Stel je persoonlijke vraag #56

Zou heel goed kunnen :smile: Niet tegelijk vermoed ik, denk dat ik al weg was toen jij begon (2001 examen gedaan)

Een buur is verhinderd op de stemdag en vraagt jou voor hen te stemmen op een partij die haaks staat op jouw idealen, wat doe je?

• Ik weiger en zeg er bij waarom ik het niet wil doen
  • Ik weiger en verzin een smoes
  • Ik stem toe maar stem op mijn eigen partij
  • Ik stem toe maar stem blanco
  • Ik stem toe maar zet diens stempas in de fik
  • Ik stem toe en stem op de gewenste partij
  • Anders namelijk…

0 stemmers

3 likes

Ik zeg, Hans (want dit is sowieso buurman Hans), kom ff binnen voor een kop koffie want ik vind dit helemaal kut en je moet me even uitleggen waarom. En dan stem ik voor hem op de partij die hij wil.

38 likes

Voor de toestemmers: waarom zou je dat doen?
Het zou voelen of ik meewerk aan het groter maken van partijen die ik met mijn hele hebben en houden haaaaat. Waarom zou ik dat in hemelsnaam doen?
Er is vast een andere buur te vinden die er met minder weerzin instaat.

6 likes

Wordt wakker :cry:

2 likes

Ik zou me zelf er met een smoes van af maken om het niet te hoeven doen, maar eigenlijk hoort het wel bij een democratie om ook te accepteren dat anderen hun eigen (belachelijke) mening er op na houden.

3 likes

Ja is ook wel weer zo. In theorie dan :’)
Ik dacht hier gister over na door een ander onderwerp en ik kwam tot de conclusie dat iets me aan het hart gaat, ik maar moeilijk die acceptatie kan vinden
Agree to disagree komt niet echt in mijn woordenboek voor. Erover ophouden; ja prima, heel graag, maar er zijn geen gevoelens van acceptatie waarneembaar

4 likes

Ik zou het ook echt heel moeilijk vinden en waarschijnlijk niet doen, terwijl het natuurlijk geen zak uitmaakt want dan vraagt die persoon iemand anders. En als die persoon niemand anders zou kunnen vragen zou ik het juist weer wel doen :woman_shrugging: dan vind ik dat democratisch recht te belangrijk ofzo. Van mij is het dus heel erg zo van Ć­k wil het in elk geval niet gedaan hebben!! Kinderlijk denk ik? En toch voel ik dat heel sterk haha

Zou willen dat ik zo gracieus als @grace zou zijn hierin

Edit: het is ook een beetje, ik vind het te belangrijk om er onverschillig over te zijn wat iemand stemt. Daarom wil ik er niets mee te maken hebben denk ik. Maar ik weet ook wel dat de situatie waarin een buur om een gunst vraagt dan niet perse het moment is om een punt te maken door dit te weigeren, want ik vind het wel belangrijk dat iedereen mag en kan stemmen.

1 like

Maar hebben jullie dan geen contact met anders stemmenden? Ik snap dat de stem ook daadwerkelijk in de bus gooien nog een extra hobbeltje kan zijn, maar het klinkt verder allemaal wel heel theoretisch, terwijl omgaan met mensen die je politieke mening niet delen toch een vrij alledaags iets is?

23 likes

Als je op Wilders wil stemmen moet je maar zorgen dat je daar zelf toe in staat bent; juist de pvv is heel erg afhankelijk van opkomst omdat veel van die stemmers de ene keer wel stemmen en de andere keer niet gaan. Wilders noemt het nu ook steeds: Ga stemmen.

Waarom zou ik daar in godsnaam aan willen bijdragen? Ik ben bereid om voor mensen te stemmen op de SP, PvdA, D66, CDA of PvdD, gewoon de normale partijen. Heb je een andere voorkeur moet je zelf maar gaan.

20 likes

Dit heeft niks met gracieus te maken maar met lastige gesprekken aangaan en met mensen te praten die anders denken dan jij. Ik heb hier 25 jaar training in hahaha. Ik vind dat dat vaak vervalt in een totale afkeer/ontkenning óf in dwepen (ach die dommies weten niet beter/zij zijn de onderbuik). Ik vind dat ik tegen buurman Hans moet kunnen zeggen dat hij een ouwehoer is en in onzin gelooft, en hij tegen mij dat ik naïef ben. En inderdaad, als jij die stempas niet ergens voor hem int dan doet iemand anders het en dan vind ik dat weigeren dus a) totaal nep activisme en b) gebrek aan de gemeenschapszin die we juist zo graag willen. En dat iemand niet fysiek naar de stembus kan gaan betekent dat hun stem niet telt is ook crazy shit.

36 likes

Oke, ik vind het vooral grappig maar mijn schoonzus kan dus niet fietsen. Of nouja, bijna niet. Ga jij er vanuit dat iedereen in Nederland kan fietsen?

• Ja eigenlijk wel
  • Nee
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Heb zo hard gelachen

1 like

Vind jij dat er te veel Amerikanen zijn in Nederland?

• Ja! Minder minder minder
  • Nee hoor

0 stemmers

Ik vind dus ook dat we minder migratie moeten hebben, maar dan vooral ā€˜expats’ en waarom hebben we 637475884949 Amerikaanse studenten hier, kssssssssssst ga terug naar je land.

3 likes

Als ik mijn buur zou vragen voor mij te stemmen zou ik het niet echt wat vinden als ik dan diegene eerst moest overtuigen. Tuurlijk je kan best een gesprek over politiek hebben naar aanleiding van zo’n verzoek maar uiteindelijk vind ik erop kunnen vertrouwen dat je buren doen wat je hebt afgesproken belangrijker dan waar hun stem naar uit gaat.
Zij kunnen er op vertrouwen dat ik doe wat ze vragen want dat zou ik andersom ook willen

5 likes

Niemand heeft het over overtuigen. Maar het is wel een moment om met elkaar te praten. En als de ander daar geen zin in heeft dan niet, maar je mag best even gewoon het gesprek met elkaar aangaan met daarbij het vertrouwen dat je je belofte houdt.

Ik zou idd andersom ook willen dat mijn buurman mijn stempas niet misbruikt dus dat lijkt me evident dat je daar elkaar in vertrouwt.

Edit, haha sorry ik zit nu terug te lezen en ik vind het zo raar dat meteen suggestief gereageerd wordt dat een gesprek aangaan over stemmen meteen beĆÆnvloeding zou moeten zijn. Mensen wonen hier echt in bubbels. Stel je voor zeg je hebt een gesprek over politiek :broken_heart:

23 likes

Amerikaanse politieke vluchtelingen mogen wel komen maar ze moeten wel zachter praten en een ander Engels accent (niet Zuid-Afrikaans) aannemen.

3 likes

Wat onaardig

5 likes

Nee doe niet zo laf en ga daar gewoon protesteren.

Jawel. Ik snap niet goed wat daarmee te maken heeft. Ik heb meerdere mensen om me heen die rechts zijn/stemmen, maar ik wil ook niet voor hun het stembiljet inleveren als het daarop aankomt.

1 like

Wat is ondaardig.?