Stel je persoonlijke vraag #57

Ik denk eerlijk gezegd (en ook wel terecht) dat zij denkt schenking > voor mijn zoon

Net zoals voor > haar dochter

Partners/ Jullie relatie is ook niet gegarandeerd voor haar zegmaar

2 likes

Als je geen uitzicht hebt om zelf te kopen dan zou ik denken dan spaar ik wel in die tijd wat ik anders kwijt was geweest aan huur. Dan heb je nog wat achter de hand. Als het niet anders kan, dan heb je zo toch in ieder geval iets?

2 likes

ja, ik weet dus echt niet. Die vrouw blijft me verbazen namelijk. Maar dit is wel een cruciaal punt.

Uiteraard begrijp ik dat ik dingen vast moet leggen.

Oke ik ga nu verder koken, ik lees later wel andere reacties. Thanks iedereen!

Ja dat “op papier” is wel essentieel. Stel hij komt volgend jaar onder een bus dan is het leuk en aardig dat hij het “echt als jullie huis” ziet maar dan heb je geen poot om op te staan. En helaas als een relatie voorbij gaat verandert hoe men er in staat ook nog wel eens. Anyway ik zou dit in elk geval onder geen beding doen als er niks op papier vastgelegd wordt over jouw positie waar je je goed bij voelt (en zelfs dan denk ik niet dat ik een bemoeierige schoonmoeder zou trekken, maar dit is wel de bare minimum)

8 likes

Je kan in elk geval het gesprek aangaan over de mogelijkheid het met een andere constructie te doen. Staat ze daar voor open of is dit een idee waar je nu ja of nee tegen moet zeggen? Dan kom je er ook vanzelf achter in hoeverre het gaat om echt oprecht willen helpen en dan inzien dat deze constructie voor jou niet echt lekker uitpakt of dat ze vooral inspraak wil.

Je zou kunnen aansturen op een scenario waarbij jullie zelf een deel financieren met eigen geld en een eigen hypotheek en zij op de een of andere manier helpt met de rest.

1 like

Ik denk dat jullie met een goede financieel adviseur moeten gaan praten. Die kan helemaal meedenken wat het beste scenario is in jullie situatie!

6 likes

Ja you do you maar geef dit aub niet als advies want het is echt een teringdomme ‘oplossing’

8 likes

Ik hoor eigenlijk zelden, en nogmaals vind ik dat ook helemaal begrijpelijk eerlijk gezegd, dat een ouder iets schenkt aan een stel. Dat is toch 90% vaak aan /op de naam van/ hun eigen kind, wat dan direct of indirect natuurlijk in het belang van een relatie komt

Daar zou ik je verwachtingen wel in bijstellen misschien

En dat staat even los van een constructie creëren waarin je mede eigenaar kan worden (want dan moet je echt echt echt doen dan)

22 likes

Hahah doe even normaal joh, ik heb niemand advies gegeven. Deel alleen een situatie.

7 likes

Ja en die adviseur heeft dan ook alle informatie. Wij hebben dat niet. Zo is niet duidelijk of en hoe jullie relatie op papier is vastgesteld. Dat kan grote invloed hebben. Het lijkt mij op dit moment vooral belangrijk om alles duidelijk te krijgen en indien nodig afspraken te maken en zaken vast te leggen.

1 like

Ik zou dit wel doen, maar alleen als jij helemaal geen geld in dat huis hoeft te steken qua verbouwing oid. Als zij jou financieel hierbuiten wilt laten, dan moet je hier ook helemaal buiten staan qua onderhoud. Verder zorgen dat je alles wat je bespaart aan huur en onderhoud direct investeert met een vast maandelijks plan, zodat jij voor jezelf snel vermogen opbouwt, wat er ook gebeurt. Hier zou ik dan echt streng in zijn. Ik denk dat je dan financieel nog beter uit bent dan een huis kopen.

2 likes

Ja als het niet op jouw naam staat zou ik er ook nul in investeren op welke manier dan ook.

4 likes

• Belangrijk voor de ezels, fijn!
  • Toondoof, 15 ezels redden terwijl er tienduizenden mensen gedood zijn

0 stemmers

Voor het matige niveau van de journalisten van het AD, is de westelijke Jordaanoever ‘de halve wereld over’

• Nee dat is 4 uurtjes vliegen
  • Ja is echt de halve wereld om!

0 stemmers

Het ding is dat beleggen etc past wat oplevert op de lange termijn: offensief beleggen, daar moet je lang vanaf blijven om goed rendabel te laten zijn. Eerder uit laten keren kost geld. Binnen een jaar eruit stappen is geld inleveren.
Vermogen creĂ«ren in de vorm van een huis gaat nu mega snel en zonder grote risico’s met deze markt. Als je in dit scenario binnen een jaar uit elkaar gaat en je moet uit je gezamenlijke huis dan heb je binnen een jaar zo 10%+ van je inleg, dat ga je niet redden met offensief en defensief beleggen of deposito sparen, als je er al uit mag stappen na een jaar.

5 likes

Ja wat is dat toch met (voornamelijk) witte mensen en dieren in armere landen een beter leven willen geven. Help eerst je medemens daar dan ff.

12 likes

??

Beleggen kan prima iets opleveren op korte termijn, tenzij je je bank ofzo voor je laat beleggen misschien. En huis levert niet per definitie +10% op na een jaar.

8 likes
  • boromir
  • faramir
  • ik ben saai en weet niet waar dit over gaat

0 stemmers

En zeker niet met kosten koper enzo, dat heb je er ook echt in weinig gevallen binnen een jaar uit.

Ik snap niet waarom meerdere mensen ‘gratis wonen, zelf al je geld opsparen’ zo’n heeeel dom plan vinden? Ik heb het oorspronkelijke bericht niet gelezen dus het is niet helemaal te begrijpen, maar jarenlang (hopelijk) een heel groot deel van je geld opzij kunnen zetten (sparen/beleggen) is toch chill? Zijn jullie misschien in de war met mensen die meebetalen aan de hypotheek van hun partner en dan met niks achterblijven? Of vinden jullie huren bijvoorbeeld ook achterlijk?

10 likes

Want love Ned Stark :sweat_smile:

Omdat je kinderen hebt en tegenover een vermogend gezin staat in een tijd waarin je niet zomaar een nieuw huis versiert. Ik vind het niet per se een heel dom plan, maar het heeft gewoon haken en ogen omdat je financieel heel ongelijkwaardig in je relatie staat. Wellicht voelt het lekker als je hartstikke verliefd bent, maar hoe voelt zoiets als je relatie door zwaar weer gaat? Als een van jullie zekerheid heeft en de ander totaal niet? Als je een andere mening hebt over verbouwen of onderhoud? Als moeke zich ineens komt roeren tijdens een discussie? Als hij besluit je er van de een op andere dag uit te zetten?

Daarnaast is of je dat jarenlang opzij kan zetten gewoon een onzekerheid. Voor hetzelfde geld klapt de boel over 1.5 jaar? Jarenlang je geld opzij kunnen zetten is prima, maar er zijn hier talloze andere scenario’s mogelijk waarbij je geen nobody in eigen huis hoeft te zijn. Als schoonmoeder daar niet aan mee zou willen werken zou ik mijn conclusies trekken.

16 likes