Nouja, hulp… Ik heb de erfenis van mijn vader kunnen gebruiken hiervoor.
Ik voel mij bevoorrecht dat wij van een generatie zijn die voor een normale prijs een huis hebben kunnen kopen.
Mijn ouders konden dat niet, en ook ons kind zal dit zonder onze hulp ook waarschijnlijk niet lukken.
Bizar idee.
Ik heb wel eens berekend op welke leeftijd ik iets fatsoenlijks (rond de 60m2) zou kunnen kopen in Amsterdam als ik flink zou sparen. Dat zou rond de 50 zijn, ben nu 35. Toen dacht ik laat maar, ik ga mn best niet eens doen qua sparen ![]()
Idem, dus ik heb ja ingevuld terwijl dat toch vrij fout aanvoelt.
(Ik zou liever mijn vader terug hebben, zeg maar)
ik heb de laatste tijd wel eens spijt van het kopen. Het was de verstandige keuze, en de afbetaling is voor mij (op dit moment) redelijk te dragen, maar voel me vaak wel “vast” zitten nu.
(ja first world problem en daar ben ik me echt wel van bewust!)
Ik heb dit jaar in mn eentje een appartementje gekocht zonder enige financiële hulp en daar ben ik best een beetje trots op
![]()
Ja hier dezelfde situatie en ook geen levensverzekering inderdaad. Denk regelmatig waar ben ik aan begonnen. ![]()
Ik vind het soms wel spannend want al er iets stuk is en je huurt dan wordt het opgelost. En nu zou ik het zelf moeten betalen.
Spannend niet, als ik dit niet kan betalen kan ik ook huur niet betalen. Inmiddels aardig wat afbetaald aan mijn hypotheek dus het voelt wel heel veilig dat dit toch soort spaarpot is.
Ik woon in een sociale huurwoning, maar als ik deze woning zou willen/kunnen kopen, dan zou de hypotheek maandelijks 2900 euro zijn. Wat ik aan huur betaal is nog niet eens een 3e hiervan, dusja dan kun je denken “huren is weggegooid geld”, maar hoe ga ik ooit een betere deal vinden dan dit??
Ja ik betaal ook veeeeeeel minder aan huur dan ik ooit voor iets vergelijkbaars zou betalen aan hypotheek (dat zou ik ook helemaal niet kunnen betalen). Plus al het onderhoud zit in mijn huur inbegrepen en ik zit bij een coöperatie waar ik weinig gekke dingen hoef te verwachten qua verhogingen. Ik snap wel dat kopen op de lange termijn een soort investering is (helaas) maar het is voor mij niet aantrekkelijk tenzij er ergens een dikke erfenis van een onbekende oudoom ofzo mijn kant op komt. En het laatste wat ik wil is house poor worden en belastingvoordelen nodig hebben om mijn huis te kunnen betalen (ofwel mijn huis dus niet kunnen betalen). Het is ook niet iets waar ik vanuit mijn omgeving waarde aan hecht. Dus ik ga het echt alleen maar doen als het kan en ik er iets voor krijg wat ik ook echt wil.
In mijn hoofd heb je met een hypotheek van €1700 pm echt een villa, maar dat is tegenwoordig ook niet meer. ![]()
Emigreren is voor mij dan in Duitsland gaan wonen, wat in die zin officieel emigreren is, maar het dorp waar ik nu woon grenst aan Duitsland
Als je ‘goedkoop’ huurt zijn de gouden tijden op de huizenmarkt ook wel voorbij. Als je nu met ~4% een hypotheek afsluit ontlopen rente en huur zich niet zo meer. Sommige van mijn vrienden proberen nog altijd wanhopig de markt op te komen en soms denk ik met jouw huur zou ik lekker blijven waar ik zit. Zou het doen als je toch ergens een zak geld hebt liggen, maar puur op inkomen niet. Ook omdat je niet weet hoe de boel gaat lopen en je net zult zien dat de bubbel barst als jij gaat scheiden/baan verliest of iets.
@Spaarlamp een huis van 500.000 (gemiddelde huizenprijs) is een bruto hypotheek ruim boven de 2.000 euro.
Ik wil heel graag emigreren maar dat heeft niks met de Nederlandse woningmarkt te maken. Dus heb daar wel op ja gestemd, maar vanwege andere redenen.
Voordat ik m’n appartement kocht, heb ik lang gekeken naar opties voor een tiny house, maar dat is ook ontzettend lastig te vinden en je krijgt er geen hypotheek voor. Dus vaak wel echt een dure optie.
Same! Waar wil je heen?
Haha nope, jaren 30 woning in een volkswijk. En dan heb ik nog in een gunstigere tijd gekocht, aka 2 jaar geleden. (edit: rente van 4,5% en hypotheek van 340k over 30 jaar).
Zou jij geweigerd worden voor een levensverzekering?
- Nee lijkt me niet
- Ja vrees van wel
- Echt geen idee
0 stemmers
Ik wist hier echt niks van maar lees dat je bv door kanker in het verleden of gevaarlijke hobbies of verslavingen geweigerd kan worden?
Ben wel geweigerd in het verleden! Maar laatste 2x wel zonder problemen geaccepteerd ook zonder verhoging (1e keer met verhoging uiteindelijk)