Naar buiten gaan, al is het maar 5 minuten, maar even frisse lucht helpt me.
Wat me ook helpt is zorgen dat thuis de boel op orde is. Ik ben een enorme rommelkont en als ik stress heb, kan dat nog erger worden, alleen weet ik inmiddels ook dat de boel opruimen helpt. Dus dan zorg ik dat ik wat meer opruim dan normaal.
En soms ga ik iets schoonmaken wat niet logisch lijkt, maar wat in mijn hoofd dan echt even moet. Zo heb ik van de week de oven schoongemaakt omdat ik stress had over de verbouwing van de badkamer en wat daar allemaal nog voor geregeld moet worden. In mijn hoofd hoorde het schoonmaken van de oven daarbij (geen idee waarom) en ik weet heel goed dat het niet hoeft, maar voor de rust in m’n hoofd toch gedaan.
Kleine dingen die helpen zijn lezen, kleuren, puzzelen, serie kijken.
Ik heb ook gemerkt dat uitspreken van de gevoelens helpt en hulp vragen waar kan. Dat laatste heb ik moeten leren (en nog steeds lerende), maar door hulpt te vragen en aanvaarden, voelt de wereld vaak ook weer een stuk lichter aan.
En soms, als het kan, ook de boel even de boel laten en dingen loslaten en even doen waar ik op dat moment zin in heb.
Nog een laatste toevoeging: De lat minder hoog leggen voor mezelf en daarmee minder streng zijn voor mezelf. Je hoeft niet altijd alle ballen tegelijk hoog te houden, leg er soms gewoon eentje even neer en pak die bal later weer op, maar leg dan even een andere weer neer. Dit heeft mij ook zoveel rust gegeven.