Stel je persoonlijke vraag #57

Ik ging een keer voorin zitten want had idd zin in een kletspraatje, en toen zei hij dat ik achterin moest. Voelde me een stout kind :joy: (en sad)

Wat zou je eerder kopen?

• Een hele dure tas
  • Een heel duur sierraad

0 stemmers

Vind je die ā€œopen to workā€ banner op Linkedin een beetje sneu?

• Ja heel sneu
  • Een beetje sneu
  • Nee gewoon duidelijk

0 stemmers

3 likes

Of misschien iets ongediagnosticeerds anders…? Waarom nou allemaal zo stoer lelijk doen over HSP en mensen die slecht tegen prikkels kunnen.

Ik heb een vriendin die zichzelf HS noemt en daar is duidelijk ā€œietsā€ mee, maar heeft na meerdere pogingen nog geen sluitende diagnose. Dus noemt ze het voorlopig maar hooggevoeligheid want dat begrijpen mensen ten minste en ze vinkt zowat alle boxjes aan.

Verder kan ik me heel goed voorstellen dat er steeds meer mensen zijn die last hebben van overprikkeling door hoe de samenleving is ingericht. Het standaard riedeltje van altijd bereikbaar/verbonden zijn, hoge verwachtingen qua productiviteit, in zowat alle openbare gelegenheden staat muziek aan, vermoeidheid etc maakt mensen natuurlijk ook vatbaarder voor (over)prikkeling. Ik denk zelf dat het niet neurodivergente mensen zijn die nou zo afwijkend of problematisch zijn, maar vooral hoe wij leven/werken en dat we verwachten dat de meerderheid daar gezond bij kan blijven.

23 likes

Omdat ik denk dat als het me echt zou gebeuren, het zo zou lopen. Ik ben een ā€˜freezer’ in dat soort situaties helaas. Ik geloof niet dat ik het bedacht zou krijgen dat ik aan een hendel zou kunnen trekken.

Ik ben ook een keer op skates heel hard van een berg afgereden, recht op een rijdende auto af. En alles wat ik, enorm rustig overigens, bedacht kreeg was: ja…nu ga ik dood. Echt 0,0 overlevingsskills.

3 likes

Ja dat! Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen en dat kan honderd oorzaken hebben. Waarom zou je het pas serieus nemen als er een officieel label op is geplakt? Als iemand in mijn omgeving niet zo goed om kan gaan met prikkels en daardoor liever thuis wil afspreken dan in een restaurant (ik zeg maar wat) ga ik echt niet om een officiƫle diagnose vragen haha. In heel veel gevallen is het echt niet zo moeilijk om rekening met elkaar te houden.

5 likes

Ik zag laatst Erik Scherder iets zeggen over overprikkeld zijn, en ik denk zelf dat daar wel een kern van waarheid inzit; namelijk dat als je nooit die prikkels op zoekt dat je brein er dan aan gewend raakt, dus dat je ook je brein kunt trainen hierin. Hier legt hij het uit: Het Spreekuur - de Podcast on Instagram: "Denk jij vaak dat je overprikkeld bent? Dan ben je misschien geneigd om een prikkelarme omgeving op te zoeken. Erik legt uit waarom dat toch niet altijd een goed idee is… Luister Het Spreekuur op Spotify of in de podcast-app!"

12 likes

Maar dit is toch een situatie waarin het je niks kost om er rekening mee te houden. Is toch echt iets anders dan je buurvrouw die je parfum ruikt, collega’s die niet in de kantoortuin kunnen werken of niet kunnen meedoen aan een vergadering met meer dan 5 mensen.

5 likes

Bij hsp krijg ik sterk dit gevoel:

32 likes

Ik denk dat het sowieso goed is om regelmatig uit je comfortzone te stappen, ongemak ervaren is echt heel goed voor je vind ik.

En ja er zijn natuurlijk uitzonderingen qua mensen met hersenaandoeningen of andere zaken, maar voor de meeste mensen dan.

18 likes

Er is wel bewezen verschil in prikkelverwerking tussen mensen, maar ik vind dit ook wel enorm on point

2 likes

Als het heel makkelijk (dus goedkoop en weinig moeite) zou zijn om je voor- en/of achternaam officieel te veranderen in iets wat je zelf mag bedenken, zou je dat dan doen?

• Nee zeker niet
  • Ja, want ik heb last van mijn huidige naam
  • Ja, want het lijkt me wel leuk, een keer wat anders
  • Misschien

0 stemmers

1 like

Hoogsensitiviteit bestaat gewoon en is ook wetenschappelijk aangetoond.
Vind het bijzonder dat mensen hierop zo heftig reageren.

25 likes

Sowieso bijzonder van mensen die wel hangen aan labels als adhd. Ik denk dat het mooi zou zijn als iedereen gewoon rekening met elkaar kan houden zonder dat je daar een label voor nodig hebt.

8 likes

ik heb de achternaam van mijn vader, die een enorme eikel was die mijn moeder emotioneel mishandelde en die ik al 15 jaar niet meer heb gesproken.

Heb wel overwogen die van mijn moeder aan te nemen maar dat was iets van 800 euro, wat ik echt een fortuin vind. Inmiddels heb ik er geen last meer van omdat het al zo lang geleden is dat ik die man in mijn leven heb gehad, maar ik overweeg wel de naam van mijn vriend aan te nemen als we gaan trouwen (dan heb ik tenminste de naam van een man die ik wƩl aardig vind)

6 likes

Misschien weet je het al, maar er is een wetsvoorstel om het vanaf 2028 heel makkelijk te maken om je naam te wijzigen. Dus eventueel kun je het dan toch nog veranderen naar de naam van je moeder!
Zeker omdat die naam wel altijd op je legitimatiebewijs blijft staan, ook als je de naam van je partner aanneemt.

5 likes

En het gaat bijvoorbeeld ook vaak hand in hand met hoogbegaafdheid. En dat kan echt super intens zijn, zowel voor de persoon zelf als voor de omgeving

1 like

Ook een woord waarop mensen heftig reageren :new_moon_with_face::full_moon_with_face:

Met mensen bedoel ik mezelf

16 likes

chronisch vermoeidheid syndroom

• bestaat wel
  • bestaat niet

0 stemmers

Dit is geen mening?

22 likes

Haha waarom is het zo moeilijk om te geloven dat iedereen prikkels anders ervaart en verwerkt? Ik vind ook niet dat de hele wereld zich aan zou moeten passen aan gevoelige mensen maar bij zulke uitspraken denk ik tja waarom heb je hier zo’n heftige mening over?

24 likes

Hoezo zou dit niet bestaan? Het heet toch ME? Kennisen van mn ouders hebben een dochter met die diagnose, en het was echt verschrikkelijk voor dat gezin. Ik was zelf nog jong maar wat ik weet is dat ze niks kon behalve bijna alle dagen in bed liggen.

4 likes