Ik zit precies in die overgangsfase (27) en ik denk dat je wel pas vanaf een bepaalde leeftijd de luxe hebt om die verwachtingen los te laten als je daar niet aan voldoet. Uiteindelijk hebben mensen vaak wel een intrinsieke behoefte aan een beetje richting. En er is tijd nodig voordat je iets als levensstijl kan aanmerken: daarvoor kan het net zo goed een fase zijn, dat weet je dan nog niet.
Uiteindelijk gaat het om een gevoel van controle hebben over je leven, dat kan ook in geld en werk zitten. Ik heb mezelf best wel lang minder volwassen gevoeld dan mijn vrienden omdat die gewoon stabiel gingen verdienen, terwijl ik nog aan het afstuderen was en van tijdelijk contract naar tijdelijk contract bij de universiteit holde. Zij konden bijvoorbeeld semi-spontaan op vakantie samen, terwijl ik daar niet het geld voor had. Dus ik voelde me bij hen nog een soort skere student, terwijl ik op de universiteit juist ‘verder’ was dan de rest met mijn publicaties en congressen. Dat was soms best wel lastig. Maar nu ben ik van pad gewisseld en ben ik VEEL geruster in mijn werk, en voel ik me ook opeens veel meer volwassen?
Maar ik heb sowieso wel een soort dualiteit daarin omdat ik door mijn ADHD heel onhandig ben en ook vaak impulsief dingen eruit flap, dan voel ik me echt een soort kind en vinden mensen me aandoenlijk, maar tegelijkertijd weet ik ook dat ik heel goed ben ik wat ik doe en nemen mensen me daarover weer heel serieus. Dus ik laat het sowieso allemaal maar een beetje gebeuren, dat is bij mij inderdaad ook gewoon hoe ik ben