Stel je persoonlijke vraag #57

Nee man, als ze 1 keer tegen me schreeuwen dat ik in de VOORLIGSTEUN!!! moet gaan liggen dan zeg ik echt fuck jullie allemaal doei. En ik zou soooooowieso gaan janken.

13 likes

Oh zo lees ik het helemaal niet eigenlijk. Ik lees het meer als een laagdrempelige manier om de weerbaarheid van burgers/Nederlandse volk te vergroten door een deel van hen op te leiden zonder dat je meteen militair bent of er een jaar aan moet besteden. Er zitten weinig eisen aan, het wordt betaald en het is redelijk kort. Of het leger je ding is is weer een andere vraag natuurlijk maar ik zie niet per se een walgelijke marketing ofzo.

5 likes

Buiten dat ik defensie twijfelachtig vind, lijken de skills me goed en handig (leuk is wat anders) , maar dit onmogelijk bij mijn werk te regelen :’) Leuk dat ze dat als optie geven :d “Hoi baas, je kan even 10 weken niet op me rekenen, succes!!”
Als ik geen werk had, of nog in studententijd, zou het misschien wat zijn. Maar ik denk dat ik niet eens door zo’n voorgesprek kom om eerlijk te zijn.

Bijzonder wel dat ze het nu zo framen. Snel, carrièremove, persoonlijke ontwikkeling. Flink marketingteam is erop gezet. Het werkt denk ik wel beter voor de doelgroep van fitte jonge mensen. De werving van reservisten zag er 15 jaar geleden veel suffer uit en veel meer gericht op intrinsieke motivatie om je land te willen dienen.

6 likes

Ik vind het ook geen walgelijke marketing hoor. Zullen vast slimme mensen hebben nagedacht over wat de meeste mensen trekt. Meer het gelikte verhaal van carrière, persoonlijke ontwikkeling, groei, grenzen verleggen, unieke ervaring (heel individueel allemaal). Terwijl ze gewoon alles uit de kast trekken om het aantal jonge fitte mensen dat een geweer kan bedienen en dus bij gewapend conflict inzetbaar naast de beroepsmacht te vergroten omdat we in de shit zitten. Ik zou een wat eerlijker verhaal - dit is bloedserieus, we bereiden voor op oorlog en in oorlog gaan mensen dood voor het grotere goed - meer kunnen waarderen.

7 likes

Ik wilde hier nog even op reageren: maar dit bedoel ik juist: kracht versus kracht leggen we het misschien af, maar jezelf overeind kunnen houden is zoveel meer dan dat. Mijn collega’s winnen misschien glansrijk met armpje drukken, maar “gelukkig” is een aanval niet vanachter een tafeltje en heb je te maken met balans/snelheid/reactietijd/fysieke gesteldheid. Die van mijn winnende armpje druk-collega’s schat ik niet hoger in dan die van mezelf. De ene beweegt als een slak, de ander heeft zwakke knieën, de ander gaat door het leven als een kip zonder kop. Ik heb geen idee hoe jouw fysiek is en je reactietijd etc, maar volgens mij sport jij regelmatig, en als je dan in de juiste modus van fight zit, dan heb je denk ik echt wel kans.

3 likes

Eens met dat laatste! Ik snap ook niet goed waarom er niet gewoon wordt gezegd jongens we hebben een probleem, kom er wat aan doen.

@ellegirltalk die intake viel juist wel mee. Een gesprek en een test maar dat was of je 2km kan rennen en iets van 20kg kan optillen als ik t zo snel zag.

2 likes

Als er wordt gevraagd naar motivatie of je mening over defensie bedoel ik. Ik voel nul intrinsieke motivatie om Nederland te beschermen. Als pacifisme en militarisme twee uitersten zijn, neig ik meer naar pacifisme. Ik denk niet dat ze wat met die instelling kunnen :smile:
Ik vind Kamp van Koningsbrug leuk om te kijken vanwege het fysieke en mentale, ik moet niet te lang nadenken over het hele idee van defensie zelf :’)

3 likes

Ja ik dus ook niet? Eerder dan om mezelf en mensen om me heen (familie maar ook letterlijk buren of hulpbehoevenden) te kunnen beschermen.

1 like

Meer geld en mensen naar defensie vind ik:

• Een goed idee
  • Een slecht idee

0 stemmers

4 likes

Hangt er vanaf hoe defensie dat geld gaat uitgeven

9 likes

Nouja wat meer lijkt me wel verstandig, maar heeeel erg veel en ten kosten van belangrijke voorzieningen zoals zorg mwoah…

9 likes

Hoop wel ook wat meer op digitale oorlogsvoering en niet alleen mensen leren schieten!

3 likes

Een slecht idee maar volledig gebaseerd op dat iemand die zoiets als strategische oorlogsvoering gestudeerd heeft (het zal wel eufemistischer getiteld zijn) en een carrière bij het leger ambieert mij vertelde dat defensie omkomt in het geld omdat ze het nergens aan uit kunnen geven (er zijn geen wapens etc te koop). Dusja meer geld lijkt mij symbolisch.

(Op basis van dit ene gesprek aka ik heb natuurlijk niet werkelijk een idee)

1 like

Wat een onzin, ik heb begrip voor meer standpunten tov wel of niet meer geld. Maar omkomen in het geld is echt een hilarische take.

18 likes

Misschien heb ik het gevolg van omkomen in het geld er zelf van gemaakt :joy: zijn punt was geloof ik in elk geval dat meer geld niet perse leidt tot meer wapens etc omdat die niet te koop zijn - de productie te laag is voor de vraag op dit moment in Europa, en dat de grootste zorg mankracht is maar dat daarvoor ook geldt dat er niet perse meer geld nodig is om mensen te betalen en op te leiden maar dat mensen het leger niet in wíllen.

3 likes

Dat is echt een illusie die je hebt. Ik ben bovengemiddeld sterk maar kan echt geen gemiddelde man aan. Helemaal als je je bedenkt dat die man jou verrast, langer is, werking van adrenaline etc.

27 likes

Ik vind dit zo lastig. Aan de ene kant wil ik dat er geen leger nodig is en denk ik dat meer wapens ook uitnodigd tot meer wapens, maar aan de andere kant is het is ook wel belangrijk dat we niet overgelaten te worden aan wat gekke dictators willen omdat je geen poot hebt om op te staan. En blijkbaar kan je ook niet meer van de VN op aan als het er echt om gaat. Daarnaast heb je natuurlijk veel meer soorten van defensie dan alleen fysiek.

Denk je er wel eens aan om zelfvoorzienend op het platteland oid te worden voor het geval de shit uitbreekt?

• Ja ik ben hier actief mee bezig
  • Ja maar ik doe hier niets aan
  • Nee ik denk niet dat dit nodig is
  • Nee ik denk dat het handig kan zijn maar stop er toch geen moeite in
  • Ik ben dit al

0 stemmers

5 likes

Mijn vriend heeft een woonboot gekocht die off-grid is en we hebben een plan om een stuk land te kopen om de boot aan te leggen en daar vanalles te gaan verbouwen. Het is meer uit idealisme maar het is ook een soort van fijne bijvangst als de pleuris uitbreekt…

4 likes

Prima en nodig om beter voorbereid te zijn. ik vind ook dat er aandacht moet blijven voor dialoog en dat lijkt steeds meer ruimte op te eisen voor conflict en oorlogstaal. Inzetten op vrede en samenwerken lijkt me nog steeds het allerbeste.

4 likes

Het ligt er wel aan waar de operatie voor is en voor welke van mijn katten. Voor mijn jongste kat zou ik dat bedrag echt zonder twijfelen uitgeven als de prognose goed is.

Vorig jaar heb ik ongeveer 3k uitgegeven aan mijn kat van 15 en echt geen seconde spijt van gehad anders was ze echt binnen enkele dagen overleden. Ik ben afgelopen jaar zo dankbaar geweest dat ze er nog is en ik heb bewust meer met haar geknuffeld het hele jaar :pleading_face:

13 likes