Stel je persoonlijke vraag #57

Bij de Ekoplaza heb je echt lekkere en niet processed! Met bonen en hazelnoten bv

2 likes

Zelf maken, ik heb ooit recept voor linzen/champignon burger ergens gevonden en die kan je maken in batches en invriezen (en ontdooien per stuk). Anders is inderdaad Ekoplaza goed idee.
En peulvruchten/bonen zijn sowieso heel eiwitrijk en de vervanger bij uitstek. Ook goed vezelrijk. (En niet duur)

1 like

Ik lust bijna alles dus hoef niet echt bang te zijn dat ik iets niet lust.
Behalve als er koriander in zit :nauseated_face:

2 likes

Ik eet vegetarisch en ik eet echt bijna nooit vleesvervangers, alleen als ik eens een burger eet ofzo. Ik eet wel tofu en tempeh en verder gewoon veel bonen, linzen, kikkererwten en paddenstoelen enzo :slightly_smiling_face:

4 likes

verhaal over huis kopen door schoonouder

1 like

Ik zou never nooit niet met jonge kinderen in een huis gaan wonen waar ik niet mijn 50% aan kan bijdragen. Zeker niet als schoonmoeder ook nog zeggenschap wil. Het is allemaal niet onaardig bedoeld, maar je wordt figurant in eigen leven. Er zijn eerlijke manieren om dit te doen en als ze dat niet willen - wat ik super begrijpelijk vind - zou ik bedanken, ervan uitgaande dat je nu niet onder de brug slaapt.

Edit: enige scenario waarin ik dit zou overwegen is als jij lastenvrij intrekt en genoeg verdient om maandelijks voor jou en jou alleen te sparen.

19 likes

Maar zij koopt de woning dus en jullie mogen er wonen. Het blijft dus haar eigendom, dus wat is er dan precies dat er van je partners deel afgaat?
Als ze het zou schenken of alvast zijn deel uitbetaalt, dan kan dit achteraf verrekend worden, maar nu is er niks om te verrekenen? Het huis zit dan gewoon in haar nalatenschap en dan hoop je tegen die tijd maar dat het aan je partner toegedeeld kan worden zodat hij eigenaar wordt, maar dat is geen zekerheid.

3 likes

Ja dittttt dus ik snap je gedachtes wel
Al is dit ook echt ingewikkeld ook als je partner er wel voor openstaat, hoe staat hij erin?

Ik lees dat jullie binnenkort zelf wel een huis zouden kunnen kopen
Zou daar dan om alle genoemde redenen voor gaan

1 like

@Shaaar thanks, je omschrijft precies mijn gevoel! Ik zou het dus al anders vinden als ze zei: hey ik help financieel een handje. Dat zou ik echt niet erg vinden. Ik heb gewoon een baan en partner ook, het zit bij ons echt in het stukje eigen geld zeg maar. Zeggenschap is vooral dat ze ergens inbreng wil hebben watvoor huis (geen enorm klushuis bijv, want wij zijn geen klussers), en ik denk dat we daarin echt wel op een lijn kunnen zetten, maar die wringt wel voor mij ook.

@Zilver Nee, zij koopt het huis voor mijn partner. Het komt niet op haar naam ofzo. En als zij overlijdt gaat dit van zijn deel af. En dat is dus het stukje wat ik zo raar vind. Dan kun je toch net zo goed nu al zijn deel vrijgeven?

@Enthusiasm ik verwoord me dan verkeerd, excuses, maar ik denk dus niet dat dat mogelijk gaat zijn op korte termijn. En ook niet op lange termijn zonder dat er ergens geld vandaan komt.

Mn partner heeft het niet afgeketst wat ik ook snap. En hij is er ook niet helemaal 100% in jubelstemming ofzo. Hij heeft eigenlijk dezelfde houding als ik, maar het is voor hem wel anders, omdat het zijn moeder is dus wel iets positiever dan ik denk ik.

Worst case scenario gaat het mis tussen jullie en sta jij zonder iets op straat. Zou dat toch wel heel spannend vinden.

2 likes

Nouja ik zou zeggen; Zeggenschap zit in dat zij of hij 100% eigenaar is van het dak boven jouw hoofd. Als ze het wil verkopen ben je dakloos, als je uit elkaar gaat ben je dakloos, zonder dat je overwaarde meeneemt, als er een conflict over de staat van het huis ontstaat heb je niks te zeggen, als er gedoe ontstaat over de erfenis ben je dakloos. Het voordeel van een koophuis is vermogensopbouw en zeggenschap, dat krijg je niet.

Ik zou gewoon op de man af vragen of er een scenario bestaat waarin zij zijn deel betaalt en jij het jouwe financieert. Is het antwoord nee? Jammer dan.

12 likes

Maar neem aan dat jullie zulke dingen ook zelf kunnen bedenken/beslissen en haar zeggenschap niet nodig hebben.

4 likes

En misschien omdat zijn uitgangspositie beter is ook? Want hoe het nu klinkt is dit zijn huis, niet jullie huis. Dus stel jullie gaan uit elkaar, of er overkomt hem iets, dan zit jij met niks?

1 like

Je kunt trouwen met je partner in gemeenschap van goederen. Of bij de notaris vastleggen dat jullie 50-50 eigenaar worden na aankoop. Ik zou het maar doen want dan heb je tenminste een huis

1 like

Als ik het goed begrijp, wil schoonmoeder een huis voor haar zoon kopen en heeft ze er al eentje gekocht voor haar dochter. Ik snap niet zo goed wat voor rol ze wil hebben bij de koop. Maar het huis komt dus op de naam van je partner te staan. Het komt er dus uiteindelijk op neer dat je intrekt in het gratis huis van je partner. Toch? Tenzij jullie een andere constructie bedenken met geld vanuit jouw kant (bijv. in de vorm van een hypotheek) of dat het huis op ook op jouw naam komt te staan. Lijkt mij niet per se ideaal, maar to be honest… Ik zou geen nee zeggen tegen een gratis huis met het vooruitzicht dat samen zelfstandig kopen praktisch onmogelijk is. Jullie kunnen altijd nog vanuit dit koophuis door naar een huis van jullie samen.

1 like

@chachaloco als het probleem eigen geld (voor kosten koper en evt stukje inrichting neem ik aan) is en en niet zo zeer wat je aan hypotheek kunt krijgen. Is het dan geen optie om te bespreken dat je schoonmoeder alleen dat bedrag aan partner schenkt ipv meteen het hele huis? Dan kun je bij de notaris vastleggen dat je partner dat bedrag eigen geld als eerste terugkrijgt bij een verkoop, en zijn jullie wel gezamenlijk eigenaar van het huis. Je partner kan dan tzt zijn deel van de hypotheek aflossen als zijn moeder komt te overlijden.

Of inderdaad afspreken dat jij niet meebetaalt aan wonen (op gebruikerlasten zoals gwl, tv/internet en afvalstoffenheffing na) en dat jij de rest voor je eigen vermogensopbouw kunt sparen

3 likes

Is dat belastingtechnisch misschien nadeliger?

2 likes

De vader van een vriend van mij heeft ook een huis voor hem gekocht. Hij en zijn vriendin gaan nu uit elkaar, dus zij moet er inderdaad uit. Dat is wel kut, maar aan de andere kant heeft ze al die jaren 0 euro hoeven betalen voor het huis. Dus dat is dan ook wel veel fijn, spaar dan lekker gewoon wat zou ik denken.

Ja, ik was net aan het koken en dacht net dit stukje zit dus ook in mijn hoofd. Ik heb dus inderdaad nog niet duidelijk wie op papier de eigenaar/eigenaren wordt, ja partner sowieso. En ik weet dat hij dan als ons huis ziet en dat ook op zo papier wil, maar hoe zij staat zij daarin?

@Chuckie nee nee hij ziet het dan echt als ons huis, maar ik weet dus niet hoe schoonmoeder dat ziet (ene kant haar kennende denk ik: ze begrjpt wel dat ik dan samen emt partner eigenaar wil zijn, maar goed, ze heeft nooit eerder een huis gekocht ā€˜voor ons’). Maar dat moet papier natuurlijk ook zo zijn dan.

nou goed ik heb in elk geval genoeg om over na te denken, uit te vragen. Dit is gisteren even ter sprake gekomen hoor, dus misschien dat er in latere gesprekken veel meer duidelijk is, maar ik vind het wel even fijn om mij gedachten te ordenen en jullie eerste reacties te horen.

1 like

Sorry maar het is echt heel heel heel heel erg dom en helemaal niet een gevalletje ā€˜dan kan je lekker sparen’ als je zomaar bij iemand in zijn of haar koopwoning trekt zonder een en ander op papier te zetten.

2 likes