‘foutje’?? hmmm ik denk eerder dat we hier een nederlandse anna delvey te pakken hebben
En: Hans heeft explicitiet gevraagd of ze wel genoeg vermogen had omdat ze dus zo jong is en toen heeft ze gelogen over familie in het buitenland die genoeg geld zou hebben en zou financieren.
En tijdens de zitting begon ze over een investeerder in Frankrijk die zou mee betalen maar daarover kon ze ook geen enkele concrete info geven.
Waar zijn de makelaars in dit verhaal? De aankoopmakelaar had toch onraad moeten ruiken bij zo’n jonge vrouw alleen zonder flitsende baan en haar moeten weerhouden van bieden (of in ieder geval de consequenties moeten uitleggen), en de verkoopmakelaar heeft ook blijkbaar niet stellig genoeg tegen dit bod geadviseerd en dan ook nog niet die boeteclausule in het contract opgenomen? Zijn die verkopers dan net zo naïef als Nadine dat ze die adviezen naast zich neer hebben gelegd?
Dit soort transacties zal toch niet zonder makelaars gaan lijkt me.
Ja wat de aankoopmakelaar voor rol heeft gehad ben ik ook nog wel benieuwd naar…
Ik heb mijn stem aangepast
bij het woord student dacht ik aan iemand die max. begin twintig was.
De boeteclausule staat er wel in, maar als verwijzing en zij heeft ze voorgehouden dat ze uit een vermogende familie komt.
Als ze gelijk gaat krijgen, wat gaat dat doen met de boeteclausule: dan kan iedere koper dat gaan aanvechten en niet hoeven te betalen op basis van deze casus?
Het is een kort geding. Ze ‘wint’ omdat de rechter niet kan vaststellen dat ze op de hoogte was van de boete doordat er verwezen wordt naar een ander document ipv dat het expliciet in de koopovereenkomst staat. Daarnaast weegt de rechter mee dat de rijke stinkerds niet in urgente geldnood komen en er dus geen spoedeisend belang is om nu te beslissen. In een bodemprocedure zal de rechter nagaan of ze met die specifieke formulering van de boeteclausule had moeten weten dat ze een boete zou moeten betalen. Als dat zo is gaat die (hint de rechter in de uitspraak) meid gewoon voor het verschil tussen haar verkoopprijs en en de uiteindelijke verkoopprijs (=300.000 euro) ten onder.
Andere kopers hebben hier dus niks aan, hooguit dat makelaren vandaag nog even goed kijken of de boeteclausule wel expliciet genoeg in hun contracten staat. Vind er overigens moreel wel echt iets van dat je als multimiljonair gaat proberen 700.000 euro schadevergoeding te halen bij een dertiger. Dan is er ook een speciale plek in de hel voor je.
Ja ik zat me dat ook af te vragen? Ik heb nog nooit een huis gekocht dus geen idee hoe dit allemaal precies werkt hoor, maar ik kan me voorstellen dat het echt wel vaker voorkomt dat mensen een huis willen kopen wat ze helemaal niet kunnen betalen. Zat van die types die er van overtuigd zijn dat hun nieuwe bedrijf over een paar jaar miljoenen op gaat leveren ofzo, of die gewoon echt totaal geen financieel inzicht hebben, daar moet toch op een of andere manier voor gefilterd worden voordat er een handtekening onder zo’n koopcontract komt?
Ik weet eigenlijk niet of een aankoopmakelaar een zorgplicht heeft? Een hypotheekverstrekker heeft dat natuurlijk sowieso.
Makelaars vroegen bij ons niet om onze banen, inkomens en/of om de financiering, alleen de hypotheekverstreker. Je kunt toch ook geld georven hebben bijvoorbeeld.
Ik kreeg ook direct Anna Delvey vibes ja! Met haar ‘rijke familie’ in Duitsland. Bij dat verhaal van Delvey denk je ook vaak: hoezo trappen mensen hierin.
Maar die Nadine lijkt me toch meer een soort pathalogische leugenaar / fantast dan een scammer
Onze makelaar was een beetje een haai, dus misschien dat ik een scheef beeld heb, maar ik kreeg van elke bieder te horen wat voor mensen het waren, wat ze voor werk deden, of ze zelf iets te verkopen hadden (en wat dan ongeveer) en hoe het kon dat ze zonder of met een laag voorbehoud van financiering konden bieden. Blijkbaar had hij dat dan tijdens de bezichtiging en in gesprek met de aankoopmakelaars kunnen uitvogelen.
Maar als iemand dan heel geloofwaardig had verteld dat ze een erfenis hadden gehad, dan waren we daar verder natuurlijk niet achter gekomen dat dat niet klopte.
Een dertiger is gewoon een ruim volwassen persoon. Het gaat hierin naar mijn inziens niet om het geld maar om het principe dat zo’n ‘lichtzinnige’ actie niet zonder consequenties is. Het bedrag is bovendien de standaard boeteclausule en niet een tegemoetkoming voor emotionele schade oid.
Dit verhaal is toch compleet verzonnen?
Ik was al aan het zoeken inderdaad, dank!
lol ja dit is geowon een scammer a la Anna Delvey die denkt een succesvol bedrijf te gaan hebben terwijl ze niet eens een kloppende zin erover kan schrijven
“…Op geen enkel moment tijdens het proces was het mijn bedoeling om jullie een slecht gevoel te geven. En ik wens dat dit prachtige huis waarderende en liefdevolle eigenaaren vind en dat jullie van jullie nieuwe natuurlijke omgeving en huis ten volle kunnen genieten. Ook zou de intentie van mijn bedrijf om duurzame innovaties verder te ontwikkelen en mogelijk te maken voor het hier en nu, maar ook voor toekomstige generaties, onzekerheden ondervinden.
Daarom stel ik voor dat ik deze ervaring als een les in mijn leven beschouw en dat jullie afzien van de 10% van het aankoopbedrag. …”
Wat tof om een keer mee te maken
Lijkt me helemaal fancy voelen. Ik ga em ff terugzoeken, leuk!
Wow nee dit heb ik nooit geweten van andere bieders, lijkt me ook best privacy gevoelige informatie?