Stel je persoonlijke vraag #56

Ha ja dat is waarom ik @Zemraluani daar bij dacht. Anti VS en alles.
Maar ik denk toch het snelst aan de golfende man met rode broek. Af en toe beetje zeilen en rosé drinken op de tennisclub en wat passief inkomen als “vastgoedondernemer”

3 likes

Heb jij een Cineville pas (ooit gehad)?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ik begrijp nog steeds niet wat osm is, maar blijkbaar ben ik het omdat ik een cineville heb.

Is het een soort elite/high class?
Of vpro flower boy

2 likes

cineville is zo’n goede value for money als je bij een filmhuis in de buurt woont én toevallig naar de film gaan leuk vindt. als ik een avondje niet weet wat ik moet doen kijk ik wat er draait en ga ik, zoveel fijner om even uit de deur geweest te zijn dan op de bank weg te rotten.

en doordat je niet los een kaartje hoeft te betalen ga je (iig ik) naar een veel breder spectrum aan films dan je normaal zou doen

15 likes

Ja ik zie het als de culturele elite, die naar filmhuizen gaat of de kleine theaters support. Linkse, hoogopgeleide stedelingen.

@ellegirltalk ziet het volgens mij meer als de financiele elite/oud geld/mensen die weten hoe het heurt.

4 likes

Ja ik dacht het zo bedoeld was! Die mensen kun je het serieus ook horen zeggen over zichzelf.

De culturele elite zal zichzelf niet zo snel zo noemen denk ik

@instantramen dank voor deze inhoudelijke input :d

3 likes

Eens!

Maar dit kan bijvoorbeeld alleen in een (grote) stad en veel Cineville gebruikers (dit is even generaliserend) zijn wel het type, ik ga naar niche films en alleen naar hippe en coole filmhuizen. Niet mainstream pathé bah.
Dus ik ben beter dan de rest.

Volgens mij wordt dat ermee bedoeld?

1 like

jaaa sorry was gewoon ff cineville fan zijn vond de discussie verder niet interessant :joy:

1 like

Nee ze zouden zichzelf niet zo noemen! Maar de incrowd en niet incrowd is heel duidelijk.

1 like

ja ik heb mijn pas al een hele tijd geleden opgezegd omdat ik 50% korting krijg bij het filmhuis dus vond het een beetje zonde maar nu ga ik toch bijna niet meer omdat ik niet al heb betaald ervoor

terwijl ik met pas juist vaker ging en eerder naar random films op een willekeurig tijdstip omdat je toch ‘gratis’ naar binnen kan

4 likes

Dit klinkt vast heel sarcastisch maar jullie klinken leuk.

Ik vind sowieso mensen met tegenstrijdigheden leuk, je moet dan wat langer nadenken om bijvoorbeeld hun smaak door te hebben of hun reacties te kunnen voorspellen.

Heel erg kak/chique zijn en roken vind ik altijd wel een geinige (wel veel voorkomende) combinatie.

5 likes

Dan is jouw antwoord ‘zeer zeker niet’

2 likes

Ja dit. Ik kom uit zo’n familie @ellegirltalk
Geen kakkers van gegoede huizen en upper class echte OSM, dat zeker niet.

Maar wel cultureel vrij oordelend zeg maar, van in de weekenden neem je je kinderen mee naar musea, geen commerciële omroepen, gewoon de standaard Randstad Linkse hoogopgeleide kringen waar iedereen een bepaald idee heeft van wat de norm is en wat daar eigenlijk een beetje onder bungelt en waar je niks van moet hebben. Opener naar andere culturen dan naar mensen die geboren zijn in dezelfde stad maar in een volkswijk en die in hun voortuin zitten. Heel sociaal en begaan met minibiebs, geveltuintjes, vredesduifposters en de buren, vrijwilligerswerk in de natuur etc, maar komen ondanks alle activiteiten eigenlijk weinig mensen tegen die niet zijn zoals zij, want de hele buurt is zo. Dan wordt je eigen ervaring een beetje de standaard van wat normaal is en wat toch… minder is ofzo.

Dat zit ook wel in mij, vind ik niet altijd fijn haha.

18 likes

Ja ik herken dit wel van de straat waar ik nu in woon! Echt de liefste boomers ooit, de hele straat hangt vol met PvdD posters en iedereen werkt samen aan de kleine plantsoentjes, maar holy shit wat kunnen deze mensen judgemental zijn zeg :skull: mijn vriend en ik wonen in het enige huurhuis van de straat en dat is echt een Ding, lol.

Ik ben nu wel echt heel benieuwd of stad/platteland hier veel bij uitmaakt! Ik ben gewoon niet echt opgegroeid met het idee van tokkies of volkswijken in de buurt, in plaats daarvan meer ‘boerse’ tegenover ‘stadse’ mensen. Maar je kan je ook niet echt afzetten tegenover ‘boerse’ mensen als je daar bij wijze van spreken naast kan wonen?

Mijn middelbare school is ook heel interessant als voorbeeld hiervan, ik zat op een categoraal gymnasium in een super landelijk dorp. Mijn school had echt een regionale functie en was daardoor veel minder een culturele marker, het was ook heel normaal als mensen ouders hadden die niet gestudeerd hadden (was ook best veel gerichte huiswerkbegeleiding voor). In zekere zin was ik een beetje in de minderheid want ik kwam niet uit de regio, maar dat boeide echt niemand lol. Maar tegelijkertijd was er 0 etnische diversiteit en ik denk dat er daar juist wel veel vooroordelen over waren

1 like

Neem jij flyers aan van politieke partijen die aan ‘t flyeren zijn?

• Nooit
  • Altijd
  • Alleen van partijen waar ik misschien op ga stemmen

0 stemmers

1 like

er stond laatst op een markt een man te flyeren en hij had me al wat in de handen gedrukt voor ik kon bedenken of ik het aan ging nemen ja of nee
de flyer in kwestie:
image

???

maar nee liever niet dus

3 likes

Ik weigerde er eentje van GL-PvdA terwijl ik met de kinderwagen liep en die vrouw "is belangrijk, voor de toekomst! Met hoofdknik naar die kinderwagen.
Heb niks tegen deze partijen maar rot op, vond het zo goedkoop en cliché grrr

5 likes

Juist van partijen waar ik niet op ga stemmen, dan belandt ie namelijk meteen in de prullenbak in plaats van dat het misschien terechtkomt bij iemand die zich door die flyer laat leiden.

9 likes

Geldt dat niet vor praktisch elk categoraal* gymnasium? Dat waar ik zat was midden in Rotterdam en was destijds in ieder geval het meest diverse (destijds: “het zwartste”, I kid you not :cry:) gymnasium van Nederland, en ook daar was minstens 85% van de leerlingen wit. Ook veel osm trouwens. Ik ken dat net als @ellegirltalk ook vooral als oud geld, de échte kak. Een ex die uit Bloemendaal kwam bezigde het begrip ook regelmatig semi-gekscherend. De gemiddelde financiële elite valt er juist weer niet onder, dat is vaak nouveau riche en dat is 100% geen osm.

*Side note: altijd gedacht dat het categoriaal was, maar het kan allebei heb ik net geleerd :smile:

3 likes

Haha volgens mij hebben wij dan op dezelfde school gezeten.

2 likes