Stel je persoonlijke vraag #57

Ja, er zijn meerdere versies van de mail en die is dus van toepassing op jouw situatie. Ik heb deze:

Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:

Je volledige naam
Je klantnummer
Je adres en woonplaats
Je telefoonnummer
Je e-mailadres
Je IBAN (rekeningnummer)
Je geboortedatum
Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs

Wat niet is gelekt:

Je wachtwoord van ‘Mijn Odido’
Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
Je locatiegegevens – waar je was
Je factuurgegevens
Scans van identiteitsbewijzen

Bij de meeste mensen staat nummer en geldigheid paspoort in het onderste rijtje. Bij mij en een groep anderen niet dus.

7 likes

Wauw echt alles meteen ook

Ik heb ook een mail van Odido gehad, maar ik ben daar niet eens klant. Wel ooit bij Tele2 (wat nu Odido is), maar dat is al meer dan 2 jaar geleden. Echt irritant dit.

2 likes

Ik heb deze ook. Ik heb niet eens een wachtwoord van mijn Odido, dus nee dat is niet gelekt :joy:
Ik zit bij zo’n kleinere provider die het netwerk van Odido gebruikt.

Nou samen met de gegevens van mijn uitstrijkje weten ze nu alles wel van me.

Het waren ook 2 verschillende emailadressen, want ik heb dingen gescheiden juist om te zorgen dat niet alles meteen verpest is bij een lek. Maarja, nu al 2 gelekt… Ik heb ook geen zin om dat te gaan vervangen nu, en mijn telefoonnummer al helemaal niet.

@issa Ja zelfde verhaal dus, maar ik heb net een nieuw paspoort. Dus ze hebben of mijn oude paspoort, of mijn rijbewijs. Geen idee meer welke. Maar ik heb eigenlijk geen zin om dat te vervangen.

4 likes

Ja, inderdaad bij dat lek ook al de sjaak. Misschien kan degene die mijn rekeningnummer en paspoortgegevens nu heeft ook even mijn baarmoederhalskanker overnemen?

Deze situatie zet me ergens wel aan t denken. Is dit nou de schuld van Odido of zijn criminelen tegenwoordig zo slinks dat er gewoon niet tegenaan te beveiligen valt? Ik heb hier verder geen kennis over hoor, gewoon een hersenspinsel.

2 likes

Ik hoop ergens maar dat het mijn oude gegevens zijn die gelekt zijn? Ik zit niet eens meer bij Ben… en ik heb dat abonnement denk ik in 2015 ofzo afgesloten en het paspoort wat ik toen had heb ik nu niet meer, dus hopelijk was het m’n oude? echt fucking vaag die berichtgeving inderdaad

1 like

Allebei, het is heel lastig om 100% veilig te zijn maar het is ook je verantwoordelijkheid dat je je klantgegevens beschermt.

6 likes

Je kan ook verantwoordelijkheid nemen door zo min mogelijk op te slaan voor langere tijd.

8 likes

Criminelen lopen vaak voor en hebben meer geld over voor dit soort praktijken dan bedrijven voor de beveiliging. Maar door gegevens gescheiden op te slaan maak je het ook weer moeilijker om bij een hack zoveel gegevens in een keer te lekken. Dus bedrijven kunnen zeker meer doen dan Odido op dit moment gedaan (lijkt) te hebben.

4 likes

Maar hebben ze die paspoortgegevens nog echt nodig als je contract al loopt? Het is toch meer om te verifiëren dat jij bent wie je zegt dat je bent, dus in principe kunnen ze dat na een maand oid vernietigen toch?

13 likes

stel, je krijgt een cadeukaart. wat heb je dan liever?

• dat er een bedrag opgeschreven staat
  • dat er geen bedrag opgeschreven staat

0 stemmers

2 likes

Waarom zou je zonder bedrag erop willen?

3 likes

haha nou de inspiratie voor deze poll kwam omdat ik zelf het bedrag van een gekregen cadeaukaart moest gaan zoeken op de site van een winkel. maar toen ik vroeger bij de hema werkte zeiden mensen ook vaak ‘schrijf het bedrag er niet op, dan is het een verrassing’ maar dat lijkt me toch irritant? ik kan me niet voorstellen dat iemand dat fijner vindt?

5 likes

Ik ben al niet van verrassingen, laat staan als ik iets wil afrekenen haha.

Wat mij betreft gaat dat echt alleen maar op bij enorm hoge bedragen.

3 likes

ja dit ging natuurlijk om 7,50 ofzo hahahaha

2 likes

Dat had ik dus een tijdje terug, wilde met een cadeaubon betalen, stond er maar 5 euro op. Nu wil ik een gegeven paard niet in de bek kijken, maar voelde me ook best beetje voor lul staan bij die kassa, haha.

8 likes

Ik kreeg een keer een bioscoopbon. Komen we bij de kassa, bleek die niet meer geldig te zijn. Diegene die hem mij heeft gegeven had hem dus nog gewoon ergens in huis liggen. Toen heb ik haar geappt van eh, ik sta hier met mn moeder en de bon is niet meer geldig. Ze vond het heel vervelend en heeft toen het bedrag overgemaakt. Daar ging het mij niet eens om. Maar het komt zo lullig over :joy: check je bon ff voordat je hem doorgeeft aan een ander hahaha.

Had jij het gezegd aan degene van wie je de bon hebt gekregen dat ie niet meer geldig is?
Ik wilde dat niet maar mn moeder bleef aandringen dat ik haar moest appen want ze vond het heel stom.

• Ik had niks gezegd
  • Ik had wel wat gezegd
  • Ligt aan de persoon

0 stemmers

3 likes

Stel dat je hier op het forum een ‘post dit bericht anoniem’-button zou hebben, wat zou er dan gebeuren volgens jou?

• veel posts van mensen die vreemdgaan
  • veel posts van mensen die eigenlijk graag bij hun partner weg willen
  • veel posts van mensen die écht gemene dingen zeggen over hun kinderen (dus niet: potjandikkie ik kan bert soms wel achter het behang plakken)
  • veel écht gemene reacties op andere forummers
  • veel “niemand weet dat…” posts (niemand weet dat ik nooit afgestudeerd ben, niemand weet dat ik miljonair ben, niemand weet dat ik een valse aangifte heb gedaan)
  • veel posts die prima niet-anoniem gepost hadden kunnen worden
  • absolute mayhem, totale forumdystopie
  • zo’n button zou nauwelijks gebruikt worden door forummers
  • je bent nog iets vergeten, namelijk…

0 stemmers

1 like

Veel mensen die dingen verzinnen/pranken, zoals dat @lula (rip) en @Zemraluani geloof ik ook altijd pranken en de meest idiote optie kiezen als een poll anoniem is. We hebben dit ook een keer gehad een anoniem account en ik vond dat superleuk, maar je weet ook wel dat de helft onzin is en volgens mij is ie toen gedeactiveerd omdat er wat pestgedrag kwam oid?

9 likes