Stel je persoonlijke vraag #57

Luisterde naar de podcast van Aaf en Lies en de luisteraars vraag ging over dit onderwerp, ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Als je als stel iets geeft aan iemand, geef je dan een even duur cadeau als dat je dat als single zou doen? Dus namens twee mensen 1 cadeau?

• Over het algemeen ja
  • Over het algemeen nee

0 stemmers

Als jij bijvoorbeeld twee kinderen hebt en een man en een goede vriendin is single en kind vrij, geeft zij wss 4 cadeaus aan jullie uit en jullie als gezin over het algemeen 1. Is dat scheef?

• Ja dat is scheef
  • Nee dat is gewoon hoe het hoort te gaan

0 stemmers

Vind jij als iemand met een gezin en partner dat je veel geld kwijt bent aan cadeaus voor anderen tov wat je zelf krijgt? Dus verjaardagen, geboortes, huwelijken etc. Alleen cadeaus, niet de outfits etc

• Ja ben meer kwijt dan ik krijg
  • Is ongeveer gelijk
  • Krijg meer dan dat ik geef
  • Ik ben single en heb verkeerd gestemd

0 stemmers

Vind jij als kindvrije single (of single met ouder kind dat weinig meer kost qua cadeaus) dat je veel geld kwijt bent aan cadeaus voor anderen tov wat je krijgt?

• Ja ben meer kwijt dan ik krijg
  • Het is ongeveer gelijk
  • Ik krijg meer dan ik geef

0 stemmers

2 likes

Ik probeer er wel op te letten dat ik bij vriendinnen die niet trouwen / geen kinderen krijgen andere mijlpalen extra vier. Bijv: vriendin heeft een caravan gekocht dan maak ik daar net zo goed een ding van als bij een andere vriendin die een baby krijgt of gaat trouwen.

78 likes

Ik heb wel een partner, maar geef cadeaus als single. Zijn familie/vrienden, zijn geld, hij moet het regelen. Mijn familie/vrienden, mijn geld, ik moet regelen.

Puur ingesteld omdat we het anders allebei vergeten en 5 minuten voordat we weg moeten denken: ā€œKuuut! We hebben niks.ā€
Zo is altijd iemand verantwoordelijkheid. Werkt voor ons het beste. Bij bruiloften wel gewoon gezamenlijk een bedrag.

7 likes

Maar krijg jij van zijn vrienden en familie cadeaus? En hij van de jouwe?

Hebben jullie allemaal vaste bedragen dan voor cadeaus? Ik doe altijd maar wat eigenlijk haha.
Heb wel een richtlijn, maar ik heb geen vaste bedragen oid.

Kan best zijn dat ik het ene jaar een cadeau van 30,- geef en jaar daarop van 80,-. Maar net wat ik voor je tegenkom en mijn financiƫle status haha

24 likes

Wij zijn 2 weken na elkaar jarig, dus we vieren altijd samen eigenlijk. En dan krijgen we ook meestal samen een cadeau, maar geen idee of ze dan meer uitgeven.

1 like

Je zou bij een tikkie voor een groot gezamenlijk cadeau waar zowel stellen als singles aan meedoen toch ook niet een stel dat meedoet als 1 persoon rekenen.

Edit: Een kind is gewoon scheef denk ik, ik verwacht niet dat een gezin met 2 kinderen mij 4x zoveel geeft als ik hen individueel ofzo. Maar goed ik verwacht dan ook niet een 2x zo groot cadeau van een stel, al zou dat wel gelijk zijn als ik hen in m’n eentje beiden een cadeau zou geven. Ik denk dat wat @Wonderland zegt het mooiste natuurlijke is: dat je ook leuke dingen van een vrijgezel viert en niet alleen maar trouwen, alle kinderverjaardagen, geboortes, nieuw huis etc van een stel. Nu heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt eigenlijk.

2 likes

Sommige mensen wel

Was een keer op een meerdaagse tour met gids, twee stellen en twee singles. ƉƩn van die stellen wilde per se samen de fooi geven en werd een beetje geĆÆrriteerd dat ik het niet snel genoeg aan haar gaf voor de gids er was, maar toen zag ik dus dat zij samen evenveel gaven als ik alleen, echt zo ziekelijk gierig vond ik dat. We hadden een beetje overlegd van ā€˜wat zou schappelijk zijn’ (want andere valuta dus ff rekenen) en andere stel gaf het gewoon dubbel, maar zij zo fucking sneaky niet. Is echt 10 jaar geleden maar vind het nog steeds zo gierig dat ik het nog precies weet.

• Ik ben een stel en zou dat ook doen
  • Ik ben een stel en zou dat niet doen

0 stemmers

Geen toeval dus dat ze samen fooi wilde geven :smiling_face_with_tear:

6 likes

ons vriendengroepje bestaat uit zowel stellen als singles en we geven elkaar eigenlijk altijd een gezamenlijke activiteit cadeau, en dan delen we de kosten gewoon door het aantal personen min de jarige

6 likes

Omg door serious request moet ik ineens denken aan dat ik tijdens SR enschede '12 Carice van houten live heb gezien. Wist jij dat ze muziek heeft gemaakt?

• Ja
  • Nee
  • Ja en ik heb haar ook live gezien
  • Die hard fan hiero

0 stemmers

2 likes

Ja en vond/vind het echt een tof album

3 likes

Hoe is je kerst stress:

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

4 likes

Mijn kerststress is heel laag want ik hoef niks te hosten of voor te bereiden of zelfs te kopen, heb alleen een paar persoonlijke kaartjes die ik nog wil schrijven. Tegelijkertijd is deze periode op mijn werk juist enorm hectisch want iedere kakker is zichzelf op een stel latten van een berg af aan het tyfen en de bezetting is ofc ook vrij chaotisch.

Dus mijn stress zit hem vooral in het feit dat ik as we speak onderweg ben naar onder de rivieren, morgen nog dieper naar het zuiden afreis voor mijn familie, en dan 's avonds weer helemaal terug moet zodat ik vrijdag om 8:00 's ochtends weer fris en fruitig aan de slag kan :smiling_face_with_tear: gelukkig hebben al mijn collega’s ook ADHD en houden ze van chaos, dit was echt niet te doen als ik tussen de zuurpruimen zat.

1 like

Ja vreselijk, ik kocht cadeaus voor de kinderen van mijn broers en zij konden niet eens een kaartje schrijven lol.
Maar da’s niet meer van toepassing want ik heb geen contact meer met mijn familie.

Ik probeer ook te stoppen met cadeaus bijkopen als ik iets ā€˜te goedkoop’ vind, als dat het perfecte cadeau is dan is dat het cadeau en moet ik er niet nog rommel bij gaan kopen. Die neiging heb ik wel. Daardoor wisselen de bedragen beste wel die ik uitgeef.

8 likes

Totaal geen stress. Ik mis alleen stiekem mijn ouders die in het buitenland zitten. Ik heb ze 100x gezegd om alsjeblieft te gaan want kerst is maar 2 dagen (en heb ik al met ze gevierd vorige maand voor ze weg gingen) En ze kunnen het nu zelf ook met broers, zussen etc vieren. Maar als ik dan alle plannen in de familie app zie langs komen vind ik het wel jammer dat ik daar niet bij ze ben :pleading_face:

Maar wordt hier sowieso gewoon low key en gezellig met mijn vriend, vrienden en zijn familie.

4 likes

AYNIL kerst special:

• Kijk ik
  • Kijk ik niet

0 stemmers

En als je kijkt:

• Sowieso janken
  • Mwah, misschien bij een opaatje en omaatje
  • Nee niet janken

0 stemmers

1 like

Best hoog, want 2 zieke kinderen en 2 oververmoeide ouders (en we voelen ons naast oververmoeid ook niet helemaal lekker eigenlijk) en ik weet allemaal niet zo goed waar het heen moet de komende dagen. Zal blij zijn als het voorbij is.

2 likes

Vind het sinds de nieuwe opzet zonder studio minder emotioneel en wat sneller/afgeraffelder!

5 likes