Stel je persoonlijke vraag #55

Ok maar zou je je kind dan weigeren als die ‘s nachts voor de deur staat? Omdat jij jouw ervaring zo koestert? Dat is ook wel erg extreem.

17 likes

M’n nichtje heeft vorig jaar (toen ze 25 was) dr moeder gebeld om dr van Lowlands te halen op vrijdag omdat ze een nachtje goed wilde slapen thuis en vervolgens weer terug te gaan naar het festival en m’n tante heeft het nog gedaan ook?? M’n moeder en ik verklaarde dr echt voor gek. Al vind ik dit zo’n rare move dat ik ergens wel denk dat er misschien toch nog wat anders speelde wat ik niet weet want anders kan ik me er echt niks bij voorstellen

6 likes

Oh ik vond Dour wel echt heftig. Het was zo smerig en iedereen hing maar en vooral zat onder de drugs. Ik vind het leuk aan Lowlands dat je geen dagtickets kan kopen, maar het is wel erg gemaakt ofzo.
Mijn lievelings festival was Groezrock maar dat bestaat niet meer 🥹.
Er stond in de Volkskrant van woensdag een leuk artikel over glamping, zat ook een interview bij van degene die het daar organiseert. En vond het interessant hoe die ook de nadruk legt op dat er bepaalde campingervaringen in moeten blijven zitten zoals in de rij staan voor de douche of lopen naar het terrein omdat dat de saamhorigheid versterkt.
https://www.volkskrant.nl/muziek/wat-is-er-zo-lekker-aan-de-glamping-op-lowlands-als-volwassene-met-geld-denk-je-kom-dit-gunnen-we-onszelf~bb9620b3/

4 likes

ja times change en daar valt ook weinig aan te doen en zoals grace zegt ben ik blij dat ik nog de vieze altosfeer heb meegemaakt! en zou proberen mn kind wel in te laten zien dat het juist leuk kan zijn en dat het niet-leuke je veel kan leren.

@Kauai ja en ik zou direct na het festival diens spullen op straat zetten en het kind uit huis gooien. nee natuurlijk niet en ik heb ook helemaal geen kind of plannen dus weet ik veel, ik zou er vooral van tevoren voor willen zorgen dat kind het probeert en bij vrienden uithuilt als het zwaar wordt ipv naar huis te gaan.

@Kusjessoldaat ja het goorste festival dat ik ooit meemaakte i love it, echt precies wat ik nodig had op die leeftijd :heart_eyes: moest een beetje huilen toen ik er een paar jaar terug op het nieuwe terrein was en alles netjes en goed geregeld was. op zich beter voor mijn 30jarige zelf die het rustig aan doet en wat meer wil slapen maar het was op de camping echt supersaai en ja de sfeer was gewoon echt anders. maar heeft ook wel met het smartphone tijdperk te maken.

4 likes

Het is misschien ook wel tekenend voor hoe anders veel kinderen opgevoed worden tegenwoordig.
Zoals @grace zegt, ik had op mijn 16e niet door mijn ouders elke dag opgehaald willen worden, dat was toch beschamend. Mijn ouders hadden dat ook niet gedaan haha (tenzij er echt iets gebeurd zou zijn natuurlijk).

2 likes

Waarom verklaar je haar moeder voor gek? “Dat er misschien wat anders speelde wat ik niet weet” ← dat is precies waarom ik nu al tegen mn dochter zeg: “bel mama maar, ik kom jou altijd en overal halen, al is het midden in de nacht”. Ze zal nooit ergens hoeven te blijven waar ze zich niet fijn voelt omdat ze denkt dat ze niet weg kan, of dat niemand haar wil komen halen.

97 likes

Ja, dit. Ik zat met verbazing de reactie te lezen. Je kind/dochter moet toch ten alle tijden bij je terecht kunnen?! Stel er is iets naars gebeurd en dan zeg jij hahaha ben je mal ik kom je niet ophalen hoor. Wat verdrietig.

69 likes

Haha ja snapte ik, was een grapje. Het is helemaal niet mijn ding maar kan wel begrijpen dat anderen daarvan kunnen genieten

3 likes

Nou dit en ze hoeven geen reden op te geven ook. Ze hoeven toch geen lesje te leren ofzo het leven is geen strafkamp

10 likes

Ik heb liever dat ik zeker weet dat m’n kind veilig thuis is door hem/haar op te halen, dan dat ie ergens over straat zwerft. Ben echt niet overbezorgd (haha denk ik, mn kind is net een paar maanden), maar ik vond het vroeger wel fijn om te weten dat ik altijd mijn ouders kon bellen om me op te halen ongeacht de tijd. Dat deed ik dan weer niet want dat was echt niet cool, maar wetende dat het kan is wel fijn.

11 likes

van over straat zwerven is toch geen sprake in deze situatie. en als mijn kind in paniek zou bellen om het op te komen halen van een festival zou ik dat natuurlijk doen ongeacht het tijdstip. gaat meer om van tevoren al afspreken dat een kind thuis komt slapen ipv gewoon kamperen en zorgen dat kind met vertrouwde mensen/goede vrienden op het festival is.

4 likes

Nouja als mijn hypothetische kind mij 's nachts opbelt en zich echt niet meer relaxt voelt op een festival stap ik meteen in de auto natuurlijk, dat is de vraag toch ook helemaal niet? Maar als m’n kind van tevoren al zou voorstellen dat ik elke dag heen en weer rij zou ik zeker wel opperen dat een eind met je spullen sjouwen, kut slapen en vercrackt wakker worden wel echt onderdeel van de festivalervaring zijn, ga dat eerst maar eens proberen voordat je besluit dat het niks voor jou is

Edit: oh ja precies wat @issa zegt dus

11 likes

Nou er zit toch wel een groot verschil tussen je niet fijn voelen en je onveilig voelen. Kinderen worden ook wel veel behoed voor ongemakkelijke ervaringen tegenwoordig, terwijl je daar ook veel van kan leren. Soms is het ook wel goed om te leren dat je keuzes consequenties hebben, ook al is het oncomfortabel.
Tuurlijk is het anders als iemand zich echt onveilig voelt, maar om nou je ouders te bellen die dan midden in de nacht hun bed uit moeten omdat jij het niet zo leuk meer vindt… Dat had ik nooit gedaan (ook wel omdat het niet cool was inderdaad haha).

3 likes

Ik dacht oh als een paar jaar geleden het nieuwe terrein was heb ik dat misschien meegemaakt, want zo lang terug was het niet. Maar ik was 12(!!!) jaar geleden op Dour :sweat_smile:.
M’n man is een paar keer naar een punkfestival in Duitsland geweest waar mensen hun behoeftes tegen het hek deden. Dat was echt next level. De laatste keer dat ze gingen kwamen ze daar aan en bleek het festival niet door te gaan op laste van de politie ofzo :’).
Ik ga sinds m’n 15e alleen naar festivals en ik was 12 toen ik met m’n broer naar Lowlands ging en ik vind ook dat in een tent slapen er gewoon bij hoort. En heel simpel als je je niet prettig voelt kan je ook gewoon gaan slapen, je hoeft niet over die camping te zwerven denk ik dan. Maargoed het is duidelijk dat dit een impopulaire mening is.
En ja als er echt stront aan de knikker is kom ik heus wel, maar voor een goede nachtrust boek je maar een hotel en ga ik geen 3 uur rijden.

3 likes

Ik die in 2011 midden in de nacht bij Rock Werchter werd opgehaald door mijn vader omdat ik een pussy ben en er na 1 dag al helemaal doorheen zat :skull:

5 likes

haha gaat snel he!! ik geloof dat het nieuwe terrein iets van 7/8 jaar geleden ofzo is?

en omg wat goor dat is wel heavy, de dixie’s waren op dour wel heel ranzig maar heb gelukkig nooit schijt op het terrein zien liggen volgens mij.

2 likes

:joy: oke dan snap ik je beter, ik vond het al zo extreem dat je kind absoluut niet thuis mag slapen

2 likes

Ik weet ook echt niet of en waarom kinderen nu meer op hun ouders leunen met dit soort dingen en of dat goed is. Mijn collega vertelde dat zijn tienerzoon (12 dus wel jong) met de brugklas op kamp ging en zenuwachtig was, dus hij vast zelf op een camping in de buurt ging staan met de caravan zodat hij zijn zoon snel zou kunnen ophalen als hij belde 🫠. Aan de ene kant denk ik dat het echt lastig is om je kind zo nerveus te zien en je dat moeilijk kan loslaten maar damn…

4 likes

Omdat ik toch denk dat als je moe bent op je 25e je gewoon best zelf thuis kan komen als je alleen even bij wil slapen en ik daar echt niet m’n vrijdagavond plannen voor af zou zeggen.

En m’n moeder was erbij toen ze belde en die zei dat het echt alleen vermoeidheid was maar goed ik heb daar dus ergens m’n twijfels bij omdat ik dat een heel bizar scenario was, maar m’n moeder was erg stellig

2 likes

Misschien ook omdat “deze generatie” (de nu 15-16 jarigen en jonger) opgegroeid zijn met dat ze altijd terug kunnen vallen op hun ouders en daar dus ook actiever gebruik van maken. Dat je met alles ook bij je ouders terecht kan etc.
Dat is voor mijn gevoel wel heel erg versterkt de laatste tientallen jaren.

2 likes