Ik heb toch het idee dat veel forummers hier rijker dan gemiddeld zijn opgegroeid als ik lees over verre vakanties als kind, hoogopgeleide ouders, erfenissen… Ik had het thuis zeker niet slecht, maar dat was allemaal niet aan de orde. Als tweede meisje in het gezin kreeg ik ook veel wat eerst van m’n zus was (fiets, kleding). We gingen ook nooit zomaar uit eten of zo. Ik vind dat vallen onder ‘normaal’, want om me heen groeiden de meeste kinderen zo op.
Ja, ik denk ook wel dat ik mijn antwoord zou veranderen. Ik ben wel rijk opgegroeid, maar ik kom niet uit een welvarende familie. Het geld is later gekomen. Mijn ouders (en hun ouders) hadden geen rooie cent, mijn moeder is op haar 17e hier gekomen en mijn vader is ook vroeg begonnen met werken en heeft een avondstudie gedaan, mijn moeder heeft later in haar leven kunnen studeren/ studie kunnen afronden. Uiteindelijk allebei een heel goede baan. Dus vanaf een bepaald punt in hun leven zeker welvarend/ niet modaal te noemen.
Ben jij nu rijker dan je ouders op jouw leeftijd waren?
- Ja
- Nee
- Weet ik niet
- Anders
0 stemmers
Ik vraag me vooral af wat mensen onder rijk en/of welvarend verstaan. Voor de een is rijkdom bijv een nieuwe droger(want luxe product) kopen als de oude stuk is en voor de ander als er 10k netto per maand is. Ik noem nu gwn even twee hele random voorbeelden maar het kan zo uiteenlopen
![]()
![]()
![]()
En wat is er mis met een simpele familie?
Ik vatte het op als in “simpele ziel”. Maarja dat kan in principe ook prima zijn maar dat heeft nogal een neerbuigende betekenis voor zover ik weet.
Als je alleen al kijkt naar wat hier vaak casual als tips voor de kinderen wordt gegeven😂
hahahahha ik zei gewoon ff inuit als voorbeeld omdat zij zo gedemoniseerd worden door die belugajacht bijv
maar ik ken wel iemand die first nations (native canadian) is en zij woont in een reservaat waar ze jaagt enzo en die mensen krijgen er ook veel kritiek op. dus ik bedoel gewoon dat ik niet neerkijk op mensen die echt jagen op traditionele manieren en alles van dat dier gebruiken enzo maar wel op de industrie en hoe mensen daarmee omgaan
Als je naar een openbaar toilet naar de wc gaat, kijk je dan op je telefoon?
- Nee ik wil zsm weg
- Meestal wel
- Meestal niet
0 stemmers
ja heb veel gesprekken gehad met inuit over waarom ik vegetarisch at. en uiteindelijk altijd tot dezelfde conclusie gekomen = zij eten lokaal gejaagd vlees om exact dezelfde reden dat ik geen vlees eet. respect voor omgeving; niet meer gebruiken dan nodig; delen met je omgeving; hele dier gebruiken; generationele kennis over waar voeding vandaan komt en hoe je eraan komt.
Op mijn werk altijd, daarbuiten nooit.
Ja we kunnen zo veel leren wat inheemse volken doen die mét de natuur leven. Je ziet bijv ook in NZ (vanuit Maori gedachtengoed) dat je op veel plekken mag vissen of jagen of fruit plukken, maar wel altijd alleen voor jezelf. Het gaat mis omdat de kapitalistische mens dan direct de hele zee wil leegvissen en er winst op wil maken. Als we alleen zouden nemen wat we zelf nodig hebben zou de hele wereld niet zo fucked up zijn
Vind jij liegen leuk om te doen?
- Nee helemaal niet om morele redenen
- Nee omdat ik er slecht in ben
- Mwah
- Ja best leuk
- Ja echt leuk
0 stemmers
Kinderen onzin verhalen vertellen en ervan genieten dat ze het geloven
- Is niet leuk
- Is leuk
- Is het beste ooit
0 stemmers
Het is toch superleuk om aan kinderen een verhaaltje te vertellen wat helemaal nergens op slaat. I love it! En ja het moet natuurlijk niet eng zijn. Maar alle kinderboeken zijn toch 1 grote grap.
Voorlezen voor mn oppaskinderen vond ik altijd zo leuk om te doen. Ook met stemmetjes erbij enzo en dan vroegen ze vaak of ik aub nog een verhaaltje wilde doen. Maar ook gewoon maar ff een “sprookje” verzinnen is toch geweldig.
ik vind liegen om/over emotioneel beladen onderwerpen helemaal niet leuk maar i loooove mensen onzin wijsmaken. ik ben er alleen heel slecht in want ik vind het zelf dan zo grappig dat ik mn gezicht niet neutraal kan houden
Maar ik geniet er ook van wanneer ze in de fase komen dat ze een beetje kritisch kunnen nadenken, maar nog net niet helemaal en dan de waarheid willen uitpluizen.
Dit bedoelde ik ja!! Niet over serieuze zaken, maar gewoon gelul, heerlijk.
En bij kinderen die willen geloven maar dat je dan toch de twijfel ziet, echt fantastisch! Ook gewoon over onbenullige dingen. Denk dat dat super goed is voor de fantasie van zo’n kind ook!
Vond jij het als kind grappig als iemand iets zachts tegen je aangooide? Een zachte bal op je kop ofzo.
- Ja vond ik leuk
- Neutraal
- Nee ik was echt een miepert
0 stemmers
Gooi jij wel eens zachte dingen naar kinderen die je goed kent?
- Nee nooit
- Nee helaas de kinderen die ik ken zijn mieperts
- Soms
- Ja man snel duik weg of je hebt een bal op je kop!!
0 stemmers
ja en fucking grappig als je volwassen bent en er over iets onbenulligs achterkomt dat je ouders je hebben geprankt en je er al 20 jaar ofzo in gelooft ![]()