblush zo fijn om af en toe gewoon wat op te kunnen nemen Ć©n een paar vakanties te kunnen plannen inderdaad. Geeft zoān gevoel van vrijheid. Mijn vriend heeft dat nu ook, dan met 8 weken maar dat voelt ook al heel ruim. Regelt jouw bedrijf dit allemaal zelf of werk je in een sector waar dit gebruikelijk is?
@PiuPiu werk je als zzpāer dan?
Ja klopt, in mijn gezin ook
Dus zolang zij in de buurt zijn moet ik vroeger of later aan de bak
Klopt! Dat is t precies. Gewoon twee chille vakanties kan je plannen en dan nog altijd dagen genoeg over om lekker tussendoor wat vrij te nemen. (zo kan ik altijd vrij nemen voor t songfestival zonder daar ergens op in te leveren wat heeeeerlie š«¶š¼) Bedrijf regelt dit allemaal zelf! Het is van origine Scandinavisch, volgens mij komt het daar vandaan.
Maar toen ik nog in het onderwijs werkte moest ik in mijn vakantie ook gewoon wel werken? Behalve in de eerste 4 weken van de zomervakantie dan, maar alle andere vakanties was ik ook wel minimaal 2 dagen aan het werk? Heb jij in bijvoorbeeld een herfstvakantie dan echt 5 dagen + 2 weekenden vrij?
Ja ik heb het wettelijk minimum en vind het altijd zo passen en meten.
Neem in de zomer vaak 2.5 week op en sowieso een paar dagen rond kerst en dan heb ik voor de rest van het jaar nog maar 1 week? Vorig jaar ging ik een week op wintersport in februari en verder paste het hiermee dus echt precies maar had geen dag over.
Ik werk wel 36 uur in 4x9 dus het scheelt dat ik naast mn weekend nog een vrije dag in de week heb waar ik evt wat mee kan schuiven, anders zou ik het echt heel benauwend vinden.
Ik weet nog dat het een keer sneeuwde en dat de vader van een vriendinnetje een slee achter de auto had gebonden. Wij gingen dan op die slee en hij trok die met de auto vooruit, vonden wij helemaal geweldig toen. Kan je je echt niet neer voorstellen, we zaten toen op de basisschool
Ik probeerde het wel altijd zo te regelen dat ik het meeste vrij was, maar meestal pakte ik de eerste of laatste dag van mān vakantie wel wat werk op idd om dingen af te ronden of voor te bereiden. Recht uit mān vakantie voor de klas staan werkte natuurlijk niet, dan had ik geen idee hahaha.
Ik heb bij twee werkgevers gewerkt en het verschilde wel heel erg in hoeverre dit mogelijk was. Bij de ene werden we veel meer overvraagd en bij de ander kregen we veel ruimer/realistischer de tijd voor nakijkwerk, lesvoorbereiding etc. Daarnaast werkte ik nooit ft dus was overwerken binnen mijn werkweken ook makkelijker waardoor ik vakanties vrij kon houden. Ik had bij die eerste baan 1 collega die 4 dagen werkte zodat ze een fulltime werkweek vol kon houden. Die vijfde dag was ze dus structureel thuis aan het werk, echt ziek eigenlijk.
Mijn leidinggevende doet dit ook, echt een goed voorbeeld wel.
Ik werk bij een gemeente en volgens mij heb je dan 4 weken en kan je met je individueel keuzebudget maximaal 4 weken bij kopen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik heb genoeg aan die 4 weken plus een aantal dagen aan overuren (soms ās avonds werken bijvoorbeeld). Ik heb hiervoor ook in het onderwijs gewerkt en ik mis die vakantieweken helemaal niet, de werkdruk is niet te vergelijken. Maar ik ga niet graag vaak/lang op vakantie, dat scheelt.
Ik werk bij een universiteit en daar heb ik dit ook! Ik werk standaard 36 uur, krijg 34 uur betaald en de rest zet ik om in vakantie-uren. In totaal komt dat neer op 8 weken vakantie per jaar. Als je dat niet op krijgt kan je het ook laten uitbetalen (ik krijg het altijd op overigens)
Nav gesprek met een vriendin: Als jouw broer/zus voor jou een kaart ontwerpt bijvoorbeeld een geboortekaartje of een uitnodiging voor bruiloft/feest, zou je hem/haar daar dan voor betalen? Je sibling vindt dit gewoon leuk om te doen, is niet diegene zijn/haar beroep. Degene is er 3 a 5 uur mee bezig.
0 stemmers
Anders, namelijk overleggen wat diegene wil. Sowieso niet vanuit gaan dat het gratis gebeurt en als deze persoon er niet voor betaald wil worden, zorg ik voor een bedankje in wat voor vorm dan ook.
Ik zou even overleggen met mijn broer of zus wat hij/zij wil. Ik kreeg zelf een gouden armbandje, nadat ik het geboortekaartje van mijn nichtje had ontworpen. Ik vond dat helemaal prima.
Maar het ligt ook aan de broer zus relatie
dit was echt mijn pet peeve toen ik net was afgestudeerd (of nog een opleiding deed) als vormgever. allemaal kennissen en familieleden die verwachten dat je wel ff gratis een uitnodiging/flyer/whatever voor ze ontwerpt. ik kreeg echt maandelijks een verzoek ongeveer omg
Als je normal om 6:30 opstaat ben je in mijn ogen echt weleen ochtendmens, ik vind alles voor half 8 nog midden in de nacht
dit deed ik eens en nooit meer. hele dagen aan gewerkt en als bedankje kreeg ik een āverrassingspakketā met een paar kaarsen en een doos thee ja doei
mijn vriend heeft nu hetzelfde, ook vet veel tijd aan besteed (ze waren meeegakritisch) en als bedankje 2 flesjes bier
haha grapjassen
Dat klopt, helemaal in de winter! Het is niet bepaald mijn keus hoor dat tijdstip, ik blijf liever liggen.