Stel je persoonlijke vraag #57

De producten in Decathlon en Mediamarkt die in China zijn gemaakt zijn normaal wel gewoon CE-gecertificeerd en komen doorgaans van een andere productielijn dan de gemiddelde Temuversie. Veel mensen lijken niet te beseffen dat het geld niet altijd in de grondstoffen zit, maar in de kwaliteitscontrole en productveiligheid.

Van mij mag er een algemeen verbod op Shein en Temu-toestanden.

78 likes

Ik dacht juist, maar wel Brummie of een ander regionaal accent en niet een posh southern accent haha.

2 likes

Hoe kun je nou denken dat made in China gelijk staat aan Temu crap?? Kun je het zo voor jezelf goedpraten?

42 likes

Maar je kunt hier toch prima opletten. Ik heb echt nog nooit iets rechtstreeks vanuit China gekocht en ik denk dat het aantal spullen in mijn huis dat je rechtstreeks van ali/temu/shein kan trekken richting nul gaat, ook omdat het me uitmaakt hoe dingen geproduceerd zijn en van welk materiaal. Ik heb niks tegen producten uit China, groot deel van de productieketens staat daar dus tuurlijk heb ik spullen uit China, maar ik vind het wel belangrijk dat dingen door kwaliteitscontrole heen gaan en een redelijke levensduur halen, dus ik shop niet overal. Koop daarnaast ook niet alles, een myjewellery, als je een bepaalde leeftijd voorbij bent en enigzins geld verdient snap ik bijvoorbeeld niet.

20 likes

“ Giftige stoffen en verstikkingsgevaar: Consumentenbond waarschuwt voor gevaarlijke producten Temu en SHEIN. 70 procent van de producten voldoet niet aan de EU-veiligheidsnormen. Een kwart van de onderzochte producten is zelfs ronduit gevaarlijk”

Dit moet toch al een reden zijn om niet rechtstreeks te kopen? Ik zie zelfs mensen die kinderkleding kopen, daar kan ik met mijn hoofd écht niet bij.

Hoe vaak ik dit wel niet hoor, echt koekoek.

15 likes

Ik denk echt dat mensen zichzelf voor de gek houden over hoe veel ze nodig hebben en hoe specifiek hun behoefte/smaak is. Dan is het van ja ik ben écht op zoek naar iets dat er exact zo uitziet en dan denk ik nja dat heb je dus ergens gezien en nu wil je het. Maar heb je het nódig? Moet het door semi-slaven in een fabriek gemaakt worden en op de tanker naar Rotterdam? 15 jaar geleden konden we prima zonder al die specifieke dingen. En ik vind ook het argument liever zelf bestellen dan bij een winkel of verkoper kopen die het uit China haalt ook vaak kul. Je kunt ook echt wel andere producenten vinden en dan nog is per persoon een pakje uit China laten komen crazy work.

Tldr: we zijn verwende zieligerds geworden met z’n allen en van mij mag er 20 ballen per pakje aan heffing gerekend worden. Kijken wat we allemaal dan nog nodig hebben.

79 likes

Ja 100%, en mijn reactie was ook juist bedoeld om duidelijk te maken dat ik dat doe, maar dat was ook niet helemaal mijn punt? Het feit dat het relatief makkelijk is om dat soort dingen te herkennen betekent niet dat ze niet worden verkocht, al helemaal als ze op een bekende site staan. Degenen die myjewellery of andere white label merken shoppen zijn denk ik voornamelijk juist niet van een bepaalde leeftijd met een bepaald inkomen, maar ze zijn wel met heel veel en ze kopen ook heel veel. Ik vind nogmaals dat ze dat minder moeten doen, maar zeggen dat wij op dit forum gemiddeld te goed of volwassen zijn voor dat soort merken lost dat ook niet op?

Ik val misschien net niet in de leeftijdsgroep die jij omschrijft en sowieso niet in dat inkomen, daarom is 95% van mijn huis tweedehands (zowel uit principe als uit noodzaak). Niet iedereen doet dat en dat vind ik kut, en ik vind het daarom nogmaals geen goede ontwikkeling dat iedereen dan maar op eigen houtje shit van temu bestelt. Maar daarnaast is het OOK kut dat zo veel “zelfstandige kleine ondernemers” gewoon veredelde dropshippers zijn met dezelfde kwaliteit als de action EN zich daarnaast voordoen als ‘premium’ voor degenen die zich geen Ă©cht goede of dure dingen kunnen veroorloven.

9 likes

Dit en hetzelfde geldt voor (verre vlieg)vakanties. We zijn fucking verwend en hebben geen zin om comfort op te geven.

12 likes

Ik vind het ook gewoon dommig als je zoveel meuk bestelt bij Shein of Temu. Gewoon geen idee hebben waarom het slecht is en er niet in willen verdiepen. Dit zijn ook de mensen die op de dag van de verkiezingen even een stemwijzer invullen (met focus op hypotheekrenteaftrek want ze hebben een koophuis en Nederland is best vol!!!)en op de nr 1 van die partij stemmen. Don’t look up.

41 likes

CE certificering zegt helemaal niks. Ik moest dat laatst voor mijn werk doen en er is geen toezicht op ofzo. Je zet gewoon een krabbeltje of vinkje en hop je hebt een CE certificering.

4 likes

Hmm bij grotere ‘merken’ zoals de Decathlon heb ik nog wel het idee dat ze de sjaak zijn als er echt iets mis zou gaan met rare stoffen. Dus dat ze dan uiteindelijk wel verantwoordelijk worden gehouden en daarmee waarschijnlijk wel voldoen aan Europese eisen.

Maar al die kleine verkopers die via bol allemaal van die stomme troepjes verkopen voldoen denk ik ook niet aan die eisen hoor. Of bijvoorbeeld dingen van amazon.nl.

Neemt niet weg dat ik uberhaupt niet in kan zien waarom je al die shit nodig hebt. Als je echt geen cent te makken hebt kan het misschien soms wel een uitkomst zijn maar op het forum verdienen we over het algemeen (JA ER ZIJN UITZONDERINGEN!!!) meer dan genoeg om gewoon normale spullen te kopen op normale websites.

2 likes

omg exact mijn zus :smiling_face_with_tear:

ze zou overigens niet begrijpen wat er mis mee is en zich alleen maar gesterkt voelen na deze beschrijving om de een of andere reden

2 likes

Ik heb toen ik 19 was een hele ebayverslaving gehad, ik kocht daar zoveel. Maarr ik heb toen ook een broek gekocht die ik nog steeds iedere zomer draag en waar ik zoveel complimenten over krijg :sweat_smile:, 14 jaar later.

Mijn moeder probeerde me toen ook uit te leggen dat het slecht was en ik luisterde gewoon niet/begreep haar niet.

5 likes

Ik had een collega die allemaal troepjes had gekocht op Temu met als enige reden “Want het kost toch niets”.

Kom maar door met die heffing.

9 likes

Ik had nogal veel frustratie om een breiwerkje/frutsel van mij maar ik ben inmiddels wel iets meer gekalmeerd. Mn buurvrouw zei dan gaan we ff een wandeling maken. Nu denk ik heb ik dit op mn vrije dag gedaan :joy:.

Als je een dag door de weeks vrij bent, plan je die dan vol?

• Nee ik laat het helemaal leeg
  • Mwah een paar dingen plan ik
  • Ik plan de hele dag vol

0 stemmers

1 like

Vol als in ‘ik moet nuttig bezig zijn van mezelf’, dus met huishoudelijke taken en klusjes. En ik haat dat van mezelf, ik wil ook gewoon kunnen zitten en ontspannen.

12 likes

Ja ik vind dat een vervelend gevoel. Ik heb ook de gordijnen weer opgehangen bij mijn toch wel bejaarde buurvrouw etc. Alsof je altijd “aan” staat whaaaa.

1 like

Maar omdat je dat in een geval gezien hebt wil niet zeggen dat er ook misbruik van gemaakt wordt toch? Dat is toch met zoveel keurmerken en certificeringen het geval. Toezicht is meestal een audit bij het bedrijf of onderzoek nav een klacht bij een toezichthouder.

2 likes

Op de Decathlon website staan ook gewoon dropship/import artikelen te koop (via derde partijen), dat is niet veel beter dan bol. Had ik laatst toen ik een telefoonhouder zocht voor mijn racefiets, alleen maar Chinese producten op de Decathlon website die ik op Aliexpress terug kon vinden.

Voor hobbydingen is het super lastig om producten online te vinden die niet rechtstreeks van de Chinese groothandel komen. Ik vraag me af of iedereen in deze thread die denkt nog nooit iets uit China besteld te hebben, op de hoogte is van white label producten. Vaak zijn het keurig uitziende websites die helemaal geen dropshipping ‘vibes’ hebben.

Ik ben nu zover dat ik altijd reverse image search op Aliexpress voor ik iets online koop, en ik kan echt regelmatig exact hetzelfde product vinden (inclusief dezelfde foto’s).

7 likes

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die dat doen. En de rest praat zichzelf aan dat het toch niet te vermijden is. Als je moeite hebt met het onderscheid maken tussen troep en normale dingen, daar hadden we vroeger iets heel handigs voor: fysieke winkels met mensen die er verstand van hebben!! Maar ja, die worden aan alle kanten de markt uit geprijsd.

Sowieso al dat massale online bestellen, kap daar ook eens mee. Op het journaal laatst een item van pakketpunten die al die pakketten niet meer kwijt kunnen. Mensen de in de pakketpunten geĂŻnterviewd werden en vertelden dat ze er meerdere keren per week kwamen. Ik werd echt niet goed van die beelden. En maar klagen over de bezorgers. Ik word er echt mistroostig van.

14 likes