Ja en voldoende slapen! De basics als buiten zijn, bewegen, genoeg slaap en gezond eten werken voor mij toch nog het allerbeste. Ook sociaal contact opzoeken, zowel oppervlakkig als de diepgaand. En knuffelen!
Ook niet continu prikkels opzoeken, ik probeer nu te stoppen met permanent naar podcasts en audioboeken te luisteren wanneer ik al iets anders aan het doen ben, of te scrollen insta en dergelijke. Lijkt ontspannend maar is het niet, waardoor je helemaal niet meer tot rust komt.
Naar buiten gaan, al is het maar 5 minuten, maar even frisse lucht helpt me.
Wat me ook helpt is zorgen dat thuis de boel op orde is. Ik ben een enorme rommelkont en als ik stress heb, kan dat nog erger worden, alleen weet ik inmiddels ook dat de boel opruimen helpt. Dus dan zorg ik dat ik wat meer opruim dan normaal.
En soms ga ik iets schoonmaken wat niet logisch lijkt, maar wat in mijn hoofd dan echt even moet. Zo heb ik van de week de oven schoongemaakt omdat ik stress had over de verbouwing van de badkamer en wat daar allemaal nog voor geregeld moet worden. In mijn hoofd hoorde het schoonmaken van de oven daarbij (geen idee waarom) en ik weet heel goed dat het niet hoeft, maar voor de rust in mân hoofd toch gedaan.
Kleine dingen die helpen zijn lezen, kleuren, puzzelen, serie kijken.
Ik heb ook gemerkt dat uitspreken van de gevoelens helpt en hulp vragen waar kan. Dat laatste heb ik moeten leren (en nog steeds lerende), maar door hulpt te vragen en aanvaarden, voelt de wereld vaak ook weer een stuk lichter aan.
En soms, als het kan, ook de boel even de boel laten en dingen loslaten en even doen waar ik op dat moment zin in heb.
Nog een laatste toevoeging: De lat minder hoog leggen voor mezelf en daarmee minder streng zijn voor mezelf. Je hoeft niet altijd alle ballen tegelijk hoog te houden, leg er soms gewoon eentje even neer en pak die bal later weer op, maar leg dan even een andere weer neer. Dit heeft mij ook zoveel rust gegeven.
Ik heb het zelf nooit gedaan maar vroeger met de scouting deden mensen het zo vaak tijdens een hike en dan even een stokje erin prikken zodat andere mensen er niet in hoeven te lopen en sowieso van het pad af. Ik wachtte gewoon tot we in de buurt van een hotel waren of desnoods een huis en vroeg dan of ik daar naar de wc mocht en dat kon altijd want niemand zei nee tegen een scoutinguniform. Een keer was er zelfs zoân lieve vrouw die zei o als jullie in de ochtend willen douchen dan kan dat hier en klop maar gewoon aan als je nog naar de wc wil. We hadden toen ons kamp 10 minuten lopen van haar huis opgezet.
Met de scouting kregen ze een snoepzak per speltak voor het kind wat de meeste loten had verkocht. Dat werkt tot ze pubers worden en snappen hoe makkelijk het is om zelf een zak snoep te kopen. Iemand had een keer 4 boekjes (!) verkocht. Dat zijn 80 lootjes in een niet zulk groot dorp.
Edit: Even om een triplepost te voorkomen maar @Spaarlamp mijn schoonfamilie (gezin dan) ziet mij ook wel echt als familie want hebben ze zo uitgesproken toen het ging over dat ik straks niet meer echt familie (direct gezin) heb in Nederland. Dat ze toen zeiden van je hebt ons. Wij zijn ook je familie.
Heb jij alle kerstversiering/kerstboom in huis opgeruimd?
- Ja
- Nee nog niet
- N.v.t.
0 stemmers
Ik vind het ineens zo kaal zonder al die lichtjes in huis. Dat ik bijna dacht huh was dit altijd al zo .
Vind jij het leuk als kerstverlichting in de binnenstad lang blijft hangen in de donkere wintermaanden?
- Ja absoluut
- Nee mag van mij wel weg
0 stemmers
In bad gaan of douchen.
Goed op mijn ademhaling letten.
Iets makkelijks doen zonder schermen: wandelen, sporten, kleuren, lezen.
Soms juist in mijn emoties duiken en inderdaad even een potje huilen.
Als ik vastloop in dingen die ik wil doen: lijstjes maken en het verdelen in prioriteit, en het inplannen wanneer ik het dan ga doen.
Edit: en als het gaat om chronische stress: 1 dag per week helemaal niets plannen en doen waar je zin in hebt. Dit doe ik zelf in tijden van overbelasting, als het goed gaat is dat niet nodig. Vaak slaap ik dan uit, doe ik geen klusjes en alleen waar ik zin in heb die dag.
Periodes geen alcohol drinken.
Een dag extra thuis werken.
En wat mij het meeste helpt; iets doen, maakt niet zoveel uit wat, maar letterlijk in beweging komen. Kan een wandeling maken zijn, een kastje uitruimen, een brain dump met alles wat ik nog wil en moet doen op papier opschrijven (liever pen en papier dan een notes app oid) en dan kijken wat het minste moeite kost en dat gaan doen.
Neem jij mannenleed serieus?:
- Ja, nog meer dan vrouwenleed
- Ja, maar niet meer of minder dan vrouwenleed
- Ja, maar vrouwenleed vind ik belangrijker
- Nee, rot een eind op met je mannen eenzaamheid.
0 stemmers
Hoe vaak kijk jij op dit forum?
- Meerdere keren per dag
- 1x per dag
- Meerdere keren per week
- 1x per week
- Minder
0 stemmers
Ik vind die lampjes super gezellig staan. Laat dat zelf ook nog langer hangen, want anders vind ik het zo somber. Vind het ook leuk als mensen het langer voor de ramen laten hangen, als je dan buitenloopt in het donker, voelt het zo knus.
Heb jij een foto gemaakt van de sneeuw vandaag?
Je mag niet stemmen als daar geen sneeuw ligt
- Nee
- Ja
- Ja en ook online gepost
0 stemmers
Ik vind kalm met klassiek ook chill! Dansen en/of zingen in de woonkamer is een van mijn favoriete dingen om te doen. En een beweeg-ontspan meditatie doe ik ook regelmatig. Bij het mediteren is het dan wel heel belangrijk om je gedachten gedachten te laten en er geen aandacht aan te besteden want voor je het weet zit je in een piekermodus. Op therapie leerde ik gedachten als wolken zien maar dat wekte voor geen meter want mijn gedachten zijn geen rustige wolken aan de lucht
Dus ik stel me dan altijd een kruispunt in Groningen voor waar ik dan op een bankje zit en dan steken de fietsers over. Kriskras door elkaar en een gedachte is een fietser, opmerken en door laten fietsen.
Deze meditatie is het Osho Kundalini Meditatie: zo schud jij alle spanning en onrust van je af - Holistik
Borduren of een legpuzzel maken doe ik wel eens of een heel muziekalbum luisteren terwijl je op de bank ligt. Film kijken/serie is ook fijn vooral als je dan in zoân zithouding zit van yoga. NL in beweging doen en wandelen/fietsen. Wandelen combineer ik dan wel eens met naar de bieb of een koffietentje en daar ga ik dan lezen of schrijven bijv kaartjes, dagboek of een verhaal.
Ze hadden liever gehad dat mijn man alleen was gebleven dan met mij
Kort samengevat gebeurde er een hele hoop narigheid, zijn mijn man en ik 20 jaar samen en hebben we zijn hele familie al 10 jaar niet gezien
Ik denk dat gewaardeerd en geliefd is wat ze naar me voelt, maar ik voel me altijd alsof ik een toneelstukje speel. Alsof je bij een haast onbekende oudtante op bezoek gaat.
Als ik dan zie hoe mân ouders naar mân man zijn dan is dat echt gewaardeerd en geliefd.
Klinkt stom maar: dagelijkse bezigheden heel bewust âgewoon normaalâ doen. Ik deed werkelijk ALLES alsof ik op de hielen werd gezeten door de duivel. Alles moest super gehaast, dus even over het aanrecht vegen bijvoorbeeld deed ik mega agressief en gehaast ipv gewoon rustig. Was inruimen moest snel snel! Als ik moest plassen, moest ik eerst mn taak afmaken. Stofzuigen leek topsport etc. En onbewust hield ik daarmee mn lichaam in continue staat van paniek/flight.
Ik kon voor mijn situatie de woorden niet vinden, maar jij beschrijft precies hoe het ook voor mij is.
Precies dit
Ja schoonfamilie kan soms wel ingewikkeld zijn. Ik voelde me bijvoorbeeld jaren geleden jaloers toen ik merkte dat mn vader wel een goede band had met mn vriend en ze samen aan het schilderen waren en ik voelde me elke keer buitengesloten. Terwijl, ik ben juist niet jaloers aangelegd. Ik vind het altijd wel prima. Hij werd later jaloers op de band die ik met zijn oudere zus heb. Het is eigenlijk kinderachtig haha.
Heb jij dit gevoel wel eens gehad bij schoonfamilieleden?
- Nee herken ik niet
- Ja een beetje
- Ja herken ik
0 stemmers
Hij vond het ook rot dat zijn zus mij vaker ging bellen dan hem. Nu is dat overigens geen probleem meer maar en vinden we het allebei kinderachtig van onszelf.
Voor als je schoonzussen hebt heb je daar een goede band mee?
- Ja
- Nee
- N.v.t.
0 stemmers
Ik vind het soms dus wel vervelend dat ik met 1 iets meer close ben dan de ander. Maarja dat is zo gelopen.
Ik ook met de 1 wel en de andere niet. Maar dat is denk ik ook niet zo gek? Mijn vriend heeft zelf ook meer met de ene dan met de andere zus.