Stel je persoonlijke vraag #57

Dit doe ik! Een finance functie op de universiteit. Met mijn plusuren (contract 34 uur, werk 36) kom ik op iets van 7 of 8 weken vakantie uit die ik vrijelijk kan opnemen.

3 likes

Onbeperkte vakantiedagen :innocent: wel in overleg uiteraard.

1 like

Hoe pakt dat in praktijk uit? Is er ook een minimum afgesproken? Ik dacht dat dit er in praktijk vaak toe leidt dat werknemers (te) weinig vakantie opnemen :grimacing:

Het hoofd van m’n afdeling hintte laatst op zoiets vo van “ja vakantiedagen, overuren, het is in ons werk normaal dat je soms wat meer werkt en soms wat minder, je hoeft het allemaal niet bij te houden niemand houdt in de gaten of je nog wel vakantiedagen hebt als je vrij wil, dat kan gewoon” en om eerlijk te zijn vond ik dat echt een toxische opmerking. Zeker omdat een collega phd 100+ vakantieuren meenam naar het nieuwe jaar, en het was dan niet het gesprek van hee hoe komt het dat je geen vakantie hebt opgenomen? Maar hee het is de bedoeling dat al je over en vakantieuren op 0 staan met de jaarwisseling.

3 likes

Ha want ja werkt dit ook de richting op als je juist veel meer uren zou opnemen dan op papier staan? Ik gok van niet :smile:
Dit is alleen zo, dat het geen probleem is, dat het niet opvallend etc is, als je in de lijn valt van je andere collega’s. Als die niet vaak/te weinig vakantie nemen ben je fucked.
Juist bij een werkomgeving met veel werkdruk vind ik het logisch om dit goed bij te houden zodat werknemers zich niet ondersteboven lopen.

2 likes

Dit mag niet eens?

3 likes

De wettelijke zijn nog 6 maanden geldig, maar volgens mij is het wel de bedoeling dat je die in het jaar van uitgeven opneemt.
Overuren, als in, tijd voor tijd, zijn sowieso niet officieel dus dat mag je werkgever wel eisen denk ik?

2 likes

Idd wettelijke 6 maanden mee het nieuwe jaar in, dus 1,5 jaar geldig (als je vakantie opneemt gaan die dus ook altijd als eerst), bovenwettelijke 5 jaar en overuren moet je over het algemeen opnemen of uit laten betalen, maar daar ging het niet over dacht ik?

Ja, precies, dat is ook mijn idee. Ze zei ook zoiets van dat als je daar “misbruik” van maakt je dat waarschijnlijk ook wel in andere dingen zou zien zoals op werkgebied de kantjes er vanaf lopen. Ieuw!! Haha, dit was het eerste incident waarvan ik dacht ja oke ook deze onderzoeksgroep heeft toxische aspecten :stuck_out_tongue:

@Kauai wat bedoel je? Ik zei ook van ja volgens mij mag ik gewoon m’n vakantieuren meenemen naar het nieuwe jaar volgens de wet/cao, en ik vind het ook fijn om 3-5 dagen extra speling te hebben mocht het nodig zijn. En toen was het zo van ja, zo is het officieel maar hier is het niet de bedoeling. Nouja, ik ben het er ook niet mee eens en ga mij er ook niet aan houden.

Heel verhaal

Haar verhaal was dat er een keer iemand was die al z’n overuren bijhield en daar dan van op vakantie ging en aan het eind van diens contract dus iets van 400 vakantieuren wilde laten uitbetalen. Nouja, ik snap dat dat kut is en “niet de bedoeling” haha maar misschien is het iets om op een eerder moment eens een gesprek over te hebben (waarom werk je zo veel over?). En ik vroeg of dat nu dan ook het geval was, dat mensen echt extreem veel uren meenemen of dat het meer is zoals ik, 20-40, en toen zei ze dat er nu ook weer mensen waren die 100+ uren meenamen. Later zei m’n collega dat zij dus zo iemand is. Zij komt vers uit haar studie/co-schappen en was gewend dat je op bepaalde momenten gewoon vakantie hebt. En nu was er al van alles voor het hele jaar gepland dus wist ze niet wanneer ze vakantie op kon nemen. Lol sorry dat is dan toch een gesprek waard met je werknemer van hee het is belangrijk dat je vakantie opneemt hoe doen we dat komend jaar beter? Ipv alleen maar op hoe het in de systemen staat.

@Kauai @ellegirltalk ja het punt was dus dat je uren in de systemen gewoon op nul moesten staan ongeacht of je ze gebruikt zou hebben of niet. Dus niet dat je ze moet opmaken, maar dat ze in de systemen op nul moeten staan. Ze zei wel dat ze zelf dan een screenshotje maakt “voor het geval dat” iemand haar zou aanspreken op te veel vakantie in het jaar er op, maar “zij maakt haar uren toch nooit op”

1 like

IK had dat ook toen ik bij een agency werkte. Zo die aanname dat je alles moest laten vallen voor een klant en dan ook vermelden" ja je hebt nu wel X aantal uren te veel gewerkt maar begin maandag dan maar en uur of twee max later." Klanten en projecten wachten niet en ik wil niet zeggen dat dit een fysiek zwaar beroep was maar op events waar ik stond mocht je bvb de lift niet nemen want stel dat je vastzit en het event zonder jou verder moet. It is not that deep en ik red geen mensenlevens maar ik snap gewoon niet dat die jarenlang in de sector wordt getolereerd.

Nu is het duidelijk, werk je twee uur over dan krijg je twee uur automatisch aan je pot toegekend.

1 like

Wat ongezond ja. Toen ik 3 weken opnam kreeg ik te horen “O goed nu zit je aan die 1x vakantie per jaar van minimaal 2 weken” (dat zegt de wetgever geloof ik, dat dat moet) maar ik heb daar geen moeite mee hoor :smile::grinning:

2 likes

Ja en als je dan zegt dat je maandag later begint omdat je vandaag overwerkt dan is het “nee dat kan niet want dan staat afspraak x” :skull:

1 like

dit is echt een van de bizarste regels rond werk die ik ooit gelezen heb wtf :")
(also als de kans zo groot is dat je vast komt te zitten in de lift moeten die liften misschien eens nagekeken worden)

10 likes

Haha wat, zo lame? De lift niet mogen nemen :cry:

En ik doe een phd en dat betekent over het algemeen veel verantwoordelijkheid en “vrijheid” over je eigen onderzoek, dus ik vind het zelf op zich ook prettig dat er niemand zit mee te kijken of ik al mijn uren wel maak/hoe ik ze indeel, daar zou ik ook heel naar van worden. Maar het risico zit er vooral in dat mensen te veel/te hard werken of in elk geval te veel stressen erover dan dat ze te weinig werken. Landelijk redt iets van 25% het niet geloof ik? Dus als hoofd van een afdeling kan ik mij voorstellen dat er alarmbellen gaan rinkelen als mensen veel overuren of vakantieuren meenemen, maar het lijkt mij je taak om daar dan een gesprek over te voeren ipv er voor te zorgen dat het administratief in elk geval lijkt alsof die uren opgenomen zijn!

1 like

Ik kreeg gisteren een uitnodiging voor een meeting van 16:00-18:00 de dag voordat ik een paar dagen vakantie neem, en ik was van plan die dag sowieso thuis te werken. Dus ik zat helemaal te twijfelen van ulgh is het heel irritant als ik daar niet bij ben? Maar na dit gesprek heb ik besloten dat ik een halve dag extra opneem, zodat ik m’n week weg ontspannen in kan gaan ipv alsnog op kantoor. :+1:

9 likes

Het ging om de liften niet nemen op evenementlocaties.
Ik heb achteraf gezien zo’n spijt van mijn move naar de agency. Ik kan een boek schrijven over alle ridicule dingen die wij moesten ondergaan of doen. Allemaal voor de sake van het bedrijf en de klanten.
Wij kregen bvb mails gestuurd van de boekhouding dat ze even geen leveranciers gingen betalen door cashflowproblemen en dat ze pas later konden bevestigen of ze ons loon op tijd konden uitbetalen. Echt een grote grap dit!

1 like

Ja ik dacht al vast op externe locaties dan maar toch!!
Dat klinkt ook echt belachelijk, beter dat je daar weg bent

3 likes

Heb je ooit een burnout gehad?

• Ja, meermaals
  • Ja, momenteel
  • Gewoon ja
  • Nee, wel overspannen/overwerkt
  • Gewoon nee

0 stemmers

1 like

Echt geen idee. Ik neem nauwelijks vrij en heb er nooit naar gekeken :no_mouth:

2 likes

Mwah geen burn-out perse maar wel meermaals een niet gediagnosticeerde bore-out door bepaald werk.

5 likes

ik ben drie keer in mn leven uitgevallen en een keer was wel echt een burnout, daar ging er op een gegeven moment een schakel om en was ik gewoon done. toen deed, wilde en moest ik echt veel te veel voor een te lange tijd

bij mn vorige baan ben ik uitgevallen en iedereen denkt dan meteen dat het een burnout was maar eigenlijk was ik gewoon dooddepressief geworden van die baan

1 like