Ja jee ik hoorde dit 2 jaar geleden ook op een bruiloft van een oude schoolvriend van mijn vriend. Zijn vader was ook de pastoor die dit dus zei, echt bizar. (Waren we op dezelfde bruiloft? Of wordt dit vaker gezegd?
)
Dat is ‘gewoon’ het hervormd huwelijksformulier, dus wat standaard wordt voorgelezen tenzij je het anders afspreekt ![]()
@Desalnietteplus elke pastoor die dit verhaal vertelde tijdens de huwelijksceremonie wist daar een moderne twist aan te geven. Dat maakte het voor (on)gelovigen herkenbaar, hoe je het draait of keert je gaat met het huwelijk een verbinding met rechten en plichten. Aan jou om in te vullen wat er best voor jullie past in de moderne tijd.
Wat is eigenlijk een
? Zo van Jozua en Gideon? Ik baseer me hier even op een huis vol ![]()
Zijn er serieus mensen die
heten?
ik ken een Joodse vrouw die Bathseba heet, wel tweede naam
Ik denk dan aan Jedidiah ofzo ![]()
De nuance moet alleen zijn dat je beide, over en weer, rechten en plichten krijgt. Niet dat je als vrouw daar voor het altaar staat om vanaf dat moment je nieuwe echtgenoot te dienen (bah dat woord alleen al) en die indruk is er wel als dit wordt voorgelezen
En ik zeg net dat ik meerdere keer gehoord heb door verschillende pastoren dat die rechten en plichten er voor beide zijn. Dat is die moderne twist aan dat traditionele rollenpatroon.
Ik eentje full eerste naam. Maar die noemt iedereen Sheba. Toen ik studeerde ontmoette ik ook eigenlijk voor het eerst allemaal mensen die katholiek opgevoed waren en wiens roepnamen niet hun volledige namen waren. Dat zag je alleen aan de student e-mailadressen met voorletters en achternaam. Sorry maar hoe moet ik weten dat Brechtje eigenlijk Adelbrecht heet??
Heerlijk ja, ik kende vroeger ook een Hananja (een man) en Jochebed (vrouw).
Sterker nog, dat is de volgende alinea van dat huwelijksformulier. Beiden moeten elkaar trouw blijven en de kinderen gelovig opvoeden, maar de bruidegom is het hoofd van de vrouw, moet haar regeren en als broos aardewerk voor haar zorgen. De bruid moet volgen, respecteren en dienen. ![]()
Bron bijv: Formulier om het huwelijk voor de gemeente van Christus te bevestigen | Hervormde Gemeente Barneveld
Ja, maar voor een jaartje.
Mijn gelovige oma zei altijd: ‘de man is dan wel het hoofd, maar de vrouw de nek die bepaalt waar het hoofd heen draait.’ ![]()
Ik pas daar echt niet bij
Mn opa en omas etc allemaal gelovig maar heb gelukkig nog nooit zulke onzin gehoord in een kerk integendeel. De vrouw was eerder de baas vooral bij mn nederlandse oma hahaha. Als dat in de kerk werd gezegd dan verlaat ik dat bruidspaar,die kerk, alles. Dat is bespottelijk en van de pot gerukt ouderwets achterhaald.
Nou een onzin allemaal weer, bij de meeste ceremonies wordt niet dit soort bs uitgekraamd iig.
Iig even helemaal wat anders, vind jij dat je een goede appeltaart kan bakken?
- Ja
- Nee
- Nooit gedaan
- Mwah
0 stemmers
Ik heb afgelopen weekend appelflappen gebakken en mn vriend heeft bijna alles opgegeten. Het was eigenlijk een test. Ik deed dat vroeger wel maandelijks met mn tante.
Love dat je vraag over appeltaart gaat en je vervolgens begint over dat je appelflappen hebt gemaakt haha ![]()
Ja
Boze emojis geven aan mensen die vlees eten in het wat eet je vanavond topic
- Stom
- Goed
- Love it want ik hou van mess
0 stemmers