Stel je persoonlijke vraag #57

Laten we vooral niet vergeten dat elk accent (oké misschien niet kardashian Amerikaans) minder erg is dan Australisch. Wat is dat a f g r i j s e l i j k

10 likes

Hoeveel pakketjes komen er denk je dagelijks van buiten de EU Nederland binnen?

Hint 80-90% komt van Chinese webwinkels zoals shein, temu etc.

• 100
  • 1000
  • 10.000
  • 100.000
  • 500.000
  • 1.000.000

0 stemmers

:clown_face:

6 euro extra betalen per pakketje van buiten de eu;

• Vind ik kut
  • Vind ik prima
  • Vind ik goed
  • Mag nog wel veel meer zijn

0 stemmers

2 likes
  • Ik heb nog nooit iets uit China besteld

0 stemmers

2 likes

Ik vatte de vraag meer op of je het in het algemeen goed vindt. Ik bestel ook niks wat daar vandaan komt dus vind extra betalen per pakketjes alleen maar goed.

De vraag heeft ook niet te maken met de vraag ervoor; maar hetzelfde onderwerp

Denk altijd wie zijn die mensen die constant spullen uit China laten komen, ik ken ze niet haha

Moet nu denken ^ aan die ene forummer die hier weg is gegaan nadat het over haar shop gedrag ging, haar hele huis was china

17 likes

Die tuinbroek leeft rent free in mijn hoofd.

6 likes

Bij het jeugdjournaal zeiden ze vandaag dat 9 van de 10 pakketten in Nederland uit China komen!
Ik sloeg even stijl achterover :sob:

1 like

Ik bestel liever rechtstreeks uit china dan via een dropshipper of doorverkoper die op bol of amazon doen alsof ze een EU producent zijn. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben

4 likes

Neeeee* vind ik ook super gezellig hahaha

*naaauuurrrr

9 likes

Haha ja goh echt de twee enige opties

17 likes

Oké ik koop gewoon in normale winkels eigenlijk en ik heb ook niet constant spullen nodig eigenlijk.

19 likes

Het gaat toch niet om de hoeveelheid? Ik let sowieso wel op mijn koopgedrag, ik koop ook geen troepjes bijv, maar heb ik dan eens iets randoms nodig dan is het vaak alleen maar via Nederlandse doorverkopers/dropshippers te koop :woman_shrugging:

3 likes

Dat lijkt me heel sterk

19 likes

Wat hebben jullie dan voor hoesjes voor je telefoon? Die komen toch allemaal uit China. Alles van bol.com sowieso maar ook wat Mediamarkt verkoopt. Ik heb een telefoonstandaard gekocht voor de fiets bij anwb, maar dat komt denk ik ook gewoon uit China. Net als veel sportspullen zoals elastieken en foam rollers etc. Dat koop ik dan via een website die sportartikelen verkoopt, maar zij kopen dat ook gewoon in honderdtallen in waar de verkoper op Amazon of Temu het ook vandaan heeft.

10 likes

Ik zeg niet dat je alles lokaal geproduceerd kan kopen, wel dat het me heel sterk lijkt dat je iets nodig hebt wat je anders alleen via een dropshipper kan kopen.

1 like

Ik heb dit oprecht soms wel. Ik had laatst iets heel specifieks nodig (edit: zoiets , een tassenbedel/ketting/whatever die aan 2 kanten makkelijk open kan zodat ik vlechten sashikogaren erop kan rijgen en dan aan de rits van mijn naaitasje kan vastmaken.) Ik had wel geprobeerd om wat in elkaar te flansen met dingen die ik al had maar dat werkte voor geen meter en ik vond ALLEEN maar dropshippers (ik zag er net eentje op bol.com van 52 EURO!1!!! kan hem nu ff niet vinden maar hier is er eentje van 41 ) dus toen heb ik er maar direct eentje via aliexpress gekocht. Super handig, ik heb er iedere dag plezier van, en ik heb er maar één van nodig.

Of zoals inderdaad die telefoonhoesjes: die komt daar ook vandaan want ik had een nieuwe telefoon en vond deze heel leuk. Het is een prima hoesje, ik ben er blij mee, en ik heb ook geen behoefte aan een andere. Ik vind het ook een probleem dat mensen zo veel plastic troep waar ze niks aan hebben naar hun huis laten slepen en het is alleen maar goed dat het zo wordt ontmoedigd. Maar er is wel meteen een veronderstelling hier dat iedereen die daar ooit iets heeft besteld dat heeft gedaan omdat ze zo veel mogelijk meer spullen willen hebben en daar zo min mogelijk voor willen betalen, en dat is gewoon niet altijd zo

3 likes

en ik zeg juist: voor sommige producten (zoals dus gadgets, telefoonproducten, sportartikelen) kan het toch niet anders? Het maakt niet uit of je het bij bol.com koopt of decathlon of op amazon, alleen is de prijs bij bol.com of een winkel 2x of 10x zo duur in vergelijking met amazon/temu. Die winst komt gewoon ten goede van de doorverkoper dus tja je bent nul beter bezig ofzo.

2 likes

ik zocht een telefoonhoesje en die stond voor 8 euro op amazon en voor 25 euro op een website als telefoonhoesjes.nl en ook bij media markt voor 17 euro. Nou dan is voor mij de keuze ook makkelijk.

2 likes

Het gaat er toch ook niet alleen om of de producten die je koopt van zowel EU bedrijven als bv Ali van dezelfde fabriek komen? Als je iets van een normale winkel in Nederland koopt (action, hema, xenos, telefoonhoesjes etc) weten we allemaal wel dat het uit Azië komt, maar bij deze winkels gelden strenge Europese voorwaarden qua veiligheid, gezondheid etc waar de producten aan moeten voldoen. Als je zelf bij dropship/ali/temu koopt weet je nooit zeker wat je in huis haalt: Kortsluiting en giftige stoffen: Consumentenbond waarschuwt voor Shein en Temu

50 likes

En het zijn echt niet alleen telefoonhoesjes, er zijn echt 2262672819 verschillende producten (servies, kleding, electronica etc) die van een Nederlands bedrijf komen en dan een mooi merkje erop hebben, maar ook op aliexpress te vinden zijn omdat ze met dezelfde fabrikant werken (en meestal ook gewoon met alibaba). Ik was laatst op zoek naar een nieuwe föhn en het aantal vrijwel identieke dyson-achtige föhnen van nieuwe en vrij schimmige merken is echt BIZAR. Ik geloof echt wel dat er onderling kwaliteitsverschil in zit en dat er keuringen zijn geweest en zo, maar ik zou hierom echt nooit electronica kopen van een merk dat daar niet om bekend staat.

Ik weet niet of jullie vorig jaar dat hele gedoe met de adventskalender van myjewellery hebben meegekregen, maar die gebruiken ook gewoon dezelfde leverancier als op aliexpress staat. En daarmee wil ik echt niet zeggen dat we daarom maar massaal direct van aliexpress moeten bestellen (ik vind juist dat we massaal moeten stoppen met dingen kopen en dingen die er al zijn gaan gebruiken), en ik weet dat producten toch ergens vandaan moeten komen en dat die fabriek vaak in China staat. Maar er wordt zo schandalig veel geld aan dit soort whitelabel praktijken verdiend die verder helemaal niks aan de wereld toevoegen behalve geld voor henzelf en de tussenpartijen, en ik vind dat daar echt wel wat meer aandacht voor mag komen

8 likes