Vogels zijn toch ook dieren haha
Tbh dat er een “maori village” is vind ik al wel genoeg zeggen over hoe levend een cultuur is maar goed ik ben er idd 3 maanden geweest geen idee hoe het is om er jaren te wonen.
Vogels zijn toch ook dieren haha
Tbh dat er een “maori village” is vind ik al wel genoeg zeggen over hoe levend een cultuur is maar goed ik ben er idd 3 maanden geweest geen idee hoe het is om er jaren te wonen.
Ben je wel eens in Nieuw-Zeeland of Australië geweest?
0 stemmers
Hoe vaak vertel je hierover?
0 stemmers
Lijkt mij een heel goede benadering hoor, ik erger me kapot aan het aanbod aan lelijke kindermuziek (hier en daar wellicht een kleine uitzondering) en ik snap niet dat ouders dat zomaar opzetten tenzij een kind erom vraagt eigenlijk. Er is zoveel mooie muziek die kinderen ook kunnen (leren) waarderen door het gewoon voor ze op te zetten.
Haha ja die maori village vind ik niet per se het beste voorbeeld van hoe de cultuur nog leeft. Ben daar zelf niet geweest maar kan me voorstellen dat het een mooie weergave geeft van hoe rijk de cultuur is etc, maar niet echt een accurate weergave van hoe ze nu wonen.
Alle mensen die bij een van de Maori stammen horen wonen natuurlijk niet meer in een hutje ergens maar gewoon bij je in de straat. Het bijzondere is juist dat de Maori cultuur (die uiteindelijk ook pas in 1300 in NZ aankwamen he, dus ook sowieso heeel anders dan de inheemse bevolking van Australië die daar al 50.000 jaar woonden) zo geblend is met de britse cultuur. 20% van de bevolking heeft een Maori achtergrond bijv. Er is helaas ook wel echt veel verloren gegaan door de kutbritten (ook veel van de natuur), maar het is wel uniek aan NZ dat veel (jongere) Nieuw-Zeelanders de Maori cultuur nu als eigen cultuur zien, incl hoe je omgaat met moeder natuur, respect voor je voorvaderen/familie, de mythische verhalen over het ontstaan van het land, de taal, etc.
Uiteraard echt VERRE van perfect en kolonisatie heeft ook z’n diepe sporen nagelaten, maar wel echt een heel andere situatie dan hoe andere gekoloniseerde landen (incl Australie) met de first nation people zijn omgegaan (ze uitmoorden, in een reservaat stoppen, etc)
Net nog No Limit van 2 Unlimited geluisterd en hoewel dochter Viana wilde luisteren, ‘zong’ ze toch mee
Ja heel bijzonder en goed denk ik dat er inderdaad een soort revival van de Maori cultuur is zowel officieel als onofficieel, maar voor zover ik weet (dat was iig in 2020 zo) is er nog steeds een flinke achterstand voor Maori’s op het gebied van scholing, financien, gezondheid etc. Ook een overgroot deel in de gevangenissen is Maori (buitenproportioneel). Ik weet dat er wel wat schikkingen met de overheid zijn geweest, maar dat is ook nog niet allemaal in kannen en kruiken (en kan dat uberhaupt?) dus er is echt nog wel veel te doen. Maar goed volgens mij hebben de Maori ook een geschiedenis in slaven maken dus het is ook een beetje een complex verhaal geloof ik.
Haha hé ik heb juist deze keer niks gezegd!
Hahah hoe dan, jij hebt geen kinderen toch? Dan heb je er weinig mee van doen of niet.
Heb je mensen in je omgeving die alcoholist zijn?
0 stemmers
Ligt ook een beetje aan de definitie. Ik ken heel veel mensen waarvan ik vind dat ze teveel drinken, maar ze functioneren wel goed verder in het leven, liggen niet laveloos naast de kant van de weg en hebben geen alcohol nodig om de dag door te komen, maar in het weekend zuipen ze zo 15 glazen op zaterdag en dan nog 8 op zondag.
Ja daarom heb ik zelf op vermoed geklikt (want weet ook niet zo goed wat nou echt de definitie is, maar wel dat ik mensen ken die in ieder geval onder de minst strenge definitie zouden vallen)
Had jij nog steeds rammelende eierstokken toen je eenmaal een kind had?
Bepaal voor jezelf wat jij onder ‘rammelende eierstokken hebben’ verstaat.
0 stemmers
Ik vind m’n ouders en schoonouders en velen van hun leeftijd wel aan de hoeveelheid voldoen, maar zij functioneren wel normaal. De enige die ik ken die dichtbij me staat, en die echt problematisch gedrag vertoonde is nu gediagnosticeerd met slokdarmkanker/maagkanker en ondergaat chemo. Klein voordeel is dat hij sinds de diagnose geen druppel meer heeft gedronken
Die tweede kwam alleen niet
Vind je dat mensen die al een kind hebben en bij wie het niet natuurlijk lukt alsnog een heel traject vergoed moeten krijgen voor nog een kind?
0 stemmers
En is daar een limiet aan?
0 stemmers
alleen als het kind later een kritiek beroep gaat vervullen!!
Hahaha ja we moeten wel weten waarin we investeren!!!
Hehe true maar ik geef wel 30 jonge kinderen vioolles dus ben wel geïnteresseerd in muzikale ontwikkeling van kinderen
Ik denk dat het ook niet om het functioneren overdag gaat maar juist dat in de avond. Pakken ze een drankje zodra ze uit werk komen, raakt hun hoofd pas leeg als er alcohol gedronken wordt, lukt slapen beter als er gedronken wordt. En dit is hetgene wat je vaak alleen ziet als je echt dicht bij die mensen staat.