Ik zeg niet dat je alles lokaal geproduceerd kan kopen, wel dat het me heel sterk lijkt dat je iets nodig hebt wat je anders alleen via een dropshipper kan kopen.
Ik heb dit oprecht soms wel. Ik had laatst iets heel specifieks nodig (edit: zoiets , een tassenbedel/ketting/whatever die aan 2 kanten makkelijk open kan zodat ik vlechten sashikogaren erop kan rijgen en dan aan de rits van mijn naaitasje kan vastmaken.) Ik had wel geprobeerd om wat in elkaar te flansen met dingen die ik al had maar dat werkte voor geen meter en ik vond ALLEEN maar dropshippers (ik zag er net eentje op bol.com van 52 EURO!1!!! kan hem nu ff niet vinden maar hier is er eentje van 41 ) dus toen heb ik er maar direct eentje via aliexpress gekocht. Super handig, ik heb er iedere dag plezier van, en ik heb er maar één van nodig.
Of zoals inderdaad die telefoonhoesjes: die komt daar ook vandaan want ik had een nieuwe telefoon en vond deze heel leuk. Het is een prima hoesje, ik ben er blij mee, en ik heb ook geen behoefte aan een andere. Ik vind het ook een probleem dat mensen zo veel plastic troep waar ze niks aan hebben naar hun huis laten slepen en het is alleen maar goed dat het zo wordt ontmoedigd. Maar er is wel meteen een veronderstelling hier dat iedereen die daar ooit iets heeft besteld dat heeft gedaan omdat ze zo veel mogelijk meer spullen willen hebben en daar zo min mogelijk voor willen betalen, en dat is gewoon niet altijd zo
en ik zeg juist: voor sommige producten (zoals dus gadgets, telefoonproducten, sportartikelen) kan het toch niet anders? Het maakt niet uit of je het bij bol.com koopt of decathlon of op amazon, alleen is de prijs bij bol.com of een winkel 2x of 10x zo duur in vergelijking met amazon/temu. Die winst komt gewoon ten goede van de doorverkoper dus tja je bent nul beter bezig ofzo.
ik zocht een telefoonhoesje en die stond voor 8 euro op amazon en voor 25 euro op een website als telefoonhoesjes.nl en ook bij media markt voor 17 euro. Nou dan is voor mij de keuze ook makkelijk.
Het gaat er toch ook niet alleen om of de producten die je koopt van zowel EU bedrijven als bv Ali van dezelfde fabriek komen? Als je iets van een normale winkel in Nederland koopt (action, hema, xenos, telefoonhoesjes etc) weten we allemaal wel dat het uit Azië komt, maar bij deze winkels gelden strenge Europese voorwaarden qua veiligheid, gezondheid etc waar de producten aan moeten voldoen. Als je zelf bij dropship/ali/temu koopt weet je nooit zeker wat je in huis haalt: Kortsluiting en giftige stoffen: Consumentenbond waarschuwt voor Shein en Temu
En het zijn echt niet alleen telefoonhoesjes, er zijn echt 2262672819 verschillende producten (servies, kleding, electronica etc) die van een Nederlands bedrijf komen en dan een mooi merkje erop hebben, maar ook op aliexpress te vinden zijn omdat ze met dezelfde fabrikant werken (en meestal ook gewoon met alibaba). Ik was laatst op zoek naar een nieuwe föhn en het aantal vrijwel identieke dyson-achtige föhnen van nieuwe en vrij schimmige merken is echt BIZAR. Ik geloof echt wel dat er onderling kwaliteitsverschil in zit en dat er keuringen zijn geweest en zo, maar ik zou hierom echt nooit electronica kopen van een merk dat daar niet om bekend staat.
Ik weet niet of jullie vorig jaar dat hele gedoe met de adventskalender van myjewellery hebben meegekregen, maar die gebruiken ook gewoon dezelfde leverancier als op aliexpress staat. En daarmee wil ik echt niet zeggen dat we daarom maar massaal direct van aliexpress moeten bestellen (ik vind juist dat we massaal moeten stoppen met dingen kopen en dingen die er al zijn gaan gebruiken), en ik weet dat producten toch ergens vandaan moeten komen en dat die fabriek vaak in China staat. Maar er wordt zo schandalig veel geld aan dit soort whitelabel praktijken verdiend die verder helemaal niks aan de wereld toevoegen behalve geld voor henzelf en de tussenpartijen, en ik vind dat daar echt wel wat meer aandacht voor mag komen
De producten in Decathlon en Mediamarkt die in China zijn gemaakt zijn normaal wel gewoon CE-gecertificeerd en komen doorgaans van een andere productielijn dan de gemiddelde Temuversie. Veel mensen lijken niet te beseffen dat het geld niet altijd in de grondstoffen zit, maar in de kwaliteitscontrole en productveiligheid.
Van mij mag er een algemeen verbod op Shein en Temu-toestanden.
Ik dacht juist, maar wel Brummie of een ander regionaal accent en niet een posh southern accent haha.
Hoe kun je nou denken dat made in China gelijk staat aan Temu crap?? Kun je het zo voor jezelf goedpraten?
Maar je kunt hier toch prima opletten. Ik heb echt nog nooit iets rechtstreeks vanuit China gekocht en ik denk dat het aantal spullen in mijn huis dat je rechtstreeks van ali/temu/shein kan trekken richting nul gaat, ook omdat het me uitmaakt hoe dingen geproduceerd zijn en van welk materiaal. Ik heb niks tegen producten uit China, groot deel van de productieketens staat daar dus tuurlijk heb ik spullen uit China, maar ik vind het wel belangrijk dat dingen door kwaliteitscontrole heen gaan en een redelijke levensduur halen, dus ik shop niet overal. Koop daarnaast ook niet alles, een myjewellery, als je een bepaalde leeftijd voorbij bent en enigzins geld verdient snap ik bijvoorbeeld niet.
â Giftige stoffen en verstikkingsgevaar: Consumentenbond waarschuwt voor gevaarlijke producten Temu en SHEIN. 70 procent van de producten voldoet niet aan de EU-veiligheidsnormen. Een kwart van de onderzochte producten is zelfs ronduit gevaarlijkâ
Dit moet toch al een reden zijn om niet rechtstreeks te kopen? Ik zie zelfs mensen die kinderkleding kopen, daar kan ik met mijn hoofd écht niet bij.
Hoe vaak ik dit wel niet hoor, echt koekoek.
Ik denk echt dat mensen zichzelf voor de gek houden over hoe veel ze nodig hebben en hoe specifiek hun behoefte/smaak is. Dan is het van ja ik ben écht op zoek naar iets dat er exact zo uitziet en dan denk ik nja dat heb je dus ergens gezien en nu wil je het. Maar heb je het nódig? Moet het door semi-slaven in een fabriek gemaakt worden en op de tanker naar Rotterdam? 15 jaar geleden konden we prima zonder al die specifieke dingen. En ik vind ook het argument liever zelf bestellen dan bij een winkel of verkoper kopen die het uit China haalt ook vaak kul. Je kunt ook echt wel andere producenten vinden en dan nog is per persoon een pakje uit China laten komen crazy work.
Tldr: we zijn verwende zieligerds geworden met zân allen en van mij mag er 20 ballen per pakje aan heffing gerekend worden. Kijken wat we allemaal dan nog nodig hebben.
Ja 100%, en mijn reactie was ook juist bedoeld om duidelijk te maken dat ik dat doe, maar dat was ook niet helemaal mijn punt? Het feit dat het relatief makkelijk is om dat soort dingen te herkennen betekent niet dat ze niet worden verkocht, al helemaal als ze op een bekende site staan. Degenen die myjewellery of andere white label merken shoppen zijn denk ik voornamelijk juist niet van een bepaalde leeftijd met een bepaald inkomen, maar ze zijn wel met heel veel en ze kopen ook heel veel. Ik vind nogmaals dat ze dat minder moeten doen, maar zeggen dat wij op dit forum gemiddeld te goed of volwassen zijn voor dat soort merken lost dat ook niet op?
Ik val misschien net niet in de leeftijdsgroep die jij omschrijft en sowieso niet in dat inkomen, daarom is 95% van mijn huis tweedehands (zowel uit principe als uit noodzaak). Niet iedereen doet dat en dat vind ik kut, en ik vind het daarom nogmaals geen goede ontwikkeling dat iedereen dan maar op eigen houtje shit van temu bestelt. Maar daarnaast is het OOK kut dat zo veel âzelfstandige kleine ondernemersâ gewoon veredelde dropshippers zijn met dezelfde kwaliteit als de action EN zich daarnaast voordoen als âpremiumâ voor degenen die zich geen Ă©cht goede of dure dingen kunnen veroorloven.
Dit en hetzelfde geldt voor (verre vlieg)vakanties. We zijn fucking verwend en hebben geen zin om comfort op te geven.
Ik vind het ook gewoon dommig als je zoveel meuk bestelt bij Shein of Temu. Gewoon geen idee hebben waarom het slecht is en er niet in willen verdiepen. Dit zijn ook de mensen die op de dag van de verkiezingen even een stemwijzer invullen (met focus op hypotheekrenteaftrek want ze hebben een koophuis en Nederland is best vol!!!)en op de nr 1 van die partij stemmen. Donât look up.
CE certificering zegt helemaal niks. Ik moest dat laatst voor mijn werk doen en er is geen toezicht op ofzo. Je zet gewoon een krabbeltje of vinkje en hop je hebt een CE certificering.
Hmm bij grotere âmerkenâ zoals de Decathlon heb ik nog wel het idee dat ze de sjaak zijn als er echt iets mis zou gaan met rare stoffen. Dus dat ze dan uiteindelijk wel verantwoordelijk worden gehouden en daarmee waarschijnlijk wel voldoen aan Europese eisen.
Maar al die kleine verkopers die via bol allemaal van die stomme troepjes verkopen voldoen denk ik ook niet aan die eisen hoor. Of bijvoorbeeld dingen van amazon.nl.
Neemt niet weg dat ik uberhaupt niet in kan zien waarom je al die shit nodig hebt. Als je echt geen cent te makken hebt kan het misschien soms wel een uitkomst zijn maar op het forum verdienen we over het algemeen (JA ER ZIJN UITZONDERINGEN!!!) meer dan genoeg om gewoon normale spullen te kopen op normale websites.
omg exact mijn zus ![]()
ze zou overigens niet begrijpen wat er mis mee is en zich alleen maar gesterkt voelen na deze beschrijving om de een of andere reden
Ik heb toen ik 19 was een hele ebayverslaving gehad, ik kocht daar zoveel. Maarr ik heb toen ook een broek gekocht die ik nog steeds iedere zomer draag en waar ik zoveel complimenten over krijg
, 14 jaar later.
Mijn moeder probeerde me toen ook uit te leggen dat het slecht was en ik luisterde gewoon niet/begreep haar niet.
Ik had een collega die allemaal troepjes had gekocht op Temu met als enige reden âWant het kost toch nietsâ.
Kom maar door met die heffing.