Zat mensen die hier niks mee hadden en dus dit soort dingen niet deden. (En niks missen.)
Absoluut dat geloof ik. Maar heel cliche, ik had het voor geen goud willen missen allemaal.
Ik was echt te skeer voor taxiâs na het uitgaan hoor
Sinds een keer ik achtervolgd ben door een horrorclown fiets ik liever niet meer alleen in het donker.
Ik heb in veel toestanden achterin een uber gezeten na het uitgaan, maar nooit tongend. Zou dat ook een beetje awkward vinden.
Ik kon toen ik jong was en nog uitging, echt geen taxi betalen hoor haha. Ging gewoon altijd op de fiets weer naar huis ![]()
In de stad ben ik klaar met de winter, maar volgende week vertrekken we voor een paar dagen richting de bergen en ik hoop eigenlijk wel dat we daar nog een pak sneeuw aantreffen !
Ik rook dus zeker bij lang tafelen loop ik wel een paar keer van tafel
Aangezien we in een land wonen met 4 seizoenen en ik niet van plan ben naar Paraguay
oid te verhuizen heb ik oprecht veel gehad aan een artikel laatst over hoe Noren omgaan met de winter. Namelijk: het is een gegeven, investeer in dekens en kaarsen en verder: veel slapen en veel naar de sauna. En als je echt last hebt van winterdips dan is misschien zoân lamp een goed idee. Maar ik vind het ook heel suf om ieder jaar te haten op iets waar je geen invloed op hebt.
Dat het een gegeven is betekent toch niet dat je de kou niet vervelend mag vinden?
Tuurlijk mag dat. Het heeft alleen heel weinig zin. Je kunt proberen je attitude te veranderen aangezien herfst en winter de helft uitmaken van je bestaan hier.
Dat is wel makkelijk praten over die winterdip, was het maar zo eenvoudig
. Ik ben vanaf september al bezig met een daglichtlamp en krijg van de huisarts een hoge dosis vitamine D voorgeschreven. De kou maakt me echt helemaal niet uit maar als je je vanaf midden december al zo ontzettend somber, leeg en vermoeid voelt is het moeilijk om niet te haten op de winter.
Ik kan ook heel erg genieten van die winterse dagen en lekker frisse wandelingen maar dat neemt niet weg dat het ontzettend lang duurt voordat mensen met een winterdip, of depressie, zich weer beter voelen.
Haten op de winter geeft me de kracht om door te gaan
Nou heb ik privĂ© zoân kuttijd deze winter dat een daglichtlamp, deken of kaars me niet gaat redden (en elke iets lichtere, zonnigere dag helpt toch wel een beetje) maar ook in de noordelijke landen is het toch zo dat mensen somberder zijn in deze periode? Dit klinkt echt een beetje als zoân âhyggeâ verhaal net zoals de âkunst van het niksenâ in Nederland
Haha echt hĂš, dat gevoel kreeg ik er ook een beetje bij al zit er voor mij ook wel een kern van waarheid in. Ik heb deze winter een winterdepressie (en niet gewoon een dipje) en voelde me in december echt zo ontzettend kut, echt verschrikkelijk. Ik heb echt behoefte aan zon
Maar nu ik weet dat ik zo gevoelig ben voor de winter en mân cyclus hier ook een rol in speelt, kan ik me wel beter voorbereiden en nu overvalt het me iets minder. Ik kan me nu comfortabel kut voelen i.p.v. gewoon kut. Dus die dachtlichtlamp, warme kleding, etc. gaan het inderdaad niet oplossen maar het maakt het wel iets dragelijker. Al geeft haten op de winter ook kracht om door te gaan inderdaad (+ medicatie lol).
Gister alleen toen ik het zo koud had met die wind die ondanks mn kleding en jas zelf zo irritant langs mijn rug en achterhoofd en oren gaat.
Ik ben er vooral weer klaar mee dat ik in beweging me kapot zweet, fietsen bijvoorbeeld en dat kleding dan snel te warm is, elke ochtend uitzweten in het OV ook al houd ik er rekening mee qua laagjes,
En dat als ik dan normaal loop of stilsta het kapot koud is. Die warmte regulatie van mij ugh.
Ugh ja zo irritant. Alles kost ook meer moeite. Nadenken over hoeveel laagjes ik aan moet doen, extra reistijd, voorzichtig fietsen, handschoenen niet vergeten, etc.
Ik heb een vriendin in Noorwegen die ook daar daadwerkelijk geboren is en die moppert wat af over de sneeuw hoor, en ze is echt de enige niet
Hoe geliefd voel jij je over het algemeen? Niet alsin populair, maar echt loved / geliefd door vrienden, familie en mensen in je omgeving;
- 10
- 9
- 8
- 7
- 6
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
0 stemmers
De conclusie die ik uit het Volkskrant-artikel haalde: je mindset en hoe een overheid/maatschappij omgaat met de winter (in Noorwegen werken mensen minder uren en slapen ze meer en dat is sociaal geaccepteerd/wordt gefaciliteerd) helpen in het trotseren van (lange, donkere) winters. Dit gaat niet voor iedereen op uiteraard, en bij winterdip/winterdepressie kunnen lichttherapie en/of medicatie uitkomsten zijn.
Dat artikel zit achter een slotje, maar deze bron is wel openbaar: SAD: How do the countries with the harshest winters maintain the highest rates of happiness? â King's Think Tank