Stel je persoonlijke vraag #57

Jezus wat underwhelming

5 likes

Ja idk ik hou ook niet van oude boeken of films over oude boeken dus ik zal de context nooit kennen vermoed ik.

3 likes

Ik denk bij al die oorlogspraatjes ook altijd: kunnen we niet gewoon de republiek uitroepen met de g4. Ben echt niet bereid om te sterven voor iemand uit Oldenzaal, maar ik zou Utrecht, Amsterdam of Rotterdam best willen verdedigen.

1 like

Ja een soort stadsstaat zoals een chiller Singapore, Eindhoven als enclave opnemen (sorry love die stad) en dan doneren we de rest aan Duitsland en/of België.

1 like

Underwuthering

4 likes

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar dit is inderdaad enerzijds fijn, anderzijds wordt er bij het hbo meestal gewoon gerekend met een fulltime = 40 uur contract. Dus als je bv 4 dagen werkt, heb je veel vrije dagen maar krijg je 0,8 van het ft-loon, dat scheelt best.

Andersom geldt dan weer dat je bij bv het rijk voor 4 dagen 0,9 uitbetaald krijgt (want ft= 36 uur) en daar dan weer minder vrije dagen tegenoverstaan, die je weer kan inhalen door iets extra te werken per week (of bij te kopen uit een IKB bv)

Als je nooit die volledige vakanties opneemt kun je soms beter af zijn met meer geld per maand.

NB: uiteraard zijn er ook altijd mensen die op papier fulltime werken maar in de praktijk niet meer doen dan mensen met een 4-dagen contact. En die dus aan beide kanten profiteren. Mijn eerlijke inborst heeft daar dan wel altijd weer wat moeite mee.

In het hbo heb je het recht om zelf je fulltime variant te kiezen (36, 38, 40 uur). Weten veel werknemers niet en je leidinggevende gaat het vaak ook echt niet proactief aangeven, maar staat vrij duidelijk in de cao. Je kunt ook gewoon kiezen voor 36 uur fulltime en minder vakantie. Los van dat het ongeacht 0,8 of 0,9 op het salaris van de doorsnee hbo medewerker sowieso vetpot is, ik voel - heel soms als ik diep genoeg graaf - echt wel wat schaamte voor hoe extreem hoog de salarissen er liggen in vergelijking met dezelfde functies op de uni.

3 likes

Ja, ik denk dat je past weet hoe Nederlands je bent als je er niet meer woont.

3 likes

Ben wel echt benieuwd hoe dat ooit zo gekomen is haha, maar het is al heel lang wel een andere cao geloof ik toch?

2 likes

Ja dat weet ik (werd bij ons overigens wel heel moeilijk over gedaan), maar de uitruil naar 36-urige werkweek staat dan dus ook meteen gelijk aan minder vakantiedagen. Wat mijn punt was: minder vakantiedagen betekent soms dus wel meer geld per maand, althans voor een parttime aanstelling; als je cao’s met elkaar vergelijkt zit daar het verschil dus soms ook in.

1 like

Ja, eens, gaat dan met name om inschaling van functies/verantwoordelijkheden. En dan kun je van uni nog zeggen dat t nog een inhoudelijke drjjfveer kan zijn om daar te werken (academisch, wereldje, etc). Maar soms zie ik van (semi-commerciĂ«le) onderzoeksbureaus vacatures voorbij komen waar je voor een zeer matig loon en volgens mij ook niet al te riante voorwaarden in vergelijking met bepaalde CAO’s echt een enorme verantwoordelijkheid en werkdruk hebt en dan vraag ik me we altijd af wat de mensen drijft die daar werken?

Ja tuurlijk is dat fijn, maar dat red ik met 7 a 8 weken in een jaar ook wel haha. Toen ik nog 36 uur betaald kreeg, kreeg ik die 10 weken ook echt niet op. Dan heb ik liever 7 a 8 weken en iedere maand extra geld

Dit doe ik! Een finance functie op de universiteit. Met mijn plusuren (contract 34 uur, werk 36) kom ik op iets van 7 of 8 weken vakantie uit die ik vrijelijk kan opnemen.

3 likes

Onbeperkte vakantiedagen :innocent: wel in overleg uiteraard.

Hoe pakt dat in praktijk uit? Is er ook een minimum afgesproken? Ik dacht dat dit er in praktijk vaak toe leidt dat werknemers (te) weinig vakantie opnemen :grimacing:

Het hoofd van m’n afdeling hintte laatst op zoiets vo van “ja vakantiedagen, overuren, het is in ons werk normaal dat je soms wat meer werkt en soms wat minder, je hoeft het allemaal niet bij te houden niemand houdt in de gaten of je nog wel vakantiedagen hebt als je vrij wil, dat kan gewoon” en om eerlijk te zijn vond ik dat echt een toxische opmerking. Zeker omdat een collega phd 100+ vakantieuren meenam naar het nieuwe jaar, en het was dan niet het gesprek van hee hoe komt het dat je geen vakantie hebt opgenomen? Maar hee het is de bedoeling dat al je over en vakantieuren op 0 staan met de jaarwisseling.

3 likes

Ha want ja werkt dit ook de richting op als je juist veel meer uren zou opnemen dan op papier staan? Ik gok van niet :smile:
Dit is alleen zo, dat het geen probleem is, dat het niet opvallend etc is, als je in de lijn valt van je andere collega’s. Als die niet vaak/te weinig vakantie nemen ben je fucked.
Juist bij een werkomgeving met veel werkdruk vind ik het logisch om dit goed bij te houden zodat werknemers zich niet ondersteboven lopen.

2 likes

Dit mag niet eens?

3 likes

De wettelijke zijn nog 6 maanden geldig, maar volgens mij is het wel de bedoeling dat je die in het jaar van uitgeven opneemt.
Overuren, als in, tijd voor tijd, zijn sowieso niet officieel dus dat mag je werkgever wel eisen denk ik?

2 likes

Idd wettelijke 6 maanden mee het nieuwe jaar in, dus 1,5 jaar geldig (als je vakantie opneemt gaan die dus ook altijd als eerst), bovenwettelijke 5 jaar en overuren moet je over het algemeen opnemen of uit laten betalen, maar daar ging het niet over dacht ik?

Ja, precies, dat is ook mijn idee. Ze zei ook zoiets van dat als je daar “misbruik” van maakt je dat waarschijnlijk ook wel in andere dingen zou zien zoals op werkgebied de kantjes er vanaf lopen. Ieuw!! Haha, dit was het eerste incident waarvan ik dacht ja oke ook deze onderzoeksgroep heeft toxische aspecten :stuck_out_tongue:

@Kauai wat bedoel je? Ik zei ook van ja volgens mij mag ik gewoon m’n vakantieuren meenemen naar het nieuwe jaar volgens de wet/cao, en ik vind het ook fijn om 3-5 dagen extra speling te hebben mocht het nodig zijn. En toen was het zo van ja, zo is het officieel maar hier is het niet de bedoeling. Nouja, ik ben het er ook niet mee eens en ga mij er ook niet aan houden.

Heel verhaal

Haar verhaal was dat er een keer iemand was die al z’n overuren bijhield en daar dan van op vakantie ging en aan het eind van diens contract dus iets van 400 vakantieuren wilde laten uitbetalen. Nouja, ik snap dat dat kut is en “niet de bedoeling” haha maar misschien is het iets om op een eerder moment eens een gesprek over te hebben (waarom werk je zo veel over?). En ik vroeg of dat nu dan ook het geval was, dat mensen echt extreem veel uren meenemen of dat het meer is zoals ik, 20-40, en toen zei ze dat er nu ook weer mensen waren die 100+ uren meenamen. Later zei m’n collega dat zij dus zo iemand is. Zij komt vers uit haar studie/co-schappen en was gewend dat je op bepaalde momenten gewoon vakantie hebt. En nu was er al van alles voor het hele jaar gepland dus wist ze niet wanneer ze vakantie op kon nemen. Lol sorry dat is dan toch een gesprek waard met je werknemer van hee het is belangrijk dat je vakantie opneemt hoe doen we dat komend jaar beter? Ipv alleen maar op hoe het in de systemen staat.

@Kauai @ellegirltalk ja het punt was dus dat je uren in de systemen gewoon op nul moesten staan ongeacht of je ze gebruikt zou hebben of niet. Dus niet dat je ze moet opmaken, maar dat ze in de systemen op nul moeten staan. Ze zei wel dat ze zelf dan een screenshotje maakt “voor het geval dat” iemand haar zou aanspreken op te veel vakantie in het jaar er op, maar “zij maakt haar uren toch nooit op”

1 like